Forfatter Emne: Affjedring, er lidt i 7 sind.  (Læst 3876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Dato: 08. September 2014 kl: 22:05:36 »
Hej alle, jeg har brug for lidt indspark, idet jeg ikke har lyst til at købe lidt af hvert og alt muligt.

Jo jeg har kun tilbagelagt ca 500 km i "Geokisten", og den kører rigtigt godt synes jeg, på nær "at den føles lidt for blød i koderne".
Det skal forstås såden, at rattet går egentlig let og fint, så det har jeg egentlig ingen anke over. Nej det er ved ligeud kørsel, hurtige sving manøvrer at jeg synes den sejler. Jeg synes jeg mangler den lidt skal vi kalde det "go-cart" stivhed, som "Guldklumpen" havde og som "Snehvide" Sika'en har til en hvis grad.

Min første indskydelse er, at det er støddæmperne der er færdige. Bilen har kørt som bus på universitetet, så der har været "læs på" tit og ofte med den velnærede burgerspisende ungdom, og den har sikkert været fyldt tit. Så det giver mening, at en omgang nye dæmpere ville både være tiltrængt og på sin plads.

Om det så skal være Bilstein eller Stage 2 kan jeg ikke rigtigt blive enig med mig selv om, skal jeg være ærlig (for en sjælden gangs skyld ;) ) foregår det meste kørsel jo på den slagne landevej, og min alder taget i betragtning, har jeg i og for sig ikke lyst til at kravle ind i bilen ved hjælp af en stige eller skammel, så normal syncro højde er fint for mig, så fjederhøjde har jeg ikke lyst til at ændre.

Nu er det så at jeg sidder og tænker ved mig selv, hvis nu en bus tit og ofte har været belastet, af ivrige SU belastende (min skattebillet)  ungersvende og ditto møer som blandt andet i 1996 formåede at brænde 3 koblinger af indenfor 6 måneder (jvf. rektors skrivelse der ligger i bilen) kunne der  så være andre undervogns "fittings" jeg burde tage i betragtning, der burde udskiftes, "når nu proppen er af"?  

Jeg har ikke lyst i skrivende stund til at "rive" hele undervognen fra hinanden, men anvisning/ kortfattet råd til en lempelig mellemvej, ville være rar.

Med venlig hilsen

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #1 Dato: 09. September 2014 kl: 00:32:36 »
På liften med den og fat i et dækjern/brækjern.

Gennemgå alle "gummier" for om de er mørnet, revnede og i dårlig form.

Check bærekugler og bærearmsbøsninger, krængningsstabilisatorbøsninger og hardiskiver i styretøjet.

Er der klonkelyde, løber den efter vognbanelinierne, når du kører over dem...??

Motor-, gearkasse- og frontdiff-ophæng.

Knækkede fjedre kan normalt ses med det blotte øje, når vægten er taget af hjulene og man vrider lidt i dem.

Snubler den og gynger over/efter vejbump...??

Unormalt dækslid (hæl/tå) er gode tegn på defekte støddæmpere. Skævt dækslid tyder på en sporingsfejl.

Bruger den meget sprinklervæsk...... Nej, vi stopper her... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #2 Dato: 09. September 2014 kl: 16:42:28 »
Åhhh Jeppe :)

Så sendte du mig lige en tur i "tidsboblen", og jeg landede på mit værelse i mit barndomshjem. Jeg sidder ved mit lille bord og laver lektier, lytter til "The Monkees" på den lille Neutrofon Guldsegl radio.

Pludselig går døren op ud til den mørke entre, og fars grove stemme siger: "Se så at få slukket for det lort knægt, du kan jo ikke lave lektier  i den larm, "husk det der er værd at gøre, er værd at gøre ordentligt"! Se så forøvrigt at blive klippet, du ligner en tøs !

Døren lukkes, radioen slukkes.

Så er man tilbage i 2014 og læser T3 nettet og dit svar. Jo du har ret, frem med koben og teste gummidylfer mm. og så laver man en indkøbsliste  ;)

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #3 Dato: 09. September 2014 kl: 19:20:08 »
Undskyld, Bent...

Rettidig omhu kan være godt....
Prevention is better than cure...

Sig til, hvis jeg skal kigge med... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #4 Dato: 10. September 2014 kl: 10:28:09 »
et sæt nye bevirker ofte forbavsende meget...Bilstein B4 (B6 er på vej..)
eller Monroe er hvist det bedste på det frie markede til rimelig pris
Trialmaster er dumpet, dæmpningen er dårligere end brugte originale...
Originale 16" med "N" i slutningen af reservedelsnummeret er også top, men koster og er svært at få fat i.

Inderste og forreste bøsninger til Bærearmen foran er ofte opslidte.
De inderste kan anbefales i Polyurethan (PU) de forreste i standard.
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #5 Dato: 10. September 2014 kl: 20:41:19 »
mdonau, tak for svar.

Hvis eller når der nu bliver en aften på gør-det-selv værkstedet i Sydhavnen, så vil jeg alliere mig gutterne og bede dem tage de kritiske briller på og se på sagerne.
Bilstein dæmperne tror jeg også på, jeg har rigtigt gode erfaringer med det mærke, gennem tiderne.

Bøsningerne på de bærearme må naturligvis også være under automatisk mistanke. Super duper.

Med venlig hilsen

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #6 Dato: 10. September 2014 kl: 21:41:50 »
Trialmaster er dumpet, dæmpningen er dårligere end brugte originale...
Hmmm er nu ikke helt enig min køre som en drøm med triAlmaster stage 2
Mvh Mads driver of  wood'stuck  
Aakerman. Du må godt få en tur ved lejlighed
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #7 Dato: 10. September 2014 kl: 21:54:02 »
Har også trailmaster uden problemer i Brutalis

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #8 Dato: 10. September 2014 kl: 22:40:53 »
Jeg er også godt tilfreds med mine Trailmasters. Virker perfekt....God fast dæmpning uden at være hård.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #9 Dato: 10. September 2014 kl: 23:13:07 »
Kører også med trailmaster stage ll Og er godt tilfreds med dem :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #10 Dato: 11. September 2014 kl: 00:40:03 »
Tak for jeres input i denne streng gutter :cheer:
Jeg ved at i alle er omhyggelige folk, der tænker jer rigtigt godt om, før i gør "noget".
Sagen er jo den, at det jeg har "rodet" mest med er Land-Rover og biler fra US, det her er en helt anden boldgade, og alene det at man skal tænke i "tyske ord", er jo en udfordring i sig selv., uagtet at man taler det til en anelse mere end husbehov ;)

Det er ikke "planen" med Geokisten, at den skal laves om til noget den ikke er. Det er en gammel i mine øjne fornuftig sund brugsbil, der gerne må fremtræde som en sådan. Der er en bule hist og pist, et "gok" her og der, småting i mine øjne. Den sidste ejer, ændrede bilen fra, at være en "bus", til at være en "sovebil" for en mand der bare vil have det simpelt, enkelt, ikke en masse skuffer og låger og smarte detaljer. Det passer mig rigtigt fint. Jeg har nu foretaget een overnatning, og den var fremragende. Min billige kølekuffert + 10 år gammel fra Biltema pre kølet hjemmefra ved hjælp af gammeldags køle elementer fungerede fint, som altid. Den lille kuffert, med et gasblus og en dåse gas og en lille kedel, klarede morgen Nes "kaffen" fint. Lidt engangs tallerkner og ditto bestik og en køkkenrulle, samt en lille gryde til at "varme" et eller andet i, så er det i orden. Jeg kommer ikke til at køre på ferie i den bil, det bliver een max to overnatninger af gangen, og det er det. Jeg behøver ikke noget "forbrugsbatteri", jeg har en lommelygte og et rigtigt oliefyr, der ikke behøver strøm, blot en sjat dieselolie. :)

Men når alt det er sagt, med jævn hånd, så skal det tekniske og rustmæssige (dumt ord) være tip top, helt uden diskussion. Ikke en millimeter skal være til forhandling.

Når man kommer til T3 klubbens træf, møder man mennesker. Der er nogen der er ligeså søgende efter oplysning som en selv (begynderstadiet), og så er der dem der har helt "fod" på tingene og deler rundhåndet ud af deres viden (tusind tak for det).

Bilstein har vel over årene leveret små 20 dæmpere til det jeg har rodet med og det har jeg været super tilfreds med, ingen tvivl om den sag.
Men på baggrund, af mennesker jeg rent faktisk har mødt, talt med, og som har givet deres besyv med i denne streng, har jeg besluttet at bestille et komplet sæt Trialmaster Stage 2 her til aften,i standard størrelse.

Tak for deltagelsen i denne streng.

Med venlig hilsen

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Affjedring, er lidt i 7 sind.
« Svar #11 Dato: 11. September 2014 kl: 04:03:40 »
det er hvist som den blinde, dee kan se lidt igen på et øje ;)
dee er i hvert fald ikke bedre end normale. det har både objektive og subjektive tests fra ig16 vist.
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.