Forfatter Emne: Emisionstest ved syn?  (Læst 2151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Emisionstest ved syn?
« Dato: 11. Januar 2014 kl: 12:52:50 »
Jeg har længe gerne ville vide hvad det er de tester for ved syn.

Jeg formoder at det ved en diesel er mængden af fortikler på en eller anden måde,
og det er jo svært at gøre selv.

På en benzinbil er det måske også partikler?
Men også CO?

CO målere kan man vel købe til rimelige priser.?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Emisionstest ved syn?
« Svar #1 Dato: 11. Januar 2014 kl: 13:32:52 »
Interessant emne ...
Her hos os fikses perfekt motortiming på dieselbusser. Vi har "Stammtisch Tarp" i aften, så lytter jeg lidt i runden. Princippet gælder jo for alle, JX, AAZ, 1Z og AFN. Og så den nye V6 diesel 150 hk fra Jan (doka)... dette emne har aldrig været et problem, fikses jo også med notebook i motorens software.

Mine JXere er timet 91 grader og LDAen er lidt under normal justering i indsprøjningsmængden ... det giver fine resultater.

En slidt diesel stinker ... og øser med CO og partikler ...

Vi har desoftere oplevet, at justerede motorer fra værkstedet havde dårlig CO / partikel karakter, de selvjusterede klarede sig meget bedre.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Emisionstest ved syn?
« Svar #2 Dato: 11. Januar 2014 kl: 13:39:56 »
En moderne røggastester kan måle
HC  (kulbrinter, altså uforbrændt benzin)
CO  (kulilte)
CO2 (kuldioxid)
O2  (ilt)
NO2  (Nitrogenoxid)

Forklaring omkring måling og fejlfinding er forklaret rimeligt (synes jeg )her : http://www.dacke.dk/images/4_5gas.pdf
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Emisionstest ved syn?
« Svar #3 Dato: 11. Januar 2014 kl: 23:33:12 »
Citat fra: "Jens Flensborg" post=106787
Interessant emne ...
En slidt diesel stinker ... og øser med CO og partikler ...


Her mener du vel defekte og uens dyser, eller forskellig grad af blowby mellem cylindrene.
Ellers kan det vel justeres via timingen.

Citat fra: "gunnar6690" post=106788
En moderne røggastester kan måle
HC  (kulbrinter, altså uforbrændt benzin)
CO  (kulilte)
CO2 (kuldioxid)
O2  (ilt)
NO2  (Nitrogenoxid)

Forklaring omkring måling og fejlfinding er forklaret rimeligt (synes jeg )her : http://www.dacke.dk/images/4_5gas.pdf


Tak, fin oversigt, og lidt mere end jeg havde regnet med.
Jeg var ellers ved at finde en lille digital lomme-CO måler frem, men det forslår vist ikke.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Emisionstest ved syn?
« Svar #4 Dato: 12. Januar 2014 kl: 10:10:15 »
Vi snakkede lidt om emnet igår, vi var omtrent 30 busfolk til vores Stammtisch. Primært var det fælleshygge med lækker mad i et velkendt restaurant i Tarp, sekundært var der snak om alle mulige t3 EMNER.

En CO tester med nævnte egenskaber den såkalte "Truebung" på diesel udstødningen. Sådanne store apperater til CO bruges næsten aldrig hos T3 folket i Tarp. Når man kører til syn, så testes denne såkaldte "Truebung" efter faste programmer i computeren, der henvises til "Abgasgutachten" - her henter computen sine data til syn til de forskellige motorer. Dette "Abgasgutachten" har faste rutiner i sådan en CO og "Truebungs" testløb.

I enkelte tilfælde har der været fejlfinding (Subaru 2,5 i syncroen) på ekspertniveau, fejlen var efter lang søgning en forkert loddet ledning, det kom frem efter en tur til syn, hvor bussen dumpede i første omgang. Motoren blev tilsluttet på værkstedet et eller andet sted i landet, så dybt er jeg ikke inde i det.

Syncrodirk fortalte mig, at denne "Abgastest" i princippet ikke må være noget problem hos syn, da programmet er uden for stor belastning (bilen kører ikke, der er ikke last på ladet). SÅFREMT MOTOR ER JUSTERET KORREKT og ingen slitage.

Der var enighed om, at en dumpet test nok mest har sine årsager i slidt motor eller forkert justering. Dysser kan da også være slidt, der er mange muligheder.

Måske kan Søren bruge noget af ovennævnte til sin visdom.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Emisionstest ved syn?
« Svar #5 Dato: 12. Januar 2014 kl: 10:57:10 »
Biler bliver til syn som regel målt i forhold til deres typegodkendelse, altså alder og teknikbetinget. Så er bilen teknisk ok, altså går fornuftigt, ikke oser voldsomt, samt tæt udstødning og rent indsugningsfilter så går det nok. At synshallen har en røggastester betyder ikke alle mål der indhentes bruges til bedømmelse på en gammel T3 ...
Det er også derfor ældre biler i tyskland f.eks. har svært ved at få miljøplakette. De er simpelthen ikke bygget til at forurene så lidt, men de historiske registrerede er så få at de undtages fra kravet.

Konklusionen må være at holder man sin bil iorden, er (eller bør) synshallen være dig venligt stillet og de skal bare hjælpe Dig med at holde bilen i teknisk lovlig stand, så tror faktisk man kan få råd hvis ens bil skulle være udenfor mål.
Er bilen så ny den har ECU må man udlæse om der er evt. fejlkoder og forholde sig til dem.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug