Forfatter Emne: Hjælp til diagnose. Visco problemer??  (Læst 2450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Dato: 05. Oktober 2014 kl: 15:51:35 »
Vi har været på tur med Arnold I weekenden. Bl.a. til Mandø, og kørte en del med firehjulstræk, hvilket jeg som regel gør, undtagen når jeg kører lange lige stræk på større veje.

I morges skulle vi køre hjem, og efter at have kørt en lille time med ca. 90 km/t begyndte højre forhjul at ryste. Først lidt, senere så kraftigt, at jeg troede at hjulet var ved at falde af.
Omgående stop og op på donkraft. Efterspænding af hjulmøtrikker.. intet problem. Rykken I alle hjul. Intet specielt.

Jeg konstaterede, at bælgen på højre forhjuls knokkelled var revnet. Ikke godt sammen med saltvand og sand.

Vi listede videre. Stadig kraftig rysten. Så decouplede jeg forhjulstrækket og rystelserne forsvandt, som dug for solen, og vi kørte hele vejen hjem fra grænsen, på motorvej, uden problemer.

Der er for mig ingen tvivl om at knokkelleddet er beskadiget, men efter et par timers pause hjemme, er der ingen rystelser at mærke ved kørsel med firhjulstræk. Dog kan jeg ind imellem svagt høre, den karakteristiske lyd af et knokkelled. der ikke har det godt.

Så jeg tænker på om rystelserne kan have noget at gøre med en visco, der er blevet varm, af at arbejde med et defekt knokkelled. Jeg mærker ellers aldrig noget til den. Heller ikke nævneværdigt ved snævre sving og parkeringer.


[attachment=18393]h4949ddf.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #1 Dato: 05. Oktober 2014 kl: 17:17:38 »
Det kunne måske være, du skal neden under og rykke i  kardanakslen . Det kunne lyde som
Et defekt kryds.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #2 Dato: 05. Oktober 2014 kl: 19:08:59 »
Mit gæt er at det er dit knokkelled der er defekt, det kan ikke tåle belastninger, derfor opfører det sig sådan... jeg har et nyt liggende.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #3 Dato: 05. Oktober 2014 kl: 20:01:55 »
Citér
Mit gæt er at det er dit knokkelled der er defekt, det kan ikke tåle belastninger, derfor opfører det sig sådan... jeg har et nyt liggende.


Det var jeg jo også kommet frem til, men spørgsmålet er, hvorfor ryster hjulet ikke, når jeg kører med 4WD nu, efter at jeg er kommet hjem?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #4 Dato: 05. Oktober 2014 kl: 21:58:19 »
Jeg tror det er fordi knokkelledet er blevet varmt, og fedtet er varmet op og har " fordelt" sig i ledet..
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #5 Dato: 06. Oktober 2014 kl: 16:23:41 »
Citér
Jeg tror det er fordi knokkelledet er blevet varmt, og fedtet er varmet op og har " fordelt" sig i ledet..


Ja, eller fordi der ikke er fedt i leddet og det derfor er blevet meget varmt. Det kan måske få viscoen til at "låse" selvom alle hjul kører næsten lige hurtigt rundt.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #6 Dato: 06. Oktober 2014 kl: 16:55:42 »
jeg har oplevet et knokkelled larme periodisk over en periode på 3mdr. eller mere, for til sidst at larme/knage meget og derefter knække!
det var på en daily driver, men kørte i lange perioder uden mislyde.

så din teori om dit kokkelled, tror jeg sagtens kan passe, især når der er gået hul på manchetten, så bliver fedtet hurtigt slynget ud...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #7 Dato: 06. Oktober 2014 kl: 18:43:04 »
Der er ikke bare hul på manchetten, den er knækket hele vejen rundt :unsure: , men jeg kan ikke helt gennemskue om et defekt knokkelled kan komme i karambolage med viscoen, og dermed forårsage den kraftige rysten i højre forhjul.

Jeg troede faktisk, at hjulmøtrikkerne havde løsnet sig.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #8 Dato: 07. Oktober 2014 kl: 06:45:02 »
Lyder mystisk med rystenen. Men når du decoupler bliver aksler/led trukket af hjulet og derved forsvinder symptomerne fra det defekte led.
Ligesom når man bytter akslerne for at vride det sidste ud af dem :)
Spottede dig faktisk lige da du var kommet over dæmningen på Mandø på vej mod fastlandet. :cheer: (og jeg var ikke spor misundelig, som jeg kom kørende i min lille pisse Passat :P )
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp til diagnose. Visco problemer??
« Svar #9 Dato: 07. Oktober 2014 kl: 07:30:21 »
Citér
Spottede dig faktisk lige da du var kommet over dæmningen på Mandø på vej mod fastlandet. :cheer: (og jeg var ikke spor misundelig, som jeg kom kørende i min lille pisse Passat :P )


 :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen