Forfatter Emne: Omdrejninger  (Læst 2028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
Omdrejninger
« Dato: 21. December 2013 kl: 22:53:46 »
Jeg har tænkt lidt over hvorfor der er nogen som mener jeg fortjener tilnavnet MORFAR... Min JX har endnu ikke været over 3200 o/min mens jeg har haft den. Er det normalt at køre sådan en bandit længere ud i  gearene og hvor mange omdrejninger KAN en JX egentlig tage INDEN den springer i luften ???
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Omdrejninger
« Svar #1 Dato: 21. December 2013 kl: 23:36:37 »
Det er meget fornuftigt ikke at presse en jx , men 3800 o/min. kan du godt køre uden den springer i luften , hvis du lige skal ha data : så er det 70 hk ved 4500 o/min. største drejningsmoment : 138nm. v 2500o/min. Da jeg kørte jx kiggede jeg kun på temp. og omdrejningstæller en sjælden gang på speedometer .
hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Omdrejninger
« Svar #2 Dato: 22. December 2013 kl: 01:20:43 »
Du starter med at ha efterfølgeren stående under bordet i garagen. Så kører du ellers JX som var det
 en Honda 400 og når du syns at du hælder mere olie på end diesel  bakker du ind i garagen og
 skifter indmaden i vognen og et par timer senere er du igen en konkurrent til Ballebro/ Hardeshøj.
 En JX er en Sportsdiesel :cheer:

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
Omdrejninger
« Svar #3 Dato: 22. December 2013 kl: 06:03:48 »
Hmm... Så er det måske derfor den gamle er ved at være lidt "drøw i lysken"  :P  Hun er sku da nok kokset totalt til ....
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Omdrejninger
« Svar #4 Dato: 22. December 2013 kl: 07:33:49 »
En JX kan tage præcis det antal omdrejninger, fuldgasanslaget på dieselpumpen er indstillet til. 99% af alle nulevende JX-pumper er blevet skruet op og ned af entusiastiske ejere på et eller andet tidspunkt, men oprindeligt var pumpen justeret til at motoren max kunne rotere 5100 omdr.
Det er rigtig fint at holde enhver diesel et stykke fra topomdrejningerne, og man skal ikke bekymre sig om, at den kokser mere eller mindre til af den grund.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Omdrejninger
« Svar #5 Dato: 22. December 2013 kl: 09:06:19 »
Jarl.. kan man så konkludere at hvis man har skruet pumpen lidt op, så vil 5100 omin være pasende.. Det vil jo være et stykke fra top-omdrejninger..
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Omdrejninger
« Svar #6 Dato: 22. December 2013 kl: 09:30:30 »
Ja og nej. Det skal være i balance med mængdeskruen. Mængdeskruen er "masterfader" - den der regulerer intervallet for alle andre indstillinger. Der er nogle faldgruber, man skal  være obs på:

1) Man kan godt have mængdeskruen stillet meget forsigtigt, så fuldgasanslaget skal være stillet meget aggressivt for at nå  op på 5100 rpm. Det er noget bøvl af hensyn til kabelvandring og der skal jokkes meget på pedalen, før der rigtig sker noget

2) Man kan have mængdeskruen stillet meget aggressivt og fuldgasanslaget meget defensivt. Det er også noget møg, for så kan bilen ofte ikke finde tilbage til tomgang, men bliver hængende ved måske 2500 rpm. Sætter man den i gear, og belaster den, uden at give gas, så kan den pludseligt falde til naturlig tomgang.

Altså gælder det om, at først at lave en fornuftig justering af mængdeskruen - lige i underkanten af røggrænsen, når LDA er fuldt aktiveret (dvs. under belastende kørsel med måske 3000 rpm.. Når den er på plads, så sætter man fuldgasanslaget, så den topper ved 5100 rpm i fri dressur.

Glædelig jul!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Omdrejninger
« Svar #7 Dato: 22. December 2013 kl: 10:11:32 »
nåeh ja.. Det var også det jeg mente... ;-)
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Omdrejninger
« Svar #8 Dato: 22. December 2013 kl: 20:55:21 »
Ehh.., jeg er sådan lidt på "omgangs højde" med Preben Stenman. Sådan at forstå, at "omgivelserne" føler at jeg er meget "morfar" når jeg kører "Guldklumpen". Den eneste tilfredse (ud over mig selv) er hunden der sidder på sit "nappabetræk" på bagsædet.
Vælger jeg nu (det gør jeg så ikke) at trække jx helt ud i gear, så får jeg en lyd, som lyder noget i retning af et langt "puuuff", hvor der sker absolut ingen ting.
"Mølle" har givet mig en en lang og grundig forklaring på den sag, og hvad man kan gøre for at justere bedre, som jeg naturligvis ikke kan huske i skrivende stund. Jeg har slået mig til tåls med, at det er nok det en jx kan levere, og når man langt om længe 80 km/t, så kommer man til sit mål på et tidspunkt i hel tilstand. :cheer:

Venlig julehilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Omdrejninger
« Svar #9 Dato: 22. December 2013 kl: 21:52:26 »
Det lyder lidt som om at du har en wastegate der ikke vil regulere rigtigt, så den smider trykket ud af blow off ventilen.
Men bare roligt det kan du nemt ordne med en korkprop og en stor strips, så bliver den også helt vild og voldsom. Nej nej nej det var bare gas, ingen korkprop i blow off ventilen.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Omdrejninger
« Svar #10 Dato: 22. December 2013 kl: 21:56:46 »
men for at den laver blow off kræver det et tryk på mere end 0,7bar... og det kommer kun, hvis westgaten ikke åbner ved 0,65.. så man kan da state med at give den et klask med en hammer... og så købe et af de billige turbo-tryk ure hos biltema eller Thansen, så der er lidt styr på det...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Omdrejninger
« Svar #11 Dato: 22. December 2013 kl: 22:06:22 »
Jeg tror Bent skal rykke sædet lidt frem, så han kan nå og træde gaspedalen helt ned en gang imellem, så wastegaten ikke gror fast :P
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.