Forfatter Emne: Elektrisk hjælp søges  (Læst 1545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ThomasSmith332

  • Gæst
Elektrisk hjælp søges
« Dato: 10. Juli 2013 kl: 11:12:37 »
Jeg købte Højben med to underligheder i elsystemet: køleralarmen blinker efter noget tids kørsel og gløderørspæren tænder indimellem under kørsel. Det er siden blevet endnu mere underligt, oliealarmen lyser under tomgang, blinklyset virker kun nogle gange og jeg tænkte at køre den til service i dag, men nu kan jeg så slet ikke få noget liv i den. Der sker intet når jeg drejer nøglen. Jeg ved intet om elektricitet. Hvad kan jeg gøre?

Offline fætter

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 164
    • Vis profil
Elektrisk hjælp søges
« Svar #1 Dato: 10. Juli 2013 kl: 12:42:53 »
Start mad at tjække Stel fra batteri til karos og motor, bagefter bundstykke i tændingslås evt hiv lidt op - ned - pres ind i nøglen mens du starter
Vh  Fætter
Den stolte ejer af 2 Golf 1 GTI + Ford Taunus Coupe + Ford capri + Talbot Samba Cabriolet
rallye + Datsun king cab 720 4x4
og sidst og ikke mindst T3 kassevogn 1,6 td  fra 1990 og en T3 Camper fra 1980
Nu også med en T3 bus fra 1991

ThomasSmith332

  • Gæst
Elektrisk hjælp søges
« Svar #2 Dato: 10. Juli 2013 kl: 15:09:34 »
Hej fætter, der ser ikke ud til at være noget galt med nogle af delene, tilgengæld er batteriet blevet helt afladt i løbet af i dag. Jeg går ud fra at noget kortslutter et sted, et relæ er gået eller lignende, men hvordan kan jeg finde frem til og eliminere denne kortslutning?

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Elektrisk hjælp søges
« Svar #3 Dato: 10. Juli 2013 kl: 15:28:24 »
Den slagne vej gennem sikringer for at udelukke områder, har du nok prøvet - og sidst jeg havde problemer var det en stel ting som følge af de uendelige mange ledninger, som sidder under instrumentpanelet.

Jeg kan anbefale "Volkswagen Vanagon Official Factory Repair Manual" - den er en smule bekostelig, men jeg har til nu været meget tilfreds med den den. Den giver godt overblik over de forskellige typer herudner elektrisk net - om den kan hjælpe dig med at finde fejlen ved jeg dog ikke.

Er det et "her og nu" problem du har, og hvis du er bosiddende i Vanløse jf T3Nettet her, så kan du godt låne bogen af mig (Valby) - eller en af de andre jeg har. Har et par ekstra batterier fuldt opladet forbrugsbatterier, hvis det kniber med strøm.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Elektrisk hjælp søges
« Svar #4 Dato: 10. Juli 2013 kl: 18:05:55 »
Hvis bilen pludselig taber strømmen er det meget ofte generatoren, eller rettere: diodebroen i generatoren. Det kan afsløres ved, at frakoble + kablet på batteriet der selvsagt skal være opladet. Hvis det gnistrer kraftigt ved gentagne berøringer af + polen med kablet ( Første gang kan back-up til radio etc. bevirke det samme, derfor gentagne berøringer ) og hvis mistanken skal yderligere bekræftes kan man indskyde en prøvelampe mellem B+ og det kabel, der normalt sidder på generatoren samme sted. Vær opmærksom på, at kablet er strømførende, når det er tilkoblet batteriet. Så undgå på enhver måde kontakt med stel, når / hvis det er frakoblet generatoren.
Generatoren vil ofte lade med motoren gående, men så snart den står tille sker der en afladning. To muligheder: Skift diodebro, eller skift generator.

Tossede lamper i instrumenterne kan sagtens tilskrives det store multistik bag instrumenthuset. Det er set og sagt før: Hvis stikket rykker sig bare en lille smule, kan der ske de besynderligste ting. Det ville være det første sted jeg kiggede efter fejl.