Forfatter Emne: Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro  (Læst 5165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Dato: 20. December 2014 kl: 12:00:16 »
Hej
Jeg har en ide om at tage en ferietur på hurtigruten fra Bergen og måske til Tromsø (Kåfjord eller Altafjord).
En syncro kan sagtens køres ind i porten på færgerne?
Har alle færger plads til en syncro?
Nogen der har erfaringer med hurtigruten?
Prisniveau?

Om at køre op til Nordnorge i Syncro er nok lidt for overgearet, tænker om at Bergen til Tromsø med skib er mere afslappende ...

Nå men, jeg starter først på projektet og bliver nok klogere hen ad vejen ...

Siden min barndom har jeg med stor nysgerrighed husket Kåfjord og sænkningen af slagskibet Tirpitz med Tall Boys nær Tromsø, noget jeg måske vil kigge på. Samtidig har min onkel været tysk soldat i 1940 på Lofoterne, inden han gik ind i den norske modstandbevægelse på Lofoterne med efterfølgende flugt til Sverige.

Og nu hvor jeg har fundet og købt et gammelt håndlavet model fra 1977 af slagskibet Scharnhorst i 1:100 (235cm), er jeg endnu mere interesseret i at kigge på Tromsø, Kåfjord mm. Og Drontheim har et gammelt kanontårn (3x28cm kaliber)  af slagskibet Gneisenau stående udenfor i en stllling, det er måske også interessant. Modelskibet Scharnhorst fandt jeg oktober i en garage fyldt med syncroer og dele ...

Hurtigruten lyder interessant ...
Jeg har kun kigget Wiki, bliver dog klogere med tiden.
Jens

Hurtigruten - men uden syncro?!

Scharnhorst 1941 (1:100) fundet i en T3 syncrogarage

Tirpitz (Bismarckklasse) i Norge

Norge - 1942 Turm Cæsar ex. Gneisenau remonteret
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #1 Dato: 20. December 2014 kl: 19:13:03 »
Lyder spændende.

Vi tog en lille etape af hurtigruten tilbage i sommeren 1995. Her var vi på en 3 måneders tur rundt i Nord Norge.
En meget tidlig morgen, omkring kl. 04 ankom der et fragtskib til en lille havn i Kjøllefjord. Kjøllefjord er den nordligste havn på det Europæiske fastland. Her blev vores bil læsset med kran op på stævnen og surret godt fast ved siden af en autocamper og et par motorcykler (og så var der ikke plads til flere køretøjer). Herfra sejlede vi til Honningsvåg på Magerøya, som er øen hvorpå Nordkap ligger.

Det er mange år siden og ikke samme strækning som du tænker på, så det er nok ikke til meget hjælp.
Jeg tror at hurtigruten i dag er meget mere luksiøs osv.

Men jeg synes at det vil være spændende og flot at tage en del af turen igen. Og med en syncro camper, så er det jo bare at blive sat i land og tage på eventyr på egen hånd.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #2 Dato: 20. December 2014 kl: 20:57:33 »
Tirpitz blev hugget op ved Hakøya, tøt ved Tromsø ( 3-5 km stik vest) . Min bror boede på øen en periode i firserne. På Google earth er der adgang til billeder bl.a af en mindeplade for Tirpitz. Broen til Hakøya er et specielt frygtndgydende sted, fordi den er ikke løbende markeret om vinteren, så det hedder sigt, og kør HELT lige .....
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #3 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 09:30:50 »
Nogen der har erfaring med at køre til Nordkap? Har ladet mig fortælle at der er to ruter der typisk bliver brugt men at den ene klart er at fortrække frem for den anden?
Og kan det betale sig at bruge en færgerute eller to?
Min co-driver fra carbagerun og jeg kan ikke slippe tanken om sådan en tur.. Vi mangler et billede af globusen (monumentet på Nordkap) i samlingen. :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #4 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 09:58:06 »
Vi har taget turen tilbage i 1995 i en Citroen BX og boede i telt undervejs. Vi brugte ca. 3 måneder på turen.
De to ruter, som du har hørt om er:
Den hurtige og hammerende kedelige igennem Sverige, skov skov og atter skov.
Den anden er igennem Norge og her er det ene fjeld efter det andet og et utal af fjorde og bugter. Hver med sin flotte udsigt. Og det tager noget længere tid.

Beregn 1 uge i Norge i forhold til 1 dag i Sverige i tilbagelagt distance i fugleflugt mod Nordkap.

Personligt vil jeg helt klart foretrække at bruge tiden på at se alt det flotte i Norge, både derop og hjem. Så afsæt gerne 3-4 uger som minimum.

Ruten igennem Norge kan igen deles op i 2.
En ude ved kysten hvor man enten tager Hurtigruten eller man laver Ø-hop med deres utallige færger.
En lidt længere inde i landet. Egentlig bare inde i bunden af fjordene.

Disse to ruter kombinerede vi på vores tur derop og hjem.
Vi tog dog også et enkelt stræk i Sverige, men nøj hvor var det kedeligt.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #5 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 11:13:03 »
Mange tak for svaret, det er den slags information vi søger. Jeg kan desværre ikke stille med 3 eller 4 uger til sådan en tur. Nok højest 14 dage. Er det nok til at køre kedelig skov og atter skov den ene vej og norske fjelde og fjorde den anden vej..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #6 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 12:59:22 »
Citat fra: "buddha_uffe" post=122961
Mange tak for svaret, det er den slags information vi søger. Jeg kan desværre ikke stille med 3 eller 4 uger til sådan en tur. Nok højest 14 dage. Er det nok til at køre kedelig skov og atter skov den ene vej og norske fjelde og fjorde den anden vej..?


Hmm, det er nok optimistisk kan jeg godt se. FDM har en anbefalet rute der er beregnet til 3 til 4 uger:
http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/ferieruter/europa/koer-selv-ferie-til-nordkapp-sverige
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #7 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 16:57:23 »
Har været oppe i det hjørne 3 gange. De to af turene havde vi 12-13 dage til rådighed. Til Nordkap vil du nok komme til at kører ca.6000 km. Jeg har taget Midtlandsvegen i gennem Sverige 2 gange, og kystvejen 1 gang, og Midtlandsvegen  er med mine øjne klart den bedste tur. Der skal køres nogle lange dage for at have bedre tid på nedturen gennem langsomme Norge. Jeg syntes ikke at turen i gennem Sverige er spiltid. I forsommeren i år så vi 7 elge på en aften, og mange flere rener, men landskabet på norgessiden er da flottere.
 Selvfølgelig kan man nå mere på 3 måneder, men du kan nemt få en god tur på 14 dage.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Erfaringer med Hurtigruten (Lofoten) og Syncro
« Svar #8 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 21:04:17 »
Tak for svarene, er god inspiration for to aspiranter.. :-)

Her er to danskere der har kørt til Nordkap og retur på knap 6 dage på motorcykel.. Puhaaa det må have været lange dage...
http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts_mobile.asp?TID=6047
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L