Forfatter Emne: 1,9TDI 109hk versus 2,0TDI 140hk  (Læst 2125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
1,9TDI 109hk versus 2,0TDI 140hk
« Dato: 23. September 2014 kl: 19:23:46 »
Jeg er ude at kigge på "ny" bil.
I den forbindelse var jeg i dag omkring og kiggede på en VW Touran med en 1,9L TDI på 109hk (fra 2009 og ca. 200.000km).
Sælgeren påstod at den var lavet af Fiat og var meget bedre end den 2,0L TDI på 140hk.
Det var især på holdbarheden at han roste "den lille" motor.

Han virkede meget vidende og meget seriøs, så nu vil jeg spørge de vidende herinde (også velvidende at der nok også nemt snakkes religion).
Hvilken motor vil i anbefale? og/eller hvilken motor har i erfaringer med.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
1,9TDI 109hk versus 2,0TDI 140hk
« Svar #1 Dato: 25. September 2014 kl: 15:42:51 »
vw touran med fiat-motor.. hmmm, manden fatter ikke en brik, men 109 hk passer mere til den lille 1,6l som findes hos peugeot, ciroen of ford.
det er dog sandt at VWs 16V  2,0 tdi er noget værre lort. revner i
 topstykket og i passat/ audi tab af olietryk skyldet fejlkonstrueret
balanceakselmodul i bundkaret.

sådan set er der ligemeget, hvad man køber, opel med 1,9l 150 hk er fx fiat,
vw 1,9l er ganske ok, bmw 2,0 og 3,0 i commonrail (150hk+),
fransk hvis man kan klare det, ligesom ford kører mest med psa motorer
dyrt kan der altid hurtigt blive

mest solid er vist den sidste generation 1,9 tdi med fordelerpumpe (asv, alh) men der er længe siden..
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline moge0620

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
1,9TDI 109hk versus 2,0TDI 140hk
« Svar #2 Dato: 25. September 2014 kl: 16:17:38 »
Min egen oplevelser er de er gode begge motorer.
Jeg har haft golf med 1,9 ingen problemer 320.000km
En touran 2004 2,0 140 hk 369.000 km ingen problem

Jeg har pt en touran 2,0 170 hk 209000 km kører fint

Min tanke er det har stor betydning hvilken kørestil man har 170 hk har et stort moment
Service og der med ikke mindst valgt olie kvalitet.
Det er også et faktum der kører mange af disse motorer ikke mindst på gule plader
Som måske bliver brugt lidt hårdere også til kørsel med trailer.

Jeg vil anbefale 2,0 p.g.a motorgang og moment

Offline bendtsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
1,9TDI 109hk versus 2,0TDI 140hk
« Svar #3 Dato: 06. December 2014 kl: 10:07:58 »
Hej har selv haft 1,9TDI og 2,0 TDI og 1,9 TDI har vi aldrig haft de mindste problemer med til trods for at den kørte 350000 km , og 2,0 TDI er der heller ikke de store problemer med men den som der har været lidt bøvl med er BLB motoren med revnede topstykker imellem trykrøret og tilbage løbet. BRE motoren har vi kørt 335000 med uden problemer med topstykket, men de 2,0 TDI motorer kan godt være lidt hårde ved kobling og det dobbelt massesvinghjul og det er en lidt pebret rep. Når det går til, men det er tydeligt at høre når det er ved at være tid, det lyder som om der ligger en håndfuld bolte oven på topstykket. Med hensyn til revnet topstykke vil det være tydeligt at se og mærke da den vil stå uroligt i tomgang og accelerationen er ikke helt lineær.
Mvh Mikael