Forfatter Emne: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger  (Læst 5925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Dato: 15. December 2016 kl: 17:26:19 »
Hallo,
Der kommer en ny vejledning om syn af køretøjer her den 1. januar 2017. Den indeholder et kapitel med ombygninger af køretøjer. Det var tidligere et "lokal" hæfte, men er nu indarbejdet og lempet en del. Der er beskrivelser og anvisninger der skulle gøre det en del lettere for os middelmådige tosser at få vores ideer godkendt.

Den kommer til at ligge her: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Regler-om-koretojer/Vejledning-om-syn-af-koretojer.aspx
 

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #1 Dato: 15. December 2016 kl: 20:42:09 »
Det lyder spændende
Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #2 Dato: 16. December 2016 kl: 08:32:34 »
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #3 Dato: 16. December 2016 kl: 19:33:12 »
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?

rolig Kim.. Den ligger der ikke endnu...  ;)
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #4 Dato: 16. December 2016 kl: 20:02:01 »
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?

NÅR den kommer, mener jeg det er i kapitel 12. Vi skal lige skyde lidt nytårskrudt af inden den er der  :)

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #5 Dato: 17. December 2016 kl: 09:57:04 »
Eller i 14.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #6 Dato: 17. December 2016 kl: 10:27:38 »
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?

NÅR den kommer, mener jeg det er i kapitel 12. Vi skal lige skyde lidt nytårskrudt af inden den er der  :)

Jamen så vil jeg da afvente det med spænding. Alle lempelser vil blive modtaget med glæde her i " lille bilfjendtlige Danmark" , som bilmagasinet "Bilnyt" kaldte vores land allerede i 70' erne. :-)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2017 kl: 18:35:08 »
Hej Hinze

Hvad siger den på dansk?

Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #9 Dato: 06. Januar 2017 kl: 19:51:33 »
Hej Hinze

Hvad siger den på dansk?

Nu er det blevet muligt at ændre vores biler noget lettere end det hidtil har været. F.eks er der en fin tabel med størrelse på bremser og tilhørende motorydelse. F.eks 100kW effekt med skiver foran på mindst 290 mm.

f.eks
"Særlige beslag (adapter) følger med for at montere caliprene eller brem- seskiverne: Hvis delene kommer fra en bremsefabrikant, der også fremstiller originale bremsedele til biler, eller en bremsefabrikant som har fremstillet mindst 200 calipersæt, skal der ikke foretages yderligere."

det giver vel stumperne fra https://www.epytec.de/ en god mulighed for at kunne få godkendt i vores biler.


Konklusion: Det er min min bedste overbevisning blevet muligt at ændre vores biler til "hvad vi vil".
« Senest Redigeret: 07. Januar 2017 kl: 08:18:54 af Hinze »

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #10 Dato: 06. Januar 2017 kl: 20:13:53 »
Hvordan kommer det her så til at passe med Subaru og andre ikke VW motorer?
Side 748 nederst 

Citat

Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende
anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en synsvirksomhe,
hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten. Hvis dokumentation
for sammenhæng skal stykkes sammen af andre oplysninger, skal disse
og sammenhængen kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles
motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave
rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar
vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten
som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.

Citat slut

T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #11 Dato: 07. Januar 2017 kl: 08:12:19 »
Hvordan kommer det her så til at passe med Subaru og andre ikke VW motorer?
Side 748 nederst 

Citat

Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende
anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en synsvirksomhe,
hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten. Hvis dokumentation
for sammenhæng skal stykkes sammen af andre oplysninger, skal disse
og sammenhængen kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles
motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave
rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar
vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten
som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.

Citat slut


det passer vel fint, ser du begrænsninger?

Når der nævnes en prøvningsinstans er det vel blot en uvildig, der kvalificere, at det du siger du har bygget er rigtigt i forhold til papir/dokumentation. Synshallen har ikke tid til at rode med papirer, men skal "blot" sikre at bilen fremstår som dokumentationen.
Og ja, det koster sikkert lidt penge at få prøvningsinstansen til at kvalificere, men sådan er livet. I gamle dage var det jo stort set kun teknologisk institut eller Force, der blev accepteret.

Forklaring af Prøvningsinstans: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx

prøv at se på f.eks http://autoconsult.dk/
« Senest Redigeret: 07. Januar 2017 kl: 08:15:17 af Hinze »

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #12 Dato: 07. Januar 2017 kl: 10:35:08 »
Nej, det var ikke begrænsninger i reglerne jeg så men mangel på kendskab til brugbare prøvningsinstanser. Du gav et godt eksempel, men er der mon også nogen i Jylland ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #13 Dato: 08. Januar 2017 kl: 11:12:01 »
Hvordan kommer det her så til at passe med Subaru og andre ikke VW motorer?
Side 748 nederst 

Citat

Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende
anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en synsvirksomhe,
hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten. Hvis dokumentation
for sammenhæng skal stykkes sammen af andre oplysninger, skal disse
og sammenhængen kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles
motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave
rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar
vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten
som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.

Citat slut


det passer vel fint, ser du begrænsninger?

Når der nævnes en prøvningsinstans er det vel blot en uvildig, der kvalificere, at det du siger du har bygget er rigtigt i forhold til papir/dokumentation. Synshallen har ikke tid til at rode med papirer, men skal "blot" sikre at bilen fremstår som dokumentationen.
Og ja, det koster sikkert lidt penge at få prøvningsinstansen til at kvalificere, men sådan er livet. I gamle dage var det jo stort set kun teknologisk institut eller Force, der blev accepteret.

Forklaring af Prøvningsinstans: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx

prøv at se på f.eks http://autoconsult.dk/

Som jeg læser det så kan vi ikke mere "bare" smide en R4 maskine i da den ikke findes oprindeligt også selv om det er en VW motor, jeg har forsøgt at hente hele dokumentet via www.fstyr.dk men det virker ikke lige pt på min maskine, for læse det hele.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
« Svar #14 Dato: 10. Januar 2017 kl: 14:30:22 »
Det er ikke lige frem lempelser til vores ombygninger der kom ud af det. Er rigtig glad ved at jeg fik min AAC motor synet før nytår. Man kan ikke en gang sætte et KN filter på uden der er papir på det. Spændende at se hvordan det bliver tolket i synshallerne.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017