Forfatter Emne: Gode råd til køb af britisk T25/T3  (Læst 6870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Dato: 27. Oktober 2015 kl: 11:16:19 »
Hej gode folk på T3nettet

Jeg er ny bruger, men har fulgt med på sitet længe. Nu springer jeg ud i det og opretter mit første indlæg - med håb om at få et par gode råd til et eventuelt bilkøb. Jeg håber, at nogen har tid og lyst til at hjælpe :-).

Sammen med min familie har jeg haft den bedste sommerferie i en lånt T3 Joker 1984, og nu overvejer vi kraftigt at investere i vores egen. Kriterierne for købet er:
- billig i afgift og forsikring (gerne veteranstatus)
- så original som muligt
- Ingen store (nært) forestående rust-, lakering- og svejsearbejder

Lige nu har jeg kikkerten rettet mod en 1980'er (Joker, 2.0, benzin, Westfalia, popop). Den står i England (men har rattet i venstre side), og  jeg skal over og se den om et par dage. Ejeren har reserveret den til mig i den næste uge.

Den ser således ud:
http://www.ebay.de/itm/272012094151?euid=21e2ecb3969143c6b68033ff7cf723ae&cp=1&exe=12793&ext=32587&sojTags=exe=exe,ext=ext&autorefresh=true

Jeg har fået slået lidt af prisen, sikret mig at Westfalia-udstyret er originalt monteret (via billede af typeskilt) og har også fået styr på de noget komplicerede import-regler for engelske biler.

Men der er noget, jeg er rigtigt meget i tvivl om:
Sælger er mekaniker og autolakerer. Han har selv lige restaureret chasis og plader. Og når jeg spørger, får jeg at vide, at det er lavet professionelt, og at der kun blev lavet lidt rust og svejsearbejde. Men han har ikke nogen førbilleder.
Jeg er lidt bekymret for, at der er lavet en hurtig makeover. Hvad tænker I om det? Kan jeg på nogen måde sikre mig, at det er lavet ordentligt, når jeg skal se den om nogle dage? Jeg har hørt om brug af magnet til at identificere områder med meget filler, men giver det mig noget ordentligt billede af, hvad der er under den fine gule lakering?

Jeg vil sætte stor pris på nogle gode råd. Og også bemærkninger til købet i det hele taget. Er det fornuftigt i jeres øjne?

De bedste T3-hilsner
Anders
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #1 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 14:03:36 »
Man kan se at dørene hænger den er ikke malet under skydedøren og det ser ud til at der er en spartelforhøjning på panelet.
til ca 50000kr tror jeg ikke jeg ville tage turen til det forenede kongerige.

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #2 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 15:32:46 »
Du kan også ske, at du få lov til at betale lidt mere i reg.afgift.
Er det ikke noget med, at når bilen er veteran. Så regner Skat
reg.afgiften ud, så du skal betale ca 40% i reg.afgift af bilens prisen i 1980 (før dansk afgift)
Og det kan jo godt blive til nogle 10000 kr seddeler.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #3 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 17:49:45 »
Tag over og kig på den vis det er en model du syntes der passer til dig :-) Bed om lov til at kører i den alene i en god times tid. Og brug den time eller mere til bremser/lys/gear/døre/vinduer/køleskab/gas. Find et godt sted at holde og kravl under den kig bilen efter under neden se efter udstødningen og om den drypper olie nogle steder. Kig bunden og bank evt med lille medbragt hammer og brug din magnet. Tag en seddel med og skriv fejl og mangler op. Kør tilbage med bilen og vis du stadig vil have den så forhandle med ham om de evt fejl og mangler du har skrevet op. Du kunne evt også inden afrejsen se om der var andre derover du kunne se på samtidig når du nu er der. Så føler man sig ikke så presset til køb.

Mvh Frank :-)


[attachment=20601]WP_20151026_16_08_01_Pro.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #4 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 17:55:29 »
Umiddelbart har jeg sjusset mig frem til at der er størst mulighed for at få billig reg. afgift hvis man finder en bil, som mangler et eller to år i at blive veteran... Så bliver bilens aktuelle pris vurderet og afgiften betales ud fra det, i modsætning til hvis den er veteran, hvor afgiften, som jeg har forstået det, er fast i forhold til den oprindelige salgspris...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #5 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 18:11:21 »
Umiddelbart ser bilen jo flot ud, men næsten ligegyldig hvor god en stand du køber en T3 i, så skal du påregne ekstraudgifter til reparationer, når du køber så gammel en bil. Og hvis ikke du har teknisk kunnen så bliver det rigtig DYRT. Mit råd er at købe en bil du elsker. Så overvinder kærligheden alt. Og den bil ser i sandhed elskværdig ud.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #6 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 18:20:51 »
Du kan også prøve at skrive til Jason herfra..  han er bekendt med England og englændere... der er måske forskel på hvad der forstås med "professionelt" her i DK og i England...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #7 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 19:43:47 »
Husk også at kikke motoren efter, bla køleblik for rust da det stort se ikke kan skaffes mere. Du skal også tænke på hvor meget i skal køre i den? En 2,0 CU er jo ikke just en den er lavet til lang fart. Der ville jeg hellere anbefale en 2,1 112 hk.
Du skriver også at den skal veteran forsikres, og skal bruges til ferie...? Det skal du også være obs på at det ikke kan lade sig gøre her hjemme
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #8 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 20:51:36 »
Den falder dog til 1/4 vægtafgift helt automatisk når den er 35år gammel.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #9 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 21:34:01 »
Hej alle

Mange tak for virkeligt gode input. Det sætter jeg rigtigt stor pris på.

