Forfatter Emne: For højt CO på en Toyota  (Læst 9922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Dato: 29. September 2015 kl: 11:19:28 »
Jeg var til syn med en Toyota idag, og den dumpede til syn pga. for højt CO indhold, vist ca. 0.75%

Ikke den letteste fejl at udbedre. :(

Det kan vel være katalysatoren?
Dur Biltemas universal?

Da overskridelsen ikke er kæmpe stor, så er det vel ikke lamda-sonden?

Ellers nogle tip til at klare sig ud af den her situation?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #1 Dato: 29. September 2015 kl: 15:18:31 »
Det kan være så mange ting, at det eneste rigtige er, at få en OBD-tester til at fortælle hvor hunden ligger begravet.
Lambdasonde, map-sensor, utæt udstødning og meget andet kan spille ind.
Har selv prøvet den med at udskifte fra en ende af. Synsmanden mente at katalysatoren var stået af, så den blev skiftet som det første, dernæst spjældpotentiometer og en masse andet. Den cyklede op og ned bogstaveligt talt, indtil jeg kom i tanke om, at have en anden map-sensor på lager. BINGO! Spot on!
Sådan kan det drille så meget.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
For højt CO på en Toyota
« Svar #2 Dato: 29. September 2015 kl: 17:07:34 »
Hvis den har nogle år på bagen, og måske lidt olieforbrug, er det vigtigt at den bliver varmet kraftigt igennem, for at brænde katalysatoren ren, og den skal også være godt var under testen.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #3 Dato: 29. September 2015 kl: 20:40:47 »
Mange tak for ideerne.

Det er en avensis fra 1999, en
TOYOTA, AVENSIS, 1,8 SD MAN

Interessant om sådan en bil har
MAP sensor=Manifold Air Pressure sensor
(de her ting er nye for mig)

OBD lampen lyser ikke i instrumentpanelet,
men hiver jeg et stik af en temperaturføler
så tændes den, og sættes stikket på igen,
så slukker den.

Så kan en OBD tester fortælle noget i den situation
når nu lampen ikke lyser?

Dur sådan en skanner som Thansen sælger?
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-449980797&pn=-449980796
NEJ, det gør den jo ikke, der står jo "Til benzin biler fra 2001"

Udstødning er tæt.

Bilen bruger lidt motorolie. Den har gået ca. 300.000 km.
Den kørte 15 km fra kold tilstand og ud til synsstedet,
så den var nok ikke brændt ren.

Hvis man tænkte sig, at man i stedet for lambda-sonden indsatte et batteri,
så motorstyringen får at vide at der er meget lidt ilt i udstødningen,
så nedreguleres benzinmængden vel, og forbrændingen må blive mere fuldstændig
og derfor produceres der mindre CO?
(hvis VW kan fuske lidt med millioner af biler, så går det vel at jeg fusker lidt med en enkelt :) )

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
For højt CO på en Toyota
« Svar #4 Dato: 30. September 2015 kl: 06:52:46 »
Tror der er lidt mere hjælp at hente her... Synes jeg kan huske noget med ar man blinke fejlkoderne ud...
http://www.toyotaextreme.dk/debse.asp?id=2403743&ForumID=1
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #5 Dato: 30. September 2015 kl: 07:56:49 »
Citat fra: "buddha_uffe" post=122849
Tror der er lidt mere hjælp at hente her... Synes jeg kan huske noget med ar man blinke fejlkoderne ud...
http://www.toyotaextreme.dk/debse.asp?id=2403743&ForumID=1


Tak, ja det lyder jo til at diagnose-systemet er med blink-koder som på en Golf2 med RP motor.

Men "problemet" her er så, at der ingen motorfejl er indikeres i instrumentpanelet,
og derfor vil der jo blinkes som ved ingen fejl.

Toyotaextreme er jo nok stedet at spørge, men jeg er ikke "på" der da jeg ikke kører Toyota.
Det er en kammerat det har Toyotaen.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #6 Dato: 30. September 2015 kl: 15:37:00 »
Jeg ville have troet at output fra lambda-sensoren ville være en ret rolig spænding, der ville vareiere lidt med belastning, speederfod, og motortemperatur.

Men det er vist ikke tilfældet. Spændingen står og svinger mellem 0.1 volt og 0.9 volt.
Men med meget lavere frekvens end tændingen.




Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #7 Dato: 30. September 2015 kl: 17:24:11 »
Ja, lambdaen er ikke en konstant spænding. Den kan bedst tjekkes med et oscilloskop eller Biltema er vist begyndt at sælge et eller andet instrument - har jeg hørt.
Det skulle være noget 52 eller 80 mm analogt viserinstrument, men hvordan den virker har jeg ingen ide om.

En Toyota burde lagre informationer om motorens gang, også selvom der ikke er nogen lamper der indikerer fejl.
Jeg tror ikke den har en lampe for lambdamåling alene, nok nærmere den forkætrede motorlampe eller sådan en "Check engine" funktion. Den skal nok sladre hvis den fejltænder eller andre sjove påhit.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #8 Dato: 05. Oktober 2015 kl: 08:36:31 »
Citat fra: "Aran" post=122858
Ja, lambdaen er ikke en konstant spænding. Den kan bedst tjekkes med et oscilloskop eller Biltema er vist begyndt at sælge et eller andet instrument - har jeg hørt.
Det skulle være noget 52 eller 80 mm analogt viserinstrument, men hvordan den virker har jeg ingen ide om.


