Forfatter Emne: Dækmønster  (Læst 1566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Dækmønster
« Dato: 27. Juni 2015 kl: 16:21:52 »
Hvor måles dækmønsteret - se vedhæftede af mit dæk.

I siderne (brede parallelle riller 1/4 inde fra hver side ) er der omkring 5 mm hvilket der også næsten er i de brede riller, som går 45 grader ind på dækket. Men der er i midten af dækket (miderste to parallelle riller i midten ca 4 cm fra hinanden) kun er ca. 2 mm.

Hvor måles - for i svenske og norskeland kræves der minimum 3 mm ....

Sommerhilsner herfra

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Dækmønster
« Svar #1 Dato: 27. Juni 2015 kl: 16:51:17 »
Almindeligvis måles det mest slidte sted. Dog skulle sliddet helst være ens over hele fladen. Hvis et dæk er mest slidt i siderne er dæktrykket for lavt. Mest slidt i midten er p.gr.a. for højt dæktryk.
Slid på inder/yderside tyder på en sporingsfejl.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Dækmønster
« Svar #2 Dato: 27. Juni 2015 kl: 17:46:46 »
Ja, Aran - det var egentlig også det, som jeg tænkte så jeg havde fælg og dæk til dækcenter. Men min undren opstod ved dæk-manden ... for han forstod ikke, at jeg ville skifte dæk, for det var ikke nødvendigt .... jeg "pev" lidt over mønsteret i midten, hvor der ikke var så meget, og så gennemgik han alle 4 dæk efterfølgende. Altså - som han sagde, så ville han da gerne sælge mig 4 nye dæk ... men det var ikke nødvendigt.

Jeg tænker, det må han da have styr på - men omvendt, så er det jo også mig, som løber risikoen.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Dækmønster
« Svar #3 Dato: 27. Juni 2015 kl: 17:53:04 »
Det er som regel altid en god idé, at få 4-hjulsudmålt og justeret sin bil, så alle 4 hjul er enige om, hvad der er ligeud. Det reducerer dækslid og giver en mærkbar bedre køreoplevelse, samtidigt med, at rattet sidder i "ligeud", når bilen også kører ligeud... De fleste dækcentre kan gøre jobbet for omkring 6-800,- ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)