Forfatter Emne: Atlantic renovering  (Læst 8473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Atlantic renovering
« Svar #15 Dato: 26. August 2017 kl: 13:46:35 »
fandt ikke et reservedelsnummer, men en fjeder fra en afdanket luftsømpistolaftrækker, der passede:-)

Atlantic'en blev iøvrigt synet idag uden bemærkninger (ud over at synsmanden var imponeret over standen:-).

Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, så senere på dagen begyndte olielampen at blinke og buzzeren at buzze. Uregelmæssigt.
Er der i den forbindelse nogen der kan forklare hvordan de to olietrykfølere melder at noget er galt: blinker, lyser, buzzer...
Hvem gør hvad og hvorfor:
Blinker lampen når der magler tryk ved topstykket eller ved oliefilteret?

Prøv at læse følgende artikel omkring oliefølerne til en WBX (jeg går ud fra at det er sådan en du har  :))

https://www.vanagain.com/troubleshoot-the-oil-light-and-buzzer/

Det kan være alt fra slidt motor, dårlige olietrykfølere, dårlig forbindelse i det store stik oppe ved instrumentbræt, defekt olie-alarm kreds i instrumentbræt, ledningsnet m. Men det vil være en god idé få tjekket at din motor sætter det tryk den skal (min 0,3 i tomgang (buzzer og blink) , min 0,9 over 2000 o/min (blink)) inden du begynder at fejlsøge på noget andet.

Jeg har sat en ekstra føler og installeret en viser i kabinen så jeg konstant kan følge olietrykket, så er jeg lidt mere rolig hvis lampen skulle begynde at skabe sig, så kan jeg holde øje med trykket direkte :-)

mvh
Bjarne
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Atlantic renovering
« Svar #16 Dato: 10. September 2017 kl: 22:43:14 »
Der var lidt hektisk stemning inden afgang med olielampe og tab af kølevæske, men alt blev løst med stor opbakning fra Jønne (som altid) og min lokale mekaniker.
Efter ca 1600 km ned gennem Tyskland er olie forbruget nærmest nul (har ikke fyldt efter endnu).
Og så tror jeg at vand forbruget i starten af turen skuldes over-påfyldning; kan det passe at motoren (JX) "skubber" kølervæske ud et sted hvis man fylder for meget på?
Jeg forsøger da også at passe på den gamle dame ved ikke at komme over 3000 rpm, samt at køre med åbne vinduer med 30 km/t når stigningen er omkr de 14%, der kan jo blive lidt varmt i kabinen:-)
Det er dog blevet til en enkelt tur på værksted med et knækket udstødningsrør. Men det passede fint at Busshop kunne henvise til en lokal mekaniker der kunne hjælpe fredag eftermiddag, hvor det ellers kunne blive en lang weekend uden km på tælleren.

Men så er der det s.... køleskab: Kan bare ikke få gassen til at brænde kraftigt nok til at få systemet til at køle. Det virker på både 12v og 230v, men det ville være rart ikke at være afhængig af at skulle finde en camper plads med strøm hver nat.
ME

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Atlantic renovering
« Svar #17 Dato: 22. September 2017 kl: 22:27:16 »
Vel afsted på tur.
Efter godt 14 dage blev det mere og mere vanskeligt at komme ud af 2. gear. Så der måtte foretages en mindre nødtørftig rep. af gearskifterkoppen (som helt sikkert hedder noget andet) tæt på gearkassen. Koppen/skålen var flækket og et stykke brækket af.
En venlig tysk medcampist (kørende i en VW LT 50, med plads til en væsentlig større reservedelskasse) kunne undvære et spændebånd der midlertidigt har løst opgaven:-)
Iøvrigt er der kørt godt 3000 km og kun efterfyldt en halv liter olie. Væsentligt mindre end jeg havde forventet:-)
ME

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: Atlantic renovering
« Svar #18 Dato: 22. September 2017 kl: 22:52:59 »
Jamen så må vi jo ha en kop kaffe igen  :)

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Atlantic renovering
« Svar #19 Dato: 12. April 2018 kl: 19:03:38 »
Så kom der lige et par projekter mere...
Doka Syncro født med en 112 hk benzin, men nu med en 2,0 gti, fuld funktionsdygtig men med lidt eksem.
Caravelle med original 2,1 wbx med 95 hk. Absolut projekt men med rimelig sund krop. Motoren kan køre men går noget højt i tomgang. Ryger dog ikke nævneværdigt)
ME