Forfatter Emne: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?  (Læst 4756 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Hej alle

Hvordan er fremtiden for vores gamle biler, kommer de nogensinde til at opnå samme klassikerstatus som T2´eren eller vil de for altid blive ved med at være nogle halvgamle slæder som nogle få (romantikere?) desperat forsøger at holde kørende? Jeg er ikke i tvivl om hvorfor jeg kører T3, jeg synes det er en fed bil, med tonsvis af charme som siger mig mere end en gammel T2 som jeg aldrig rigtig har haft et "forhold" til, skyldes måske nok min beskedne alder (hvis jeg selv skal sige det  ::) ::))....og det er vel og mærke et udtryk for min personlige, subjektive og ensporede smag  ;)

Men det er jo også tydeligt at hvis man kigger lidt syd for grænsen er de meget sunde eksemplarer begynd at rende op i nogle priser der hvert fald indikerer at den nok allerede har en slags klassikerstatus dernede, og det skader jo ikke at ha´ det i baghovedet når man nu hælder så meget tid og kroner i den....

Hvad siger I, har den rigtige model T3 potentialet til at nå klassikerstatus i DK, eller er den måske allerede på vej derhen....?

Og det ville jo nok hjælpe hvis veterangrænsen blev sænket til 30 år  ;)
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #1 Dato: 22. Januar 2016 kl: 19:26:33 »
I mine øjne er T3'eren  en bedre bil at køre i, end T 2'eren er, og karrosseriet er betydeligt mere holdbart på T 3, end T 2. Selvfølgelig ruster T3 også , men ikke nær så hurtigt som en T 2.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #2 Dato: 22. Januar 2016 kl: 21:40:15 »
Hvad er alternativet til bilerne fra 80erne? For mig at se er de nye biler, engangsbiler lavet i plastik og har forudbestemt begrænset holdbarhed.

Det er egentlig sjovt man ikke ser nogle t2'ere i gadebilledet. Det var så mange en gang. Er det mon pga dårlig komfort og marchhastighed på 70 km/t?

Jeg synes iøvrigt ikke der er så stor forskel på at køre i min t3, og den halvslidte t5 på arbejde, bortset fra tophastighed. Men det er jo blot et spørgsmål om økonomi for t3'erens vedkomne.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #3 Dato: 24. Januar 2016 kl: 13:35:28 »
Hmmm jeg har kørt t3 i 18 år til sommer, men har også haft t2 i mellemtiden. Forøvrigt en rigtig fed bil som jeg også har fortrudt salget af, men det er nu pgså sket med mange t3er gennem årene. Med de prisstigninger og efterspørgelse der er kommet på t3er over de sidste 5 år er jeg i dag sikker på at t3eren vil få samme status som t1 og t2. Folk i alle aldre kikker i dag efter t3 når de kommer kørende, det skete ikke for få år siden. Forleden stod jeg i kø i et supermarked og tre unge fyrer (17-20 år) udbryder bag ved mig: jeg gad godt eje sådan en gammel folkevogn der (og pegede ud på min gamle slidte x-milli t3er. Det er sgu da skønt at flere og flere værtsætter vores biler.
Jeg kører t3 hele året, lige nu JXer (1,6 TD) simpelt indrettet til overnatning og med fyr. Nedvejet så vægtafgiften er ca 3100 kr årligt. Gearkasseen er højtgearet og baghjulene er 205/85-14. Kører 14 kml når jeg tænker mig om eller 12-13. Med de priser på brændstof der er nu giver det ca 50 ører pr km. Min kone kører 18-20 kml i en UP, så hendes brændstoføkonomi er stort set det sammen som min. Vægtafgiften, tja de ca 2600 kr årligt jeg giver mere er nok ikke årsagen til fattigdom.
Jeg nyder min t3 hver gang jeg sætter mig i den og kunne ikke forestille mig noget andet. Det skal siges at jeg har forsøgt at ha andre "gode" vinterbiler, bla Mercedes 124 300 td på guleplader, Golf 3, men i løbet af kort tid har jeg skiftet tilbage til en rigtig bil.
Ved ikke om du kan bruge dette til noget i dine overvejelser, men held og lykke herfra.
Bedste hilsner
T3søren
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #4 Dato: 24. Januar 2016 kl: 16:12:51 »
Hej Søren og tak for dine bemærkninger

Det er ikke så meget fordi jeg går med nogle overvejelser, men kunne bare godt tænke mig at høre lidt om hvordan I andre ser jeres T3  ;). Jeg er rimelig fast i kødet på min beslutning om at jeg vil eje og bruge min nuværende T3 og så ellers kaste den nødvendige tid og penge efter den for at levetidsforlænge den. Og det var ikke for at sammenligne kvalitet eller ejerglæde med en T2, smag og behag er jo heldigvis forskellige, men det var mere for at høre om I mente at T3´eren havde klassikerpotentiale.....hvad den jo nok har   :) :)

Og ja, du har ret I at en del mennesker bliver lidt bløde i knæene når de ser de gamle biler  :)

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #5 Dato: 24. Januar 2016 kl: 19:10:40 »
Hej T3 fans!

Ja ja, t3søren, 18 år er godt gået!  :)
Men det kan jeg nu godt slå. Jeg har kørt T3 i 26 år nu, og det vel og mærke i den SAMME BIL!

Jeg hører gerne om nogen kan slå den?

Det er en WBX 1,9 og den har ikke voldt nævne værdige problemer indtil nu!
Har den "klassikerpotentiale"?
Det mener jeg bestemt den har! Den overvejelse gør de fleste sig vel, når deres bil kommer op i årene, men om 10 år er jeg sikker på at T3 er et samlerobjekt, på linje med T2, selv i DK!

Så hæng på derude! Det er en skøn bil at køre i med mange gode oplevelser!

MVH PETER

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #6 Dato: 24. Januar 2016 kl: 19:48:42 »

Ja ja, t3søren, 18 år er godt gået!  :)
Men det kan jeg nu godt slå. Jeg har kørt T3 i 26 år nu, og det vel og mærke i den SAMME BIL!

Respekt, du har været hele turen igennem fra ny bil til brugt bil til "young-timer" i samme bil, det er sgu godt gået  8) 8)
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Kommende klassiker, håbløst projekt, daily driver.....eller hvad?
« Svar #7 Dato: 25. Januar 2016 kl: 22:57:35 »
Den kan jeg kun slå på år har kørt T3 i 31 år , men har nok haft 20 af dem bla. 2 sprit nye ,men godt gået Peter ,om den bliver en klassiker det er sikkert ,tror nok jeg var velhavende hvis jeg havde gemt de biler jeg har haft som ung ,bla MGB ,Fiat spider ,nsu ro 80 ,6 bobler , så det kommer snart om få år bare pas den godt .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700