Forfatter Emne: Justering af indsprøjtningsenhed.  (Læst 1900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Justering af indsprøjtningsenhed.
« Dato: 25. Juli 2013 kl: 23:17:02 »
Jeg skiftede i dag hele indsprøjtningsenheden på min ADZ, fordi spjældet var begyndt at sætte sig fast indimellem.
Efterfølgende kører motoren mere jævnt og pludrer mindre i tomgang.
Det virker i det hele taget som om den får mindre at leve af, men kører bedre.

Når man nu ikke ved en hujende fis om indsprøjtningsenheder, eller kan huske det man lærte på teknisk skole for mange år siden,
er der så ikke lige en venlig sjæl som vil genopfriske hvilke justeringsmuligheder der er på skidtet, og hvordan det gøres ?

Ikke fordi jeg har tænkt mig at ændre på det..... men bare fordi jeg er nysgerrig, og det måske også kunne interessere andre.  ;)

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Justering af indsprøjtningsenhed.
« Svar #1 Dato: 26. Juli 2013 kl: 00:01:33 »
1. Hvordan er dit spjældtræk lavet? Hvis den trækker det mindste skævt, kvadrer den nemt spjældarmslejet.
2. Spjældet kan smøres op med fx wd40 udefra - og til tider hjælper det godt med spjældrens indvendigt.
3. Der er så vidt jeg ved ingen justeringsmuligheder.
Men der er i spjældenheden (monomotronic):

A. Indsugningslufttemperaturføler
B. Spjældpotentiometer

som kan have betydning for hvordan motoren går.

Og så er der jo altid lidt mulighed for falsk luft ;-) - mit gæt er at du med skiftet har elimineret en smule falsk luft?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Justering af indsprøjtningsenhed.
« Svar #2 Dato: 26. Juli 2013 kl: 07:26:06 »
Hvis det er lidt ala multipoint, så skal styreboksen køre en test på den nye enged, efter skuftet. Dette kræver at du sætter vag-com til den.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Justering af indsprøjtningsenhed.
« Svar #3 Dato: 28. Juli 2013 kl: 18:52:48 »
Jeg har ikke noget vag-com og andre fine sager, men er det nødvendigt til sådan en ADZ-monopoint ?

Den har ikke fået falsk luft, indsugningsgummiet er nyt og originalt VW, eneste problem var et spjæld som "hakkede"

Jeg tænkte mere på om ting som bensintryk og mængde evt var justerbart i enheden, eller om boksen styrer det hele,  
jeg har endnu ikke skilt den gamle ad for at lære noget, men det kommer........

Det vigtigste er jo at enheden er skiftet og bilen kører, hvorfor er egentligt ligegyldigt, bare den gør det når den skal.  :)
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Justering af indsprøjtningsenhed.
« Svar #4 Dato: 28. Juli 2013 kl: 18:53:50 »
VAG-Com kan vi klare ;) Jeg har :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan