Forfatter Emne: Autotrailer og alm. kørekort?  (Læst 10981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Dato: 01. Februar 2015 kl: 19:13:38 »
Man må vel ikke køre med en autotrailer efter en T3 når man kun har alm. kørekort?

Det selv om bilen der skal transporteres vejer under 1000 kg,
og min T3 har trækkrog til 600/1200 kg?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #1 Dato: 01. Februar 2015 kl: 20:07:10 »
Almindelig bil - kategori B
Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil.

    Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
    Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.
    Trehjulet motorcykel (kabinescooter).
    Traktor/motorredskab.
    Kategori AM(knallert)

Hmmm, det kan du vel godt hvis det samlede vogntog ikke overstiger de 3500kg (totalvægt godt nok)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #2 Dato: 02. Februar 2015 kl: 09:27:18 »
Jeg tog BE kort for 10 år siden fordi reglerne er åndsvage, det betyder at når jeg kører så er det den faktiske vægt af traileren der regnes med, mens hvis man ikke har BE så er det maksvægt af trailer og maks tilladte anhængervægt på bilen reg.att. der gælder.

dette er min kortfattede fortolkning af reglerne, der er mange spidsfindigheder og undtagelser, bla. må du altid trække 750kg såfremt bilen må.

og reglerne er også ændret siden jeg tog mit BE-kort for 10 år siden.

summasumarum må du trække en trailer med godkendt totalvægt på 1050kg efter din T3, som jeg går udfra har en totalvægt på 2450kg, som de fleste T3'ere har
da du som Hinze også nævner må du ikke overskride 3500kg vogntogs vægt, og her regnes der med totalvægt ifølge bilen og trailerens papirer.

og er dit kørekort forholdsvist nyt, gælder der nogle andre regler for trailerkørsel...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #3 Dato: 02. Februar 2015 kl: 09:30:57 »
Citat fra: "Hinze" post=117701
Almindelig bil - kategori B

    Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
    Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.
   


bid mærke i ordet tilladt/tilladte!!

det skal tolkes som at det er bilens og trailerens tilladte totalvægt der regnes med!

det er også derfor at nogen vælger at få vejet deres trailer/campingvogn ned i vægt, for at gøre vogntoget lovligt
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #4 Dato: 02. Februar 2015 kl: 10:28:14 »
Citat fra: "verner" post=117721

summasumarum må du trække en trailer med godkendt totalvægt på 1050kg efter din T3, som jeg går udfra har en totalvægt på 2450kg, som de fleste T3'ere har
da du som Hinze også nævner må du ikke overskride 3500kg vogntogs vægt, og her regnes der med totalvægt ifølge bilen og trailerens papirer.

og er dit kørekort forholdsvist nyt, gælder der nogle andre regler for trailerkørsel...


Tak for jeres svar.

Jeg synes ikke det er så nemt.
Men som jeg forstår det nu, så kan det lige netop gå an
at jeg kører med en Golf2 efter min T3.

Totalvægten for T3 er netop 2450.
Mit kørekort er fra 80'erne.

SENERE:

Nej, den går nok alligevel ikke:
http://bilbooking.dk/cars/autotrailer-kategori-o-3-til-bil-og-maskintransport/
https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/paahaengskoeret%C3%B8j/

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #5 Dato: 02. Februar 2015 kl: 21:16:29 »
Det er som Verner så rigtigt skriver når man har kortet, at der regnes i faktuel vægt.
Har du ikke kortet er det totalvægt + totalvægt = Av!

Som hovedregel må der tilkobles et påhængskøretøj på 750 kg totalvægt - forudsat bilen må trække dette og traileren ikke er for bred i forhold til det trækkende køretøj.

Overstiger totalvægten 750 kg skal der som minimum B+E kørekort som udgangspunkt. Der er dog nogle undtagelser hvor den trækkende vogns egenvægt og samlet totalvægt indgår, men det har også noget med alderen på kørekortet at gøre,
så ingen djævel kan finde rundt i det.

