Forfatter Emne: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"  (Læst 113596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #300 Dato: 06. August 2017 kl: 08:13:02 »
æv, men så har du jo også prøvet det. Det lyder nu mærkeligt, at Mercedes ikke har styr på kræfterne og specifikationer på deres grej. Bliver spændende at høre nærmere.

Ja, det bliver spændende. Jeg kan jo ikke være 100% sikker på, at det er akslen, der er problemet, men efter min mening er der ikke meget andet, der kan "takle over" på den måde.
Jeg har overvejet koblingen, men det passer simpelthen ikke med symptomerne.

Hvis min mekaniker i øvrigt er enig i diagnosen, vil jeg have ham til at montere den oprindelige korte kardan. Det vil afgøre sagen.

Det var et lidt underligt forløb, da jeg hjemtog bilen fra en tysk mellemhandler i München.

Jeg havde fundet en 130 hk udgave af 4x4 Sprinteren til salg på nettet, men den blev solgt for næsen af mig. Forhandleren i München havde imidlertid en aftale med et firma fra Milano, som solgte og servicerede, Caterpillar i Italien, om at købe deres flådefartøjer, efterhånden, som de udskiftede dem.

Jeg ventede to, tre måneder på den næste, som heldigvis viste sig at være en 156 hk, med lavgear og bagspær. Sælgeren trak leveringstidspunktet ud, da han ventede på den af ham bestilte specielle gleichlaufgelenkwelle, til over 6000 kr, som skulle ophæve ubehagelige vibrationer, som han skrev. Det siger mig at han godt var klar over at der var noget galt med bilen.

Mekanikeren, som skulle besigtige bilen, og køre den hjem, var ansat af firmaet Automentor i Padborg. Han må have haft en helvedes tur hele vejen fra München og til Padborg, da bilen vibrerede voldsomt ved hastigheder over 80. Men ligesom jeg, har han nok først opdaget det, da han kom på motorvej.
Gleichlaufwellen blev eftersendt og monteret via Automentor på et værksted i Flensborg, samtidig med at den blev gjort klar til syn i Danmark.

Jeg fik leveret bilen i Padborg med afgift betalt og på plader. Vi kørte en prøvetur og alt virkede OK, så jeg skrev under og kørte hjem.

Så snart jeg kom på motorvejen, blev jeg klar over at noget var galt. Der var en voldsom og meget ubehagelig cyklisk rysten ved hastigheder over 80.

Min mekaniker mente at det var reduktionsgearkassen, som godt nok havde nogle pæne store metalkorn i olien, men jeg tvivlede alligevel på at det kunne forårsage rystelserne.
Gearkassen (til 30.000 kr.) blev udskiftet på garantien, og de to originale kardaner blev sendt til afbalancering på Midtjysk Kardanservice, men vibrationerne var stadigvæk næsten lige så kraftige.

Løsningen på problemet er beskrevet i #40, i denne tråd, og bortset fra den mærkelige ruflen ved kraftig belastning, har den kørt fin siden.
Jeg har dog konstateret at jo tungere bilen blev under opbygningen, jo mindre skulle der til for at ruflelydene opstod ved acceleration, ligesom den blev kraftigt forværret, efter chipningen.

Det spændende bliver nu, om den kører uden rystelser, når den originale kardan kommer på. Som nævnt insisterede jeg heldigvis på at få den med. Jeg har jo aldrig prøvet at køre med den, og jeg kan jo håbe på, at de oprindelige rystelser udelukkende stammede fra kardanen til forhjulstrækket. Ærligt talt synes jeg også at den ser lidt mere pålidelig ud en den famøse gleichlaufgelenkwelle. :)

Jeg ville virkelig nyde, at kunne accelerere uden, at skulle passe på, hvor langt jeg trådte speederen ned i de lave gear. Spændende. :)

Det bliver også spændende at se hvad der er galt med gleichlaufwellen. Som du siger har Mercedes jo normalt styr på deres ting, men Oberaigner i Rostock, Tyskland (ikke Østrig som jeg skrev) kan have lavet en fejl. Det kan også være en forkert aksel, der er monteret, da de findes i 4 forskellige længder, med få millimeters forskel, alt efter gearkasse eller motor type.


[attachment id=1 msg=130140]

« Senest Redigeret: 06. August 2017 kl: 08:34:40 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #301 Dato: 13. August 2017 kl: 13:09:00 »
Stadigvæk ingen endelig afklaring på Ulvens ruflen, men vi er da kommet nærmere.

Det var ikke gleiclaufwellen. Efter at vi havde pillet den af, stod det klart, at den var konstrueret med 2 stk. almindelige knokkelled, og tilsyneladende ikke fejlede noget.

