Som allerede nævnt kan der være utallige grunde til, at bilen ikke starter. Som Otto så rigtigt påpeger er der tre væsentlige faktorer, der får liv i en benzinmotor: Luft, brændstof og gnist. De mere sekundære er kompression, herunder ventilernes evne til at slutte tæt m.v.
Så det vil være en god ide, at teste gnist og benzin først. Start med at sætte et brugbart tændrør i højspændingskablet fra tændspolen og lad det røre stel. Få en hjælper til at dreje nøglen så starteren tørner. Er der en tydelig gnist ?
Næste spørgsmål: Karburator eller indsprøjtning ? Er det karburator fjernes luftfilteret så der er adgang til at kigge på hvad der sker.
Er der fugtigt og lugter der tydeligt af benzin ? Hvis der sidder et benzinfilter på slangen kan man også studere det og se, om det bliver fyldt når starteren tørner motoren. Mekaniske pumper kan tørre ud og revne i membranen. Det kan med forsigtighed testes med startgas / dieselstart. Et kortvarigt pust ned i karburatoren og drej så nøglen. Starter motoren kortvarigt og går i stå er det fordi den ikke får noget at leve af, men så har du indkredset fejlen.
Pas på med det startgas. Det er yderst letantændeligt, så korte pust og træd tilbage. Hvis du har en sjat benzin i en dunk kan det også bruges: Hæld et lågfuld i karburatoren, men ikke mere ad gangen.