Det allervigtigste - og som nok ender med at afgøre, at jeg ikke tager afsted - er Jes og Eriks kommentarer om afgift på veteraner. Det havde jeg simpelthen overset! Ifølge denne side (http://www.westfaliat3.info/html/westfalia_t3_joker_aircooled_-.html) var nyprisen i nærheden af 25.000 DM. Så hvis det er rigtigt vil 40% afgift blive omkring 40.000 kroner. Tak for virkeligt vigtig info!

@Hr Mortensen: Er det rigtigt, at man ikke må køre på ferie i en veteran? Jeg har ledt lidt på betingelserne, og kan ikke rigtigt finde noget på det. Hvad gør ejerne af veteran-T3'ere (og andre ældre campere) mon så, når de holder ferie?

@FrankBinau: Tak for gode tip til prøvekørslen. Det er værdifuldt til næste gang.

Og tak for de skarpe øjne på døren, @soerencarlsen.

@ottokrog: Generelt har jeg det fint med, at der vil være arbejde med at holde bilen. Jeg har selv lært en del ved at restaurere og holde en motorcykel fra 67, og bilen skal holde i garage med min fars Land Rover-restaureringsprojekt, så jeg har godt med evner og kontakter at trække på. Men tak for kommentaren.

Konklusion efter jeres kommentarer:
Jeg tager ikke til England. Afgiften bliver det afgørende punkt. Men er I enige med mig i, at det britiske marked ser en anelse billigere ud end det tyske, hvor priserne på T3’ere i god stand virkeligt er høje?

Og så til sidst:
Hvis nogen kender til en T3 Joker fra start-firserne, vil jeg sætte stor pris på et tip. Jeg er på udkig :-).  

Tak for hjælpen. Jeg glæder mig til en gang at betale tilbage med mine erfaringer :-).

Mange hilsner
Anders
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #10 Dato: 28. Oktober 2015 kl: 06:03:03 »
Lige et lille indspark angående brugen af veteran, den kvarte vægtafgift kommer helt af sig selv. Hvor meget du må kører i den afhænger af hvordan du forsikre den. En veteran forsikring er meget billig men forudsætter også at du oplyser reg.nummer på en hverdagsbil. Bilen skal stå i aflåst garage og må bruges til hobby/hyggeture. Men INGEN hverdags kørsel. Altså til og fra arbejde, handle ind osv. Jeg har på skrift at man må køre på ferie med sin veteran. Ihvertfald i det selskab. (Kan variere fra selskab til selskab). Og man må godt køre på rundtur i hele Europa og så måske gøre stop i Wolfsburg vw fabrikker et par timer den ene dag, så er hobby-delen af turen dækket ind... (Eller træf eller andet). Kan man leve med det og fremstår bilen ikke alt for ombygget, så kan du få kasko forsikring for 1000kr om året.
Alternativt findes der brugs-veteran forsikring hvor man må kører flere kilometer pr.år og andre læmpelser.
Men få altid på skrift fra forsikringsselskabet hvis man er i tvivl eller søger dispensation til opbevaring i sommerhalvåret, ferieture osv.
Og ellers kan man jo køre på almindelig forsikring og så glæde sig over at vægtafgiften kun er 1/4 del af den oprindelige.
God jagt...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #11 Dato: 28. Oktober 2015 kl: 07:29:38 »
Det med veteranforsikring skal man være meget opmærksom på, når man ønsker at tegne på en autocamper.. det er så vidt jeg ved, ikke så nemt...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #12 Dato: 28. Oktober 2015 kl: 08:48:46 »
Jeg har også haft en længere diskussion med min forsikring (gf)og flere andre selskaber og de er IKKE til at stikke i.
Til og fra værksted og til og fra træf og ikke mere..
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #13 Dato: 28. Oktober 2015 kl: 11:10:53 »
Jeg har også en fornemmelse af at bilerne er billigere i UK end i D. Se fx det link jeg har lagt til en lækker sag på ebay.uk og som netop er reduceret i pris.
God jagt.
Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Gode råd til køb af britisk T25/T3
« Svar #14 Dato: 28. Oktober 2015 kl: 11:16:31 »
Citat fra: "Hr mortensen" post=123340
Jeg har også haft en længere diskussion med min forsikring (gf)og flere andre selskaber og de er IKKE til at stikke i.
Til og fra værksted og til og fra træf og ikke mere..


Der er enkelte selskaber der tilbyder "brugs-veteran"..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L