Better save than sorry, så spar bøden og sæt en bag rattet med kort til vogntoget.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #6 Dato: 03. Februar 2015 kl: 08:21:39 »
Citat fra: "Aran" post=117740

Overstiger totalvægten 750 kg skal der som minimum B+E kørekort som udgangspunkt. Der er dog nogle undtagelser hvor den trækkende vogns egenvægt og samlet totalvægt indgår, men det har også noget med alderen på kørekortet at gøre,
så ingen djævel kan finde rundt i det.

Better save than sorry, så spar bøden og sæt en bag rattet med kort til vogntoget.


Tak for svaret.
Det her var noget mere kompliceret end jeg havde regnet med,
og jeg har endnu ikke forstået detaljerne.

Konklusionen er dog, at jeg ikke må hente en golf2 på en trailer efter en T3,
med mit kørekort, og det havde jeg egentlig heller ikke ventet.

Grunden til spørgsmålet er, at jeg undersøger mulighederne for at hente en golf2
med alvorlig revnet topstykke. 250 km + storebæltsbroen.

-Enten kan jeg få den igang, og så muligvis køre den med mange stop undervejs.

-Eller også kan jeg få en autotransport til at klare opgaven, ca. 3000 Kr

-Eller leje/låne en autotrailer og selv køre den.

-Eller jeg kunne tage et andet topstykke med og skifte det inden køre bilen hjem.

Der er vel ikke andre gode muligheder, og ingen af dem er jeg rigtig tilfreds med.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #7 Dato: 03. Februar 2015 kl: 14:46:06 »
Jeg fatter heller ikke reglerne, men det er nok fordi jeg har førerbeviset jeg ikke har sat mig ordentlig ind i småbilernes begrænsninger.
Nu prøver jeg alligevel at klåge mig lidt :
Hvis din T3-er er en gulpladebil må det være totalvægten + trailer + Golf, og så kan du ikke holde vægten under 3500 kg.

Derimod, og der er jeg usikker, en hvidpladebil på under 2 t. + trailer + Golf skulle det kunne klares, men, hvis du kun må trække 1200 kg. går det jo ikke alligevel.(Gogge vejer ca. 1700 kg.)

I farten nævner jeg lige, at vores trailer er nedvejet til 750 kg, for at Ida må køre den, og så var det ikke nok til at hun måtte køre med T4-eren, dens totalvægt er 3040 kg.

Ved ikke om det giver mening.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #8 Dato: 03. Februar 2015 kl: 17:56:59 »
Reglerne er så komplicerede at selv kørelærere og færdselsbetjente kan løbe sur i dem, så hvordan fa.... skulle vi andre dødelige så kunne hitte ud af dem?
Der er vist nok en side, hvor man kan gå ind og se, om det er legalt: Man indtaster data fra registreringsattester og så beregner den hvilket kørekort der kræves.
For at gøre forvirringen total er der også noget der hedder stor og lille lastvogn nu om dage. Sådan i folkemunde noget med over eller under syv tons - tror jeg det er.

Offline woodhat

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 342
    • Vis profil
  • T3 model: T3 panelvan 1989
  • By: 8585 Bønnerup Strand
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #9 Dato: 03. Februar 2015 kl: 18:08:42 »
B+ eller B/E kørekort
Du skal have kørekort til påhængsvogn (trailer) når den samlede tilladte totalvægt på bil og trailer overstiger 3.500 kg. og når traileren har tilladt totalvægt over 750 kg.


B - kørekort
Du må på et almindeligt bilkørekort kat. B, altid køre bil på optil 3.500 kg + påhængskøretøj optil 750 kg., så samlet vogntogsvægt er på 4.250 kg.

Denne regel gælder kun ved kørsel i Danmark.

Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du enten bruge påhængskøretøjets registrerende totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registrerings grundlag.


