Forfatter Emne: Hvad kan der siges om det her tændrør?  (Læst 8168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Dato: 03. Januar 2014 kl: 22:55:15 »
Er det slidt?
Skal det være så sort? kulstøv leder jo.





& #955;

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2014 kl: 09:34:08 »
Tjaaaeeee, Hvad kan man sige om det, ikke andet end at det burde være skiftet for mange kilometer siden.
Med hensyn til farven kan man sige at den har kørt med en lidt fed blanding, men det er tørt og indikerer ikke stort olieforbrug!

MVH PETER

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2014 kl: 10:22:41 »
Tak, jeg det var jo også en del information.

Jeg går ud fra at du mener det burde være skiftet pga. lidt erosion af den midterste elktrode.
(jeg ved ikke hvordan et nyt ser ud)
Men den smule erossion har vel ikke ret meget at sige er mit gæt.

Fed blanding, giver ufuldstændig forbrænding så kul efterlades på tændrør og lejlighedsvis har jeg observeret sort røg fra udstødning.

Motoren bruger nok ikke olie, men har  højest kørt 500 km med motoren, så ikke meget erfaring.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2014 kl: 13:35:41 »
Altså, helt ærligt så er det tændrør ikke en SMULE eroderet, det er fuldstændig ude af stand til at få din fine motor til at yde sit bedste!

Køb nye og få dem monteret hurtigst muligt, så vil du omgående blive en glad mand!

Tændrør er en af de billigste sliddele på en bil, så hvorfor spare der!

MVH PETER

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #4 Dato: 04. Januar 2014 kl: 14:56:10 »
Jo, ok, så meget eroderet.  :oops:
Min erfaring med tændrør har hidtil kun været med det der sidder i plæneklipperen.

Men jeg skifter selvfølgelig alle 4 tændrør.

Først vil jeg dog gerne have orden på det blandingsforhold,
problemet med for "fed" blanding.

For det ødelægger måske tændrør og katalysator?

Så jeg er ved at adskille lidt ting og sager der sidder
i forbindelse med indsugningen.
Alt sammen lidt i blinde.

Men jeg kan da se at gaspedalen drejer et spjæld fra den ene side,
og i modsat sidder noget plast med et stik med 4-(5) ben.
Det må være det famøse spjældpotmeter.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2014 kl: 17:21:58 »
ja det tændrør har set bedre tider, en nødløsning er at give det en god tur med en (helst)messingbørste, en finhåret stålbørste, kan også bruges i mangel af bedre ;)

ser alle tændrør ens ud?

for hvis det ene er markant mere sort, tyder det på fejl på tænding og/eller ventiller mm. på den enkelte cylinder!

hvis tændrørene ikke er ens i farve, er en kompressions/lækage måling en hurtig og god ting for at afdække om problemet er internt eller eksternt i motoren.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #6 Dato: 04. Januar 2014 kl: 19:14:53 »
T3'sen

Som jeg læser det, også i dit tidligere indlæg omkring strømfordeleren, så har du ikke så lang erfaring med din motor (det har jeg heller ikke med mine  :) )
Jeg har ingen ide om dit kørselsmønster i.e. korte/lange ture, små omdrejninger/godt med gas, lav oktan/det modsatte.

Jeg er helt med på, at der er mennesker (og sikkert med god ret, der er uenige i det jeg nu skriver, men jeg gør det alligevel, for det er min erfaring)

En motor, specielt "de gammelmotorer" vi kører med bliver pint og plaget med det køremønster vi har idag. Når vi læsser 1 liter benzin ned i tanken, anvendes 20% til drift, resten til spildvarme, og vi forsøger efter bedste evne (og tro) at kunne omdanne noget af den spildvarme til fremdrift, det lykkes sjældent.

Når nu du kikker på dit tændrør, der er helt kullet til, så kunne du også spørge dig selv: "Hvordan ser resten af mit topstykke ud, ventiler, og stempeltop ? De kunne jo være/er lige så sorte ?

Jeg ville ikke begynde med at rode med blandingsforhold, jeg ville give bilen et nyt luftfilter, olie, og oliefilter, og 4 nye tændrør (veljusterede), en hel tankfuld Shell V Power benzin, og så en tur ud på motorvejen, hvor jeg langsomt men sikkert presser nålen mere og mere pr 10 kilometer mere i timen, i en kørelængde der ligner 250 km minimum.

Jeg er sikker på at du vil opleve en helt anden bil.