Så har vi haft et oscilloskop på lambdasonden mens den var koblet til. Der var udsving mellem ca. 0.2 og 0.9 volt når man trykker på speederen, men der er ikke svingninger. I tomgang var spændingen ret stabil på ca. 0.5 volt. Jeg forsøger at få fat i en video vi optog.
Et problem med oscilloskopet var, at sweep tiden ikke kunne gøres så langsom som ønsket, men man kan da se hvad der sker.

https://www.youtube.com/watch?v=SPltzrRhvtA

Skala:

[attachment=20437]IMG_9118.jpg[/attachment]



Så det vi har konstateret er, at lambda-sonden virker/arbejder i intervallet 0.2-0.9 volt cirka, og at der ikke er oscillationer. Motoren var varm under testen, men IKKE driftsvarm. Den havde stået ca. en ½ time efter en køretur.

Disse svingninger som man kunne forvente, hvad skal frekvensen være cirka?

Kan vi også konkluderer at:
Ingen svingninger i tomgang= at motorstyringen ikke køre i "closed-loop"? Lambda spænding ca. 0.5 volt
men lidt højere omdrejninger falder lambda spændingen til ca. 0.2 volt
Det er egentlig for lavt?

En mulighed er jo at vi måler på lambda-sonden, men at der ikke er forindelse til motorstyringen.
Det er taler imod det, er at motor-fejl lampen ikke lyste under målingen.
Men måske er der kun varmtrådene til sonden der udløser den lampe. Gemmen de tråde målte vi en modstand på ca. 2.5 ohm, så den er OK.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #9 Dato: 05. Oktober 2015 kl: 11:10:13 »
Prøv i stedet at fyre op for sweep. Den er meget langsom og ja, man kan godt se udsvinget, men med en høj timing vil kurven blive tydeligere.
Det giver en ide om, at lambdaen fungerer og registrerer målinger. Noget så simpelt som en temperatursensor kan få motoren til at køre med en unødvendig fed blanding hvis den "tror" den er kold f.eks. så en obd-måling vil måske kunne fortælle hvad der er galt med den.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #10 Dato: 05. Oktober 2015 kl: 11:36:34 »
Citat fra: "Aran" post=122924
Prøv i stedet at fyre op for sweep. Den er meget langsom og ja, man kan godt se udsvinget, men med en høj timing vil kurven blive tydeligere.


Jeg satte jo oscilloskopet på længste sweep-tid, da jeg forventer få svingninger pr sekund.
Højere frekvenser kan jeg slet ikke forestille mig er muligt i sådan et system.

Citat fra: "Aran" post=122924
Det giver en ide om, at lambdaen fungerer og registrerer målinger. Noget så simpelt som en temperatursensor kan få motoren til at køre med en unødvendig fed blanding hvis den "tror" den er kold f.eks. så en obd-måling vil måske kunne fortælle hvad der er galt med den.


Vi arbejder på at finde ud af hvad OBD der findes på sådan en motor.

Har endnu ikke testet temperaturfølere. Det hele er jo et detektivarbejde.
Finde følerens reservedelsnummer, finde karakteristik på den, foretage målinger osv.

Offline t3brian

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 271
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #11 Dato: 05. Oktober 2015 kl: 11:44:19 »
Prøv at spray noget silikone eller start spray ud omkring vakum slanger og indsugnings manifold og lyt til motors gang . Falsk luft

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #12 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 07:25:41 »
Citat fra: "t3brian" post=122932
Prøv at spray noget silikone eller start spray ud omkring vakum slanger og indsugnings manifold og lyt til motors gang . Falsk luft


Vi har forsøgt med flaskegas rundt om de steder vi mente var kritiske, men der skete intet.


Generelt, kan det hjælpe at komme f.eks. 10 % karburatorsprit i benzinen?

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
For højt CO på en Toyota
« Svar #13 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 08:37:45 »
Nyt luftfilter og så ud og køre en god tur på landevejen i tredje gear. Og så sving ind til synshallen efter varm kørsel. :-)
(Kan ikke forstå lambda signalet ikke svinger i tomgang)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
For højt CO på en Toyota
« Svar #14 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 09:58:23 »
Citat fra: "buddha_uffe" post=122955
Nyt luftfilter og så ud og køre en god tur på landevejen i tredje gear. Og så sving ind til synshallen efter varm kørsel. :-)


Det bliver det vi gør inden vi skifter katalysator og lambda-sonde.

Citat fra: "buddha_uffe" post=122955
(Kan ikke forstå lambda signalet ikke svinger i tomgang)


Det undre også mig når jeg sammenligner med det jeg læser.

Ved tomgang viser den konstant 0,5 volt, og giver jeg lidt gas, så holder den sig konstant på 0,2 volt.

Jeg får jo den mistanke at lambda-sonden slet ikke har forbindelse til motorstyringen?

Det vi gjorde var at tage stikket til lambda-sonden ud, presse 2 tynde ledninger ned i ben-hullerne og så samle stikket igen.

Det er tydeligt at oscilloskopet har forbindelse til sonden, men muligvis er forbindelsen til motorstyringen afbrudt.