Forfatter Emne: Bilen starter ikke  (Læst 4422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Dato: 30. December 2013 kl: 11:56:54 »
holder på en ø i Limfjorden med min kære Caravelle, der lige er blevet sat fin i stand.
Men nu kan jeg pludselig ikke få liv i den. Der er liv i batteri og lys, radio osv, men starte vil den ikke den siger ikke et hak når jeg drejer tændingen.
Havde samme problem forleden og da bankede jeg ærgerligt i passagersædet, rev i gearstangen og så startede den - det virker bare ikke i dag  :unsure:
Ka' man få et godt råd til hvad der kan være galt? Tænker det må være en løs forbindelse, eller kan det være starteren der skal på pension?

Pft juletak
Claus

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #1 Dato: 30. December 2013 kl: 12:15:48 »
Det kan lyde som en stelforbindelse.

Vi prøvede noget lignende med Mary for et par år siden. Der var en stelforbindelse på motoren hoppet af, og der var bare ingen liv i Mary indtil vi fandt den afhoppede ledning. Satte den tilbage i spadeskoen, og så startede hun lige med det samme.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #2 Dato: 30. December 2013 kl: 13:49:37 »
Hejsa
Tak. Går på stel opdagelse.
Læste iøvrigt lidt i jeres gamle blog for er par uger siden.
Meget inspirerende !!
Julehilsner
Claus

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Bilen starter ikke
« Svar #3 Dato: 30. December 2013 kl: 13:50:54 »
Diesel eller benzin?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Bilen starter ikke
« Svar #4 Dato: 30. December 2013 kl: 15:15:51 »
Det er tit stelforbindelsen til styrestrømmen på benzinpumpen... eller måske kablet til magnetventilen som er faldet af dieselpumpen...??? kan godt nok være mange ting...

men uanset om det er en benziner eller diesel, så kan det være starteren eller bundstykket i tændingslåsen...  

Vi er mange, som følger med i udviklingen...

prøv at trække et startkabel fra minus på batteriet til en sikker stel på motoren.. så er de fleste stel-fejlkilder elimineret...

god jagt  ;)

Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #5 Dato: 30. December 2013 kl: 16:53:35 »
Hej Erik
Tak for tips. Prøver det af og melder tilbage.  :)
Hilsner Claus

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #6 Dato: 30. December 2013 kl: 17:11:03 »
Citat fra: "Santa" post=106316

Men nu kan jeg pludselig ikke få liv i den. Der er liv i batteri og lys, radio osv, men starte vil den ikke den siger ikke et hak når jeg drejer tændingen.


Er du HELT sikker på at den INTET siger når du drejer nøglen?
(jeg mener nemlig det er meget vigtig for at stille den rigtige diagnos)

Når du drejer nøglen bør der være et relæ der klikker,
det kobler alle større forbrugere fra mens der startes.
Det kræver jo meget strøm.

Jeg ved desværre ikke hvor det relæ sidder, men enten under
instrumentbordet eller i den sorte kasse i motorbrønden.

Så er der starteren, og er den HELT tavs når nøglen drejes
må det skyldes at det store relæ på siden ikke aktiveres.
Det kan være en løs forbindelse. Det er en ledning med
spadestik der aktiverer det relæ på min T3.



Citat fra: "Santa" post=106316

Havde samme problem forleden og da bankede jeg ærgerligt i passagersædet, rev i gearstangen og så startede den - det virker bare ikke i dag  :unsure:
Ka' man få et godt råd til hvad der kan være galt? Tænker det må være en løs forbindelse, eller kan det være starteren der skal på pension?


Det her kunne tyde på at relæet ikke har "kræfter" til at skubbe det lille tandhjul ind i startkransen.
Når du så rokker lidt med bilen mens du drejer starteren smutter hjulet ind og bilen kan startes.

Prøv evt. at starte mens bilen ruller lidt, og se om det hjælper.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #7 Dato: 30. December 2013 kl: 23:00:02 »
Kan være styrestrømmen på startmotor der driller.

Kan også være tændingslåsen som er slidt op.

Kan du jumpstarte den udenom tændingslåsen for at teste om det er bundstykket i tændingslåsen (tager 5 min at skifte)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Bilen starter ikke
« Svar #8 Dato: 30. December 2013 kl: 23:33:55 »
Vi er stadig nogle, som venter i spænding på om det er en diesel eller benziner vi er i færd med at genoplive????
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Bilen starter ikke
« Svar #9 Dato: 31. December 2013 kl: 11:31:43 »
Jeg elsker min løsning på problemet på den T3'er jeg havde for 15 år siden.

Relæet ved starteren havde det med at sætte sig fast.

Ind under bilen med en hammer, og give relæet en på kassen, og så kørte vi videre.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #10 Dato: 01. Januar 2014 kl: 17:51:17 »
Fantastisk forum !!
1000 tak for alle inputs.
For lige at sætte trumf på, så røg junior på hospitalet med sprængt blindtarm, så har ikke haft tid til at prøve det hele af.
Vender tilbage med den lykkelige slutning :)
Godt nytår til alle

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #11 Dato: 01. Januar 2014 kl: 17:52:09 »
Hej Jønne og Erik

det en benzin model

hilsen
Claus

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #12 Dato: 01. Januar 2014 kl: 17:54:02 »
den er HELT tavs - som graven :(

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Bilen starter ikke
« Svar #13 Dato: 01. Januar 2014 kl: 17:59:40 »
Hej Otto
lyder lige som min løsning :)

hilsner
Claus

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Bilen starter ikke
« Svar #14 Dato: 01. Januar 2014 kl: 18:35:41 »
Benzin.. ok.. er den med karburator eller indsprøjtning?? hvis den er med sprøjt, så skal du kunne høre benzinpumpen køre et par sekunder, når du sætter tænding på.. hvis du ikke kan det, SKAL du i gang med ALLE dine stelforbindelser... Alle stelkabler på din bil er brune.. Især i venstre side af motorrummet er der en del forbindelser, som kan irre... på tændspolen (ligeledes i venstre) er der nogle hvide plastic stik, som bl.a. giver stryrestrøm til benzinpumpen (hvis der er sådan en)... der er mange muligheder...

Du kan fejlsøge på starteren ved at trække en ledning fra + polen på batteriet (eller fra den store møtrik på generatoren, som også er +) og holde den anden ende hen til "spadestikket" på starteren (den lille ledning).. hvis starteren kører, så kan du udelukke fejl på den. hvis Ikke den kører, så hold en prøvelampe på den lille ledning til starteren samtidig med at startnøglen drejes... den skal gerne vise strøm, når nøglen drejes helt over....

god fornøjelse...

Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...