Min mekaniker fra Finn,s Auto mente, at det kunne være svinghjulet. Jeg syntes at det lød mærkeligt. Hvad kunne der pludselig være i vejen med sådan en stål- eller støbejernsklods??
Men jeg skulle blive klogere. Sådan et moderne dieselmotor svinghjul består af to halvdele med en masse tandhjul og fjedre i, så tilkoblingen bliver blødere og skåner gearkassen. Der var alt for megen frigang i systemet og koblingen havde da også taget fat ret højt oppe.

Jeg tog hjem vel vidende, at alene reservedelene ville ca. koste 12.500 kr.

Næste dag ringede min mekaniker og sagde at nu var den samlet, men at den ruflede som før.
Jeg kørte en meget kort prøvetur og konstaterede, at problemet var blevet mere markant, men at koblingen nu tog fint lavt.
Nu blev gleichlaufwellen så skiftet ud med den originale kardan. Knap nok ude af indkørslen, kunne jeg konstatere, at det havde Heller ikke løst problemet.
Så pillede vi bagkardanen af og kørte med forhjulstræk. Ingen forskel. Nu var alt andet udelukket end gearkasserne.

Vi besluttede at tappe gearolien af den fordelergearkasse, som jeg havde fået skiftet til en spritny på garantien, da jeg lige havde købt bilen.

Trods det, at den har kørt under 17.000 km, sad der et mindre juletræ af metalsplinter på magneten og olien glinsede lystigt i sølvgrå farver.
Ikke noget godt tegn og forhåbentlig årsagen til alle problemerne. Problemet er at det er over 3 år siden, at jeg fik den, så almindelig Mercedes garanti dækker ikke mere, og en ny koster 22.000 kr. + moms og montering.

Allerede lige efter at jeg fik gearkassen monteret, har der som tidligere nævnt, været ruflen ved acceleration. Så hvis fejlen ligger der, har den været defekt fra ny af.

Vi venter nu på svar fra Mercedes, om hvorvidt de vil bytte gearkassen pr. kulance, på trods af at tiden er overskredet, fordi den kun har gået omk. 17.000 km.
Hvis ikke, vil vi prøve at låne en længere kardan til en standard Sprinter, for helt at udelukke, at det er den normale gearkasse, der fejler noget, og så må jeg tage slagsmålet om det økonomiske ansvar, med Finn's Auto, som i sin tid skaffede fordelergearkassen fra Mercedes.

 >:( >:( >:( >:(
« Senest Redigeret: 13. August 2017 kl: 13:17:39 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #302 Dato: 13. August 2017 kl: 19:51:54 »
æv

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #303 Dato: 13. August 2017 kl: 20:56:28 »
Det sku synd for dig at du skal have de problemer, når du ikke har gået på kompromi nogen steder  Øv
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline vagabond

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: T3 89 MV 2wd Westfalia
  • By: S-24533 Staffanstorp

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #305 Dato: 15. August 2017 kl: 13:42:22 »
Tak for medfølelsen. Den luner  :)

For helt at kunne udelukke, at problemet stammede fra Ulvens hoved gearkasse, lånte vi en kardan til en 2 WD Sprinter hos en flink hugger i Ejstrupholm.

For første gang i den tid jeg har haft Ulven, kunne jeg bruge alle mine newton, også i 1. og 2. gear uden en lyd. Den kørte silkeblødt, og selv det, jeg hele tiden havde antaget var dækrummel fra Grabberne, var stort set væk.

Vi har simpelthen ikke kunnet finde "den rygende pistol" i den fordeler gearkasse, men nu kan det kun være den. Alt andet er krydsprøvet.

Der var splinter og gnams i. Og et sted i gearkassen er det kommet fra.

Så vi har nu sendt nogle billeder ind til Mercedes Danmark af det vi fandt, så må vi se om de er store nok til at udvise kulance, selv om garantitiden er overskredet.

[attachment id=1 msg=130208]

[attachment id=2 msg=130208]

[attachment id=3 msg=130208]

« Senest Redigeret: 15. August 2017 kl: 13:49:37 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #306 Dato: 22. August 2017 kl: 15:51:44 »
Så kører Ulven igen. Ikke takket være velvilje fra mægtige Mercedes. De vaskede hænder. Garantiperioden var overskredet.....

En helt ny fordeler gearkasse blev indkøbt og monteret, men den ruflede stadigvæk noget i starten af en normal acceleration.
Første prøvetur var med den originale korte kardan, og det stod hurtigt klart at gleichlaufwellen skulle på igen, hvilket også hjalp en del.