Eks. 1:
Bil med tilladt totalvægt på 2.300 kg. påhængsvogn med tilladt totalvægt på 2.000 kg. på bilens registreringsattest, må der max. tilkobles en påhængsvogn med tilladt totalvægt på 1.200 kg. Kan du der vælge vægten på bilens registreringsattest så den samlede vægt ikke overstiger 3.500 kg. De 2.300 kg + 1.200 kg. = 3.500 kg.


   
Eks. 2:
Bil med tilladt totalvægt på 2.300 kg. påhængsvogn med tilladt totalvægt på 1.200 kg., på bilens registreringsattest, må der max. tilkobles en påhængsvogn med tilladt totalvægt på 1.700 kg., Du kan vælge vægten på påhængsvognens registreringsattest så den samlede vægt ikke overstiger 3.500 kg.

2.300 kg. + 1.200 kg. = 3.500 kg.

Hastighedsgrænserne når du kører med anhænger følger de almindelige hastighedsgrænser. Du må aldrig overskride hastighedsgrænserne, selvom der eventuelt er skiltet med en højere lokal hastighedsgrænse.

Kører du i personbil, varebil eller minibus må du køre:
•Max 80 km/t på motorvej
•Max 70 km/t uden for byzonen
•Max 50 km/t i byzonen
Kører du bus eller lastbil, må du køre:
•Max 80 km/t på motorvej
•Max 70 km/t uden for byzonen
•Max 50 km/t i byzonen
For at se og læse lidt information om kørekort til B/E "trailerkort"
Tryk Her

For at regne ud om det er nødvendigt og tage et B/E "trailerkort"
Tryk her
woodhat
8585  glesborg

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #10 Dato: 03. Februar 2015 kl: 19:57:10 »
Tak for svarene.

Jeg har det svært med det her,
og arbejder ikke yderligere med
at forstå reglerne før det bliver
strengt nødvendig for mig.

Konklusion er at jeg ikke selv skal hente Golf2.

Og så bekræfter det mig i vigtigheden af aldrig at have med myndigheder at gøre.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #11 Dato: 03. Februar 2015 kl: 21:36:35 »
Citat fra: "brian" post=117756
Og så bekræfter det mig i vigtigheden af aldrig at have med myndigheder at gøre.


aar, det er vel lige voldsomt nok. Er der ikke bare en der efterlader et positivt indtryk?

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #12 Dato: 04. Februar 2015 kl: 10:08:22 »
Jag kan berätta hur det är i Sverige. Det är i stort sett samma regler som ni har i Danmark. En intressant detalj är vad som händer om du blir stoppad av polisen. Har du B-kort och ett släp som är registrerat som "tungt" så är det olovlig körning och körkortet dras in i ett antal månader. Detta vare sig du har last eller ej på släpet. Om du har ett lätt släp med t ex en bil på får du böta för överlast. Frågan man ställer sig är vad som är farligast att dra ett tomt släp eller ett släp som har last som är mycket tyngre än vad det gjort för.
Per

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #13 Dato: 04. Februar 2015 kl: 16:57:23 »
Hmmmmm

B/E kørekort

Da bilen højst må veje 3500 kg og højst må trække en tilsvarende vægt (dvs. 100% af dens totalvægt), er vogntogets højst tilladte vægt 7000 kg – dvs. 7 ton.

Dog må en firhjulstrækker trække 150% af bilens totalvægt, men må højst sætte 3500 kg på krogen.
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Autotrailer og alm. kørekort?
« Svar #14 Dato: 04. Februar 2015 kl: 18:17:11 »
Citat fra: "t3søren" post=117762
Hmmmmm

B/E kørekort

Da bilen højst må veje 3500 kg og højst må trække en tilsvarende vægt (dvs. 100% af dens totalvægt), er vogntogets højst tilladte vægt 7000 kg – dvs. 7 ton.

Dog må en firhjulstrækker trække 150% af bilens totalvægt, men må højst sætte 3500 kg på krogen.


tør jeg forsigtigt antyde, at du måske blander lidt rundt i totalvægt og egenvægt :oops:
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...