Forfatter Emne: VW 1,4 TDI - erfaringer søges  (Læst 2983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
VW 1,4 TDI - erfaringer søges
« Dato: 09. December 2014 kl: 16:50:53 »
Kære forum

Jeg jagter stadig ny bil til fruen. Kravene er: superøkonomisk, klima, feminin, hæderlig plads på bagsædet til teenagere og billig.

I den jagt havner jeg igen og igen på Skoda Fabia Greenline. Den findes i et par forskellige generationer - den ældste med 1,4 TDI og den yngre med 1,2 TDI. Jeg er for nærig til at købe den nyeste, så det bliver en 1,4 TDI.

Jeg søger kloge ord om den motor. Altså - ja, køreoplevelsen minder jo om en traktor sammenlignet med en HDI, men det bemærker fruen ikke, så længe der bare er klimaanlæg, der kan afbøde de hormonelt betingede svedeture. Jeg er mere optaget af eventuelle problemer med den motor - der tales meget om den lille kæde, der driver oliepumpen og balanceakslen. Springer den, så er det jo træls på godt jysk. Der må være masser af folk her, som har langtidserfaringer med VWs lille trebenede støjsender - hvad synes I om den?

Og skulle nogen have bemærkninger til en Fabia i årgangene 2008-2010, så lytter jeg også.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
VW 1,4 TDI - erfaringer søges
« Svar #1 Dato: 09. December 2014 kl: 18:33:49 »
Gudskelov lov du er på vej væk fra de franske strømtyve B) . Vi har haft vores Skoda fabia 2 hatchbag fra de kom i 2007 december.
Den er ikke en greenline, men en alm 1,4tdi med lille motor 70hk og 150 nm. Vi har kørt 230000 i den indtil
videre. Trækker en campingvogn på 1000 kg rimelig ok. Den giver dog ikke pletter i øjnene under acceleration  :)

Ting der er skiftet:
Leje i gearkassen efter 40000km på garanti.
Radio/cd kunne ikke spille cd ( og den er gal igen)
Blæser. Den pev i lejerne. Men det kender en T3 mand jo alt til. Den er begyndt med det igen.
Bøsninger i forreste triangler. Skiftet til forstærket version, og holder endnu 100000 km senere.
Nr plade lampe defekt
Rust omkring nr plade lamper i bagklappen.
Aircondition efterfyldt 1 gang.

Service holdt de første 2 gange indtil 60000 km. Resten er udført hjemme. Den er lavet som en Golf 2.
Olie skift pr 30000 km.
Forbremser skiftet første gang ved ca 100000 km. Er på 3. sæt skiver/ klodser. Jeg skifter altid skiver og klodser samtidig.
Bagbremser er stadig de originale. Men de skal skiftes helt til næste olie skift.
Dæk plejer at holde en 60000 til 70000 km. Efter min erindering.
Vi køre omkring 19-22 km l. Alt afhængig af køre  B)
Alt ialt en nem start stop kør bil efter min mening.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)