Forfatter Emne: Hvor blev nærlyset af??  (Læst 2979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Dato: 12. Januar 2014 kl: 21:04:25 »
jeg har haft en nærlysoplevelse.....

Det er blevet væk !!!??



Pærerne skiftet - intet resultat.

Der er lang lys når jeg blinker og det er det eneste det kan....blinke.

Og så er der positionslys, men det er for lidt at køre med.....

Mon det er kontakten i styrhuset??

Eller et relæ??

Sikringerne er intakte hele bundtet.... og så skulle det jo osse kun være den ene side!!

Skrammel!!!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #1 Dato: 12. Januar 2014 kl: 21:16:53 »
Jeg har fuldstændig samme problem periodisk. Og det er sjovt nok når det er mørkt.. :angry:
Jeg har fået at vide at det kan være en stelforbindelse, og højst sandsynligt bundstykket i  tændingslåsen.
Men jeg har ikke fået tjekket om det var det. Så er ikke 100% sikker.
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #2 Dato: 12. Januar 2014 kl: 21:28:40 »
Samme oplevelse her  Input fra kloge ønskes :woohoo:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #3 Dato: 12. Januar 2014 kl: 22:07:37 »
At sikringerne er intakte er ingen garanti. Da Volkswagen ikke har været så visionære at forsyne T3 med relæer trækker man en anseelig strøm via relativt tynde ledninger, kontakter etc. der møder en vis modstand p.gr.a. ledningernes tykkelse, eller mangel på samme, slidte kontaktflader etc.
Er der tegn på voldsom varmeudvikling omkring sikringsboksen ? Ses som smeltet plastik, smeltede og evt. overbrændte ledninger og muligvis periodiske gnister ?

Ellers ville jeg nok satse på bundstykket i tændingslåsen. Det bliver slidt og er årsag til mange " sjove " oplevelser, men relativt let at udskifte og mon ikke den flinke fyr i vw-shoppen er leveringsdygtig ?
En manglende stelforbindelse kan muligvis påvirke noget kørelys, men ellers skulle lygter m.v. gerne have en selvstændig stelforbindelse så det ikke umuliggør at bruge lyskontakten manuelt. Prøv evt. at rense omkring rosetten i førersiden, og stik den en frisk lynskrue med en klat kobberfedt. Så er den ged barberet og forbindelsen sikret.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #4 Dato: 13. Januar 2014 kl: 10:15:59 »
Det er kontakten der er problemet. Jeg havde det på min for år tilbage min lyskontakt var nasset ind i alt muligt og tilsidst var den ved at kortslutte. Jeg skilte den ad, det kræver lidt tålmodighed. Den er lavet til ikke at blive skilt ad. Jeg rensede alle kontakt fladerne og samlede den igen og har virket siden
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #5 Dato: 13. Januar 2014 kl: 14:56:35 »
Der må være fejl i lyskontakten i armaturbrættet, har selv haft samme problem i min LLE og min Syncro camper. Det er et kendt problem hos de tyske biler, der er slid på nærlyset (Abblendlicht), fjernlys (Fernlicht) har separat kontaktrelais.

Dog er I heldige ...

De tyske modeller mellem 1990 og 1992  har en lyskontakt med 10pins, denne blev kun udleveret i de tyske biler (Leuchtweitenregulierung). Alle eksportmodeller har 8 pins kontakter. Man kan købe nye 8pins kontakter til rimelige priser  (11 euro) på markedet, de nævnte 10 pins kontakter er udsolgt. 10 pins handles brugt til 30 euro ... men de er meget sjælden for tiden. Skulle man have en importeret bil fra Tyskland årgang 1990-1992, så er der 100% risiko for de 10 pins. Man kan ikke kombinere 8 med 10 pins på stikkontakten behind (la vær med det!) ....

Her findes den:
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_93&products_id=503


Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #6 Dato: 13. Januar 2014 kl: 17:25:33 »
Havde en liggende i reserve... en kontakt.. Og det løste problemet.

Tak for hjælpen godtfolk
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #7 Dato: 13. Januar 2014 kl: 17:51:46 »
Og således oplever man en succesfuld kontaktannonce... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #8 Dato: 13. Januar 2014 kl: 18:07:28 »
Ja.. meget oplysende...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #9 Dato: 13. Januar 2014 kl: 18:33:49 »
Citat fra: "jbjerrum" post=106917
Og således oplever man en succesfuld kontaktannonce... ;-)


Det er, og vil altid være, himmelsk med en nærlysoplevelse ;-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #10 Dato: 26. Januar 2014 kl: 15:50:13 »
Jeg roder stadig med mit lys og stadig intet der virker...
Status. Jeg har kørelys (ikke kort-lys) og jeg kan have lang lys på hvis jeg holder "kontakten" inde på ratstammen men slipper jeg den så har jeg igen kun kørelys på.
Jeg har skiftet bundstykket i tændingslåsen. Jeg har haft kontakten af ved ratstammen og renset det og der er er fint gennemgang mellem hhv. klemme 56 og 56a eller 56 og 56b
jeg har har 12v volt igennem kontaktsættet i ndstumentborden, klemme X og 56.

Nogle der har flere gode råd?
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #11 Dato: 26. Januar 2014 kl: 16:47:02 »
Så fandt jeg sku ud af det..
Jeg fandt et eftermonteret relæ der var brændt over.... Og fandt så samtidig ud af at nogle af ledningerne var klippet over og forlænget med 0,75 mm2.... :(  :(
Det skal der hvis lige kigges på senere....
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #12 Dato: 26. Januar 2014 kl: 18:57:33 »
Den slags uautoriserede indgreb kan give selv de bedste grå hår i hovedet.
Som tredie års lærling blev jeg sat til at rydde ud i min mesters privatbil. Den havde tilhørt en ungersvend med en svaghed for kontakter og kontrollamper. ALDRIG, hverken før eller siden har jeg set så meget juks samlet på et sted. Den bil var en rullende brandfælde.
Selv Mester var chokeret ( og der skulle godt nok noget til )  over hvor amatøragtigt det var udført. Fjernlygter tilsluttet via " sytråde "  117 kontakter og kontrollamper uden anden funktion end at indikere et eller andet tændt, ledninger der bare var klippet - og værst af alt:
ingen sikringer. Meget af det tilsluttet direkte til batteriet uden nogen form for sikkerhed.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hvor blev nærlyset af??
« Svar #13 Dato: 26. Januar 2014 kl: 21:20:38 »
Nåh drenge og enkelte piger....

Jeg skylder en historie :-)

Jeg mente jo at jeg havde fundet en løsning på problemet og jeg har nødt i fulde drag, trygheden ved at vælge tidspunkt på køreturen uafhængigt af hvor fremskreden mørket er.

Og et par dage efter jeg skrev om min succes i denne tråd skulle jeg over odense til Ølsted og susede på motorvejen.

Der var lige i skumringen og trafikken var ikke overvældende.

Overvældende var dog folks hilselyst. Flere dyttede, blinkede, og som det blevmørkere blev folk mere hidsige og tudede vildt, tændte katastrofeblinket og nærmest prøvede at tvinge mig ind til siden.

Ja lidt vildt lyder det, men det foregik over 15 min kørsel på motorvejen.

Hmm?!?!?

Undertegnede konkluderede at jeg måske var ved at smide mitlæs og jeg holdt godt øje i spejlene. Jeg satte også farten lidt ned og kort efter holdt jeg ind til siden på en afkørsel.

Jeg gik en runde om "Volketrucken" og bagenden var SORT!!!

Intet lys!!!

Men nærlysog langt lys virkede!!
også blinklys, baklys og bremselys....
Shit mand!!

Nåh men jeg luskede til Ringe og kørte ind i vaskehallen ved dk.

Jeg kunne ikke finde fejlen og besluttede at rulle af de små veje, opmærksomt til min slutdestination. (kærestens varme seng  B)  ) og så finde fejlen i dagslys.

Det kostede en othellolagkage til Niels Erik at få lov at rippe en kontakt af en af bilerne bagved, men det hjalp så osse......

Der er nu lys i alt hvad lyse kan.

Og jeg er tidligere lastbilchauffør......... torsk Dennis!! Siger jeg bare :-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688