Da jeg ikke så lidt skuffet kom hjem, besluttede jeg mig til at sænke hoved gearkassen ca 10 mm ved at sætte nogle stag imellem karossen og den bro der holder bagerste ophæng.
Det rettede drivlinien noget op og det hjalp med det samme. Meget mindre ruflen og også færre vibrationer ved motorvejskørsel.   

Jeg vil nu for en sikkerheds skyld skifte gearkasse ophænget som muliggør en del vibreren af hovedgearkassen. Måske for meget til den meget korte kardan, der skal overføre op til 430 Nm til fordelergearkassen.
Hvis det ikke hjælper, vil jeg prøve at stabilisere ophænget yderligere sideværts, ved at montere nogle hårdtgummiklodser på begge sider af ophænget. Desuden skal vinklen på drivlinien yderlige finjusteres, hvis det kan lade sig gøre.

Vi har lige haft en fin tur til Schleswig, hvor Ulven kørte så roligt som før, men der er altid plads til forbedring :)

Samlet regning for reservedele, arbejdsløn og "detektivarbejde": ca. 48.600 kr. Velvilligt skåret ned til 45.000 kr. som kulance af Finn´s Auto.

[attachment id=1 msg=130295]

[attachment id=2 msg=130295]
« Senest Redigeret: 22. August 2017 kl: 16:03:39 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #307 Dato: 22. August 2017 kl: 17:53:50 »
lyder lovende, men Mercedes er da slatten  >:(

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #308 Dato: 22. August 2017 kl: 19:54:33 »
Tror jeg har læst alle tråde om din gearkasse..  :)2 spørsmål sidder jeg stadig tilbage med.
1.Hvad er gleichlaufwellen ??
2. Er fordeler gearkassen for 's'vag fra start af, så problemet måske kommer igen.?
Carsten

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #309 Dato: 22. August 2017 kl: 20:21:13 »
Tror jeg har læst alle tråde om din gearkasse..  :)2 spørsmål sidder jeg stadig tilbage med.
1.Hvad er gleichlaufwellen ??
2. Er fordeler gearkassen for 's'vag fra start af, så problemet måske kommer igen.?

En gleichlaufgelenkwelle er en erstatning for en normal kardan, som skulle eliminere en del af de vibrationer som de ældre 4x4 Sprintere er kendt for.
Den har et såkaldt homokinetisk led, også kaldet knokkelled, i hver ende. Ligesom en trækaksel på en forhjulstrukken bil. Du kan se den på billedet i svar# 298 på side 20 i denne tråd.

De ældre Sprintere 4x4 findes i 110 hk, 130 hk og så den med 156hk. Fordeler gearkassen er nok det svage led i drivlinien, som alene til bagakslen, består af 5 led + fordelergearkasse og differentiale.
Og problemet er måske størst, på den med 156 hk. Så ja, jeg skal nok passe lidt mere på hvor mange Newton jeg slipper løs, men alligevel... 17.000 km??.

Desuden sidder flangerne på de 2 gearkasser ikke lige over for hinanden, og med så kort en kardan, kunne jeg forestille mig at vibrationerne giver ekstra belastning på lejerne i fordelerkassen.  Bl.a. derfor arbejder jeg på en optimal oplining af gearkasserne.
« Senest Redigeret: 22. August 2017 kl: 20:35:25 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #310 Dato: 02. September 2017 kl: 11:00:37 »
Drivlinien er nu blevet yderligere finjusteret. Hovedgearkassen er permanent sænket 12 mm med et mellemlæg i hver side af gearkassebroen, og det rettede drivlinien op, så den nu var helt ret i begge plan.

Gearkasseophænget blev skiftet til et nyt, og det gav mærkeligt nok flere vibrationer.

Ved hjælp af en videooptagelse, kunne jeg se at hovedgearkassen forskød sig lidt sidelæns under tilkobling med belastning, så jeg forskød bevidst gearkasseophænget 3,5mm den modsatte vej. Det hjalp på vibrationerne, så jeg kørte hjem og forskød den yderligere 1 mm.

Min konklusion er, at det er åbenbart er noget sensibelt noget med de vibrationer, men nu kører Ulven faktisk rimeligt glat både ved normal acceleration, og når den er oppe i fart.
Jeg vil ikke flytte gearkassen yderligere, da den ellers risikerer at komme for tæt på frontdifferentialet.

En anden konklusion er, at man i en ældre Sprinter, betaler for den luksus at have firehjulstræk, med nogen grad af komfort. ::)

[attachment id=2 msg=130385]

[attachment id=1 msg=130385]



Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen