T3 Fora.. > Interiør

Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller

<< < (2/5) > >>

hjulmand:
Hej Trygve,

Angående afladning/levetid kan du evt. se på https://www.vivaenergi.dk/12V_solcelle_batteri_GEL_AGM. Hvis du bruger 50% af kapciteten kan batteriet klare 1200 afladninger, hvis du bruger 80% falder det til ca. 600. Det er stadig mange cykler, så afhængigt af dit brug kan det jo være fuldt acceptabelt.

mht. ledningsstørrelse ville jeg trække en ny ledning med separat sikring på 4-6mm2 direkte fra batteriet og samme størrelse stel til det stelpunkt, der sidder nede i det "hemmelige" rum lige foran vandtanken. Du skal alligevel lave et nyt frontpanel til skabet, så der kan du passende sætte en kontakt, så du kan være sikker på, det er slukket. Der er lidt inspiration til ledningsstørrelse i http://www.baadteknik.dk/El-tek/Kabel-dimensionering/ledningsdiagram.jpg.

Nu står der, du har en WBX, så der er ikke så langt fra standard placeringen af batteriet til køleskabet. Du får dog ikke plads til et 100Ah batteri under låget.

"Problemet" med Waeco er, at hvis spændingsfaldet er for stort i ledningerne slår den indbyggede batteribeskyttelse fra, når du har brugt en vis del af kapaciteten. Hvis du regner med at aflade dit batteri til eksempelvis 20% falder spændingen til 11.6V (http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html), og hvis du så yderligere har et "stort" spændingsfald pga. små ledninger går det galt. Jeg kan dog ikke huske, hvornår køleskabet slår fra, det står måske på nettet. Det snyder også lidt at Waeco kun angiver et samlet strømforbrug, da køleskabet trækker en ret høj effekt, når kompressoren starter op, hvilket kortvarigt giver et højere spændingsfald.


Jeg kan se, om jeg kan finde nogle billeder fra min installation til inspiration. Kig evt. på http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=39&t=127964 , http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=40&t=160368&start=0&hilit=waeco

Køleskabet er lidt smallere end hullet, så der er plads til at klæbe 10-20mm styropor på siderne og toppen, hvilket burde give lidt lavere strømforbrug.

/Lars

Trygve:
Hej Mudpool,

Tak for inspiration til setup og er glad for at høre! Det er netop at kunne køre rundt uden behov for opkobling til strøm der er ønsket! Kan du huske hvilket mærke dine deep cycle batterier er? Det lader til, at de fleste anbefaler GEL batterier.

/Trygve

Trygve:
Hej Hjulmand,

Fedt med links og al den info. Kan sagtens se din pointe i at have et større batteri. Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får plads til det hele.

Det hemmelige rum du snakker om, hvor sidder det helt præcist? Tror camperen er blevet modificeret lidt før vi overtog den. Pt. sidder vores 10L vandtank lige under vasken bag ved førersædet.

Hvor er standardplaceringen af forbrugsbatteriet i en WBX? Har overvejet noget lignende dette: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=432640&postdays=0&postorder=asc&start=0 med 4 batterier under sædet, men det bliver svært at komme meget over 100 Ah.

Vil gøre som du foreslår og trække ny ledning med separat sikring til køleskabet, for at minimere spændingsfaldet. I manualen er cut-off spændingen angivet til 10.4V. https://www.rvworldstore.co.nz/media/wysiwyg/Manuals/CRX50-65-80-110-140-MB-16s_English.pdf. Manualen anbefaler derudover også 4-6 mm2 ledningstværsnit ved 2m ledning.

Umiddelbart havde jeg tænkt at slukke køleskabet på on/off knappen og ikke installere en selvstændig kontakt til dette. Er der en særlig grund til, at du anbefaler en selvstændig kontakt til dette?

Du må meget gerne dele billeder af din installation.

God pointe med ekstra isolering på køleskabet.

/Trygve

porteren:
Jeg kan absolut anbefale Gel batterier, og jeg har rigtigt gode erfaringer med Exide.

Det batteri jeg havde i Arnold fra 2012, holder så vidt jeg ved stadigvæk en hvilestrøm på 13V, som da det var nyt.

Exide gel batteriet, på 210 Ah, som jeg har i Ulven, er fra 2014 og holder stadigvæk 12,9 V hvilestrøm, som da det var nyt.
At det kan lade sig gøre, skyldes formentlig, at det til daglig altid er ladet helt op (100 Wp. solceller på taget), og at jeg aldrig har afladt det mere end 50% eller til ca. 12V hvilestrøm. De kan tåle dybere afladning, men det forkorter batteriets levetid meget, og det har i øvrigt aldrig været nødvendigt.  :D

Et batteri kan som tommelfingerregel max optage 10% af sin pålydende værdi pr. time, så er batteriet dobbelt så stort, kan du lagre dobbelt så mange Ah, pr. kørt time.

Da jeg har ret lange ledninger til solcellerne, er jeg gået op i 10 kvadrat, for at få mindst muligt spændingsfald

Jeg er enig i at du skal trække separate ledninger, med egen sikring til et Waeco og andre kompressor køleskabe. 6 kvadrat er ikke overkill, men det afhænger af ledningens længde. Find et nomogram (tabel til udregning af ledningslængder) og hold dig i den rigelige del af skalaen. Husk at gange ledningslængden med 2, da strømmen også skal tilbage. Hellere for kraftigt kabel end for tyndt.

Den lille bog på nederste billede er guld værd, når man skal lave strøm.

[attachment id=1 msg=130587]

[attachment id=2 msg=130587]

hjulmand:
Hej Trygve,

Der var to grunde, til jeg installerede en ekstra kontakt: dels var det meget rart at kunne slukke køleskabet uden at åbne det, dels var det en kontakt med lampe, så jeg kunne se udefra, om køleskabet var tændt.

Det hemmelige rum er ikke så hemmeligt, men det lyder ikke som om, du har det. I en Joker med 2 pladser på bagsædet sidder vandtanken til venstre for sædet, og lige foran tanken er der et lille rum, man kun kan komme til ved at fjerne bunden i det lille skab.

Forbrugsbatteriet sidder i rummet bag førersædet, som i Samba linket. Den maksimale højde på batteriet er omkring de 175mm, hvilket også passer med de batterier, der er angivet. De findes i forskellige versioner, blandt andet: https://www.batteribyen.dk/golfvogn-batterier/panasonic-lc-xc1222p-12v-22ah-cyklisk-blybatteri

Umiddelbart lyder det lidt besværligt for mig med 4 små batterier. Hvis et af dem bliver dårligt før de andre, kan det måske trække de andre med ned, det ved jeg ikke. Men ellers er der kun plads til omkring 75Ah standard batteri.



Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version