Forfatter Emne: Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?  (Læst 1702 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pernillenergaard

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Dato: 18. Juli 2014 kl: 11:12:03 »
Har en dejlig wv transporter  Vestfalia fra '83, der ikke vil starte. Surfer nettet og tænker det kan være tændrørene, så dem vil jeg kigge til idag!
Nogen gode råd ellers ?
Bilen har stået et år og venstre forhjul " sidder" fast, kan nok løsne sig selv, hvis jeg får den startet og kører frem og tilbage...?!
God weekend, og god tur til jer, der skal ud og køre i disse herlige køretøjer! / Pernille

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #1 Dato: 18. Juli 2014 kl: 11:51:47 »
At den ikke vil starte kan være mange faktorer, men tændingen ville være det første jeg ville tjekke. Hvis ikke tændrørene gnistrer, så er det der den er gal. Derefter benzinen. Held og lykke med det.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #2 Dato: 20. Juli 2014 kl: 07:10:46 »
Er det en diesel, eller benzin?
Jeg går udfra at den siger noget, når du prøver at starte?
Jeg prøvede alt muligt da min ikke ville andet end at dreje starteren. Det viste sig at være bundstykket i tændingslåsen, hvilket vidst er en klassikker…
Det kan man teste ved at "stjæle" bilen, som Otto (hej Otto) lærte mig  :unsure:

Der skal være godt smæk på batteriet.

Hvis der ikke er gnist på tændrør og du kan høre at starteren kører, kan det være tændspolen eller strømfordeler.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #3 Dato: 20. Juli 2014 kl: 08:52:28 »
Citat fra: "Chaluppen" post=113275
Er det en diesel, eller benzin?
Jeg går udfra at den siger noget, når du prøver at starte?
Jeg prøvede alt muligt da min ikke ville andet end at dreje starteren. Det viste sig at være bundstykket i tændingslåsen, hvilket vidst er en klassikker…
Det kan man teste ved at "stjæle" bilen, som Otto (hej Otto) lærte mig  :unsure:

Der skal være godt smæk på batteriet.

Hvis der ikke er gnist på tændrør og du kan høre at starteren kører, kan det være tændspolen eller strømfordeler.


se det er jo rigtig forum karma; at videregive viden man selv lige har haft glæde af. Fedt

God Sommer

Offline pernillenergaard

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #4 Dato: 20. Juli 2014 kl: 21:30:45 »
Tændrørene har været ude, de er fine og der kommer gnist. Naboen kom med lidt æter og klar interesse for at starte. Det er som om, der ikke kommer benzin til motoren!
En benzinpumpe kan vel godt stå af ?  Og ser ikke ud til at være nem at skifte?  Jeg har ikke haft de vilde problemer med at starte den tidligere. Bilen står i vintergarage og bruges kun om sommeren i nogle måneder.

Tak til jer, der har vist interesse og svaret mig   :)

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #5 Dato: 20. Juli 2014 kl: 21:43:38 »
Hvis du tager slangen fra benzinpumpen af ved karburatoren og stikker den ned i et stort glas eller andet der tåler benzin, og får en til at dreje tændingsnøglen - måske lige træde en gang på speederen (?), vil du hurtigt se om der vælter benzin ud eller ej.
Jeg har skiftet min pumpe selv. Det er ikke svært  :cheer:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #6 Dato: 20. Juli 2014 kl: 21:44:23 »
Som allerede nævnt kan der være utallige grunde til, at bilen ikke starter. Som Otto så rigtigt påpeger er der tre væsentlige faktorer, der får liv i en benzinmotor: Luft, brændstof og gnist. De mere sekundære er kompression, herunder ventilernes evne til at slutte tæt m.v.
Så det vil være en god ide, at teste gnist og benzin først. Start med at sætte et brugbart tændrør i højspændingskablet fra tændspolen og lad det røre stel. Få en hjælper til at dreje nøglen så starteren tørner. Er der en tydelig gnist ?
Næste spørgsmål: Karburator eller indsprøjtning ?  Er det karburator fjernes luftfilteret så der er adgang til at kigge på hvad der sker.
Er der fugtigt og lugter der tydeligt af benzin ?  Hvis der sidder et benzinfilter på slangen kan man også studere det og se, om det bliver fyldt når starteren tørner motoren. Mekaniske pumper kan tørre ud og revne i membranen. Det kan med forsigtighed testes med startgas / dieselstart. Et kortvarigt pust ned i karburatoren og drej så nøglen. Starter motoren kortvarigt og går i stå er det fordi den ikke får noget at leve af, men så har du indkredset fejlen.
Pas på med det startgas. Det er yderst letantændeligt, så korte pust og træd tilbage.  Hvis du har en sjat benzin i en dunk kan det også bruges: Hæld et lågfuld i karburatoren, men ikke mere ad gangen.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Min 1983\' vil ikke starte! Nye tændrør?
« Svar #7 Dato: 20. Juli 2014 kl: 21:46:19 »
Nåh, ja - der var nogle herinde der på et tidspunkt foreslog mig at stikke karburatoren en "snaps" benzin - det kunne være det hjælper...