Derefter kan du køre på alm 95 oktan fupbenzin, og hver femte gang bruge V Power, men husk, kørsel skal være frisk, og ikke søvnig omdrejningstal, så dør maskineriet.

Venlig hilsen (een der gør det)
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #7 Dato: 04. Januar 2014 kl: 22:52:42 »
Hvis motoren er sodet godt til indvendig kan en "danskvandskur" gøre underværker:
Motoren skal være gennemvarm. Der skal være fri adgang til karburator eller indsprøjtning. Giv motoren jævn gas op til 3000 - 3500 rpm og giv den så en sjat danskvand mens omdrejningerne holdes. Den vil garanteret "dykke" i omdrejninger og man bør IKKE stå lige ud for udstødningen. Det er SORT det der kommer ud. MEGET sort, men ventiler med mere bliver rengjort og motoren får ofte en helt anden og bedre gang.
Især hvis du efterfølgende skifter tændrør, olie og oliefilter, luftfilter og det hele spiller perfekt.
Husk også et kig på tændkabler, rotor og fordelerdæksel.

Hvad dit tændrør angår er det ikke alarmerende, med mindre du har pillet det ud efter en længere tur ? Mange stop / start og korte ture gør, at tændrørene ikke bliver brændt rene.  En halvkold motor vil pr. definition altid gå med federe blanding end en gennemvarm.
Hvis du kører med "sprøjt" er temperatursensorerne ret afgørende for blandingen.
Der sidder i såfald en ved dit termostathus. Den sidder med en simpel låseclips og kan skiftes på få sekunder hvis du har en ny parat.
Så undgår du spild af for meget kølervæske.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #8 Dato: 07. Januar 2014 kl: 17:24:24 »
Citat fra: "Aakerman" post=106557

Jeg ville ikke begynde med at rode med blandingsforhold, jeg ville give bilen et nyt luftfilter, olie, og oliefilter, og 4 nye tændrør (veljusterede), en hel tankfuld Shell V Power benzin, og så en tur ud på motorvejen, hvor jeg langsomt men sikkert presser nålen mere og mere pr 10 kilometer mere i timen, i en kørelængde der ligner 250 km minimum.

Jeg er sikker på at du vil opleve en helt anden bil.



Bilen har en katalysator, og ifølge dette fra Haynes kan det ødelægge
katalysatoren at køre med forkert blandingsforhold.



Så derfor kører jeg ikke i den nu.

Citat fra: "Aran" post=106574
Hvis motoren er sodet godt til indvendig kan en "danskvandskur" gøre underværker:


Hvad dit tændrør angår er det ikke alarmerende, med mindre du har pillet det ud efter en længere tur ? Mange stop / start og korte ture gør, at tændrørene ikke bliver brændt rene.  En halvkold motor vil pr. definition altid gå med federe blanding end en gennemvarm.
Hvis du kører med "sprøjt" er temperatursensorerne ret afgørende for blandingen.
Der sidder i såfald en ved dit termostathus. Den sidder med en simpel låseclips og kan skiftes på få sekunder hvis du har en ny parat.
Så undgår du spild af for meget kølervæske.


Jeg har kun kørt korte ture, da der er problemer.

Jeg tror det med temperaturføleren kan være hvor problemet ligger.
En måling her ved 8 grader var ca. 4000 ohm, og det er vist acceptabelt.
(ca. 3200 ohm ved 10 grader er opgivet for den NTC modstand).

Først når alle andre lys er ude giver jeg den en danskvand,
og en gang ræs.

Som en slags sidste måltid, nadver, den sidste drink.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2014 kl: 19:56:13 »
Den største fare for din katalysator er uforbrændt benzin. Hvis det samler sig i kat' en og antænder er den ikke en blød flæskesvær bevendt.
Det kan godt ske, at katalysatorer soder til. Det nedsætter motoreffekten ret så drastisk, men kan som regel bankes ud med lidt håndfast vold.
Hvis du har katalysator har du dermed også indsprøjtning. Bortset fra temperaturfølerne og luftmassemåleren kan du nok ikke gøre så meget ved blandingen uden at have noget målegrej til det formål.
Selvfølgelig kan du satse og gå fra lambdaen  til du har udskiftet 2/3 i motorrummet, men der er ingen garanti for at ramme fejlen.
Jeg har selv stået i en lignende situation med en Ford der skulle til syn og udskiftede derfor lidt i blinde en masse unødvendige dele.
Lambda og katalysator som det første, så spjældhuspotentiometer og et par temperatursensorer. Som det sidste fortvivlede forsøg skiftede jeg map-sensoren ( den har du vistnok ingen af ? )  og vupti! Glat igennem syn og en forbedring på næsten 3 km pr. liter dyre dråber.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #10 Dato: 11. Januar 2014 kl: 11:53:18 »
Citat fra: "Aran" post=106649
Den største fare for din katalysator er uforbrændt benzin. Hvis det samler sig i kat' en og antænder er den ikke en blød flæskesvær bevendt.
Det kan godt ske, at katalysatorer soder til. Det nedsætter motoreffekten ret så drastisk, men kan som regel bankes ud med lidt håndfast vold.
.


