Forfatter Emne: Erfaringer LBX varmesystem.  (Læst 1498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Erfaringer LBX varmesystem.
« Dato: 20. Oktober 2014 kl: 09:51:19 »
Hej Alle T3 folk.

Jeg har taget instrumentbordet ud af min camper da jeg skulle have støjdæmpet inde bag, samt lavet lidt indvendig rust. Samtidig tænkte jeg at det var et godt tidspunkt at kigge varmeapparatet efter i sømmene, da håndtag og kabler mv. er lige til at gå til.

Jeg har endnu ikke helt fået styr på hvad funktionen af alle håndtagene er til, nogle er dog mere åbenlyse end andre. Så hvis nogle lige vil belære mig vil det være så dejligt. (vedlagt er billede fra camperen)

[attachment=18445]hddff427.jpg[/attachment]

Jeg har nogenlunde styr på de korte kabler, dem der går i fordelerboksen inde under instrumentbordet, og de ser ud til at virke nogenlunde. Bortset fra kablet mest tv. på den øverste kontakt. Det er bukket og vil gerne bøje frem for at køre frem og tilbage (skal det udskiftes?). Der går  også 3 kabler ud fra det midterste håndtag (varmluft vil jeg antage) 2 af dem går nok til de 2 varmekasser men hvad og hvor går det sidste kabel hen?

Hvis nogle har erfaringer er med varmesystemet, må i rigtig gerne skrive. Hvad skal jeg kigge efter, hvor fejler systemet oftest samt kan og skal man opgradere det evt med en elektrisk blæser?

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Erfaringer LBX varmesystem.
« Svar #1 Dato: 20. Oktober 2014 kl: 16:40:15 »
prøv i biblotek under t3wbx side 2 heizung und klimaanlage
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Erfaringer LBX varmesystem.
« Svar #2 Dato: 20. Oktober 2014 kl: 20:06:43 »
Jeg formoder at det er meget lig den forrige model ? Noget af det vigtigste er det lange centralrør. Det kan heldigvis erstattes med f.eks. røret fra et gulvtæppe der efterfølgende isoleres godt. Det er vigtigt at tilslutninger og overgange passer sammen, så der ikke kommer for meget kold luft ind. Man kan sagtens indskyde en blæser i systemet til at hjælpe på styrken. For eksempel er blæseren fra en Morris 1000 fortrinlig, men nok ikke lige til at opdrive.

Dine kabler styrer sandsynligvis skiftet mellem varm og kold luft, samt fordelingen op mod forruden eller ned mod bunden.
Temperaturen er gerne mærket med blå og rød hhv. kold og varm farve.
Reguleringen op / ned giver vel næsten sig selv ?
Hvis kablet går ned til varmekasserne er der lang vej fra instrumentpanelet og spjældene ruster ofte fast i selve varmekassen. Det kan godt være derfor dit kabel bøjer. Så du skal ned i knæ og studere "kasserne" grundigt. Spjældene skal løsnes og smøres, og smør også lige kabeltrækket når du er i gang.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Erfaringer LBX varmesystem.
« Svar #3 Dato: 20. Oktober 2014 kl: 22:24:21 »
Citat fra: "Aran" post=115805
For eksempel er blæseren fra en Morris 1000 fortrinlig, men nok ikke lige til at opdrive.

Hvis der er en der går og mangler en blæser fra en Morris 1000, så prøv og kontakt ÅKM Racing, http://akmracing.dk/
Georg enten har, eller kan få fat i det meste til gamle klassiske Engelske biler :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)