Jeg har taget katalysatoren af, og  jeg kal let se igennem den. Der er selvfølgelig sod, da bilen ikke går rigtig, men ikke så meget at jeg tror det kan være et problem. Jeg har taget et billede gennem katalysatoren:





Citat fra: "Aran" post=106649

Hvis du har katalysator har du dermed også indsprøjtning. Bortset fra temperaturfølerne og luftmassemåleren kan du nok ikke gøre så meget ved blandingen uden at have noget målegrej til det formål.


RP har vist ikke luftmassemåler.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_94.PDF
http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-04d.pdf

Ifølge dette er systemet kontrolleret af:

a) Temperaturføler for kølevand 025909041A

Her har jeg nu sat en ny i, men den gamle har jeg målt til at være OK

b) RPM og krumtap position fra fordeleren
Det har jeg ikke testet, og jeg kan vel ikke gøre meget ved det.

c) "Throttle position sensor"=Spjælpot
Har ikke målt på den endnu.

d) Lambda-sensoren

Den har jeg skruet ud, og testet den som anvist på videoer:
http://www.youtube.com/watch?v=QM2jO0_Cah0
, og jeg tror den er ok.

Det var en BOSCH sensor der sad i. Jeg har så alligevel købt en anden sensor MTE-Thomson, men den er nok ikke så god som den gamle.

Jeg burde selvfølgelig have målt på lambda-sonden  før jeg skilte ad og med motoren startet.

e) Temperaturføler for luft ved dysen.
Her har jeg verificeret modstanden ved én temperatur, men må nok prøve at måle samtidig med at jeg bruger en hårtørre på sensor.


Citat fra: "Aran" post=106649

Selvfølgelig kan du satse og gå fra lambdaen  til du har udskiftet 2/3 i motorrummet, men der er ingen garanti for at ramme fejlen.
Jeg har selv stået i en lignende situation med en Ford der skulle til syn og udskiftede derfor lidt i blinde en masse unødvendige dele.
Lambda og katalysator som det første, så spjældhuspotentiometer og et par temperatursensorer. Som det sidste fortvivlede forsøg skiftede jeg map-sensoren ( den har du vistnok ingen af ? )  og vupti! Glat igennem syn og en forbedring på næsten 3 km pr. liter dyre dråber.


Når jeg nu får testet lidt mere samler jeg og starter op.
Så kører jeg til syn og ser hvad der sker.

Derefter arbejder jeg nok lidt mere på sagen, adskiller alt, og tilser den her som bos1 har foreslået


Den sidder jo mellem manifold og indsprøjtningssystem kan jeg se.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #11 Dato: 12. Januar 2014 kl: 00:55:39 »
du har mulighed for at justere dit tændingstidspunkt, ved at dreje på strømfordeleren og ved hjælp af en tændingspistol
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #12 Dato: 12. Januar 2014 kl: 22:49:59 »
Citat fra: "verner" post=106814
du har mulighed for at justere dit tændingstidspunkt, ved at dreje på strømfordeleren og ved hjælp af en tændingspistol


Strømfordeleren er det hele her:



Og den kan drejes, som vakumpumpen på en JX.

Det er vel meget vigtig at de tændkabler bliver sat i de rigtige steder, jeg lavede den her tegning
da jeg tog dem af. Det må vel være en slags standard?



Jeg har hørt om tændingspistol, men har ingen erfaring med det.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #13 Dato: 15. Januar 2014 kl: 20:25:27 »
Vognen med RP motoren blev synet i dag.

Godkendt.

Ingen bemærkninger til emission.  :)

Tak for hjælpen.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Hvad kan der siges om det her tændrør?
« Svar #14 Dato: 15. Januar 2014 kl: 21:33:25 »
Fedt, tillykke.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"