Vores biler. > Dine Projekter...

Operation AVS syncro Gearkasse renovering

(1/2) > >>

soekris:
Hej og velkommen til min lille tråd om hvordan jeg vil renovere gearkassen til min Syncro.

! Billederne er i en høj opløsning så husk at åbne dem i en ny fane !

Der bliver løbende opdateret som jeg kommer videre og nok også forklaret mere om hvordan jeg har gjort, så derfor virker det nok lidt rodet lige nu.

Delene der skal bruges er stort set nye, da det ikke giver mening at bruge brugte dele.. og satser på at vores lokale værktøjs mand (KJV) kan skaffe de feste lejer.. så man måske kan spare der :).

Til at starte med skal vi lige høre om hvad der er grunden til at den skal fixes..

Det startede jo med at jeg for ca 7-8 mdr siden købte bilen af Jan w.. som så leverede den hos hanne og poul på en trailer..[attachment id=2 msg=131442]

Da det var lige midt i høsten fik jeg ikke kikket nærmere på den og heller ikke kørt med den.
[attachment id=14 msg=131442]

Jeg så tid sidst på sæsonen, den fik prøveplader på og så kørte jeg en god lang tur med den bare for at mærke hvordan den opførte sig.. og generelt var der ingen problemer, bremserne virkede helt fint motoren kører også fint bortset fra at pumpen var lidt utæt.. men gearkassen sang meget og havde lidt problemer med at skifte gear..

En af de ting som jeg oplevede, var at når man bakkede og så lod den trille i udkoblet tilstand så blokerede den baghjulene.. hvis jeg koblede ind igen kørte den fint..

I starten var kardanen til det forreste diff ikke monteret da ledene var knastørre, da jeg fik monteret den igen blokerede den ikke baghjulene mere men knurrede bare.. som kan høres her https://youtu.be/UWj3-WSJF8I?t=1m5s
[attachment id=1 msg=131442]


Her for en uges tid siden fik jeg så taget mig sammen til at pille den af og få kikket nærmere på den, for det første var olien meget fyldt med spåner.. proppen var en stor klat stål, dog uden stykker af tandhjulne.

Så skyllede den med 5 l diesel, satte en luftnøgle på det forreste drev til kardanen og kørte med den i 2-3 min hvor jeg skiftede gear og hældte så olien af og igen kom der enormt mange spåner ud samt gammelt gearolie.

Det var et fint valg at skylle den med diesel for den var meget ren indeni alle spånerne var væk, så det kan anbefales..

Det første der røg af er drevet til kardanen og der kunne jeg konstatere at lejet havde kendt bedre dage.. så fik pillet det ud og kunne så se at det var lagervare på værkstedet så der kom et nyt i med det samme.. skal have et komplet paknings sæt når den skal samles så der skifter jeg self pakdåsen. [attachment id=3 msg=131442]

Det næste på listen er så huset der indeholder reduktionsgearne, G&R. og der kunne jeg hurtigt konstatere at der var noget galt med G, som man kan se på billedet har tandhjulet imellem G&R kørt op af G tandhjulet og har så slidt ca 2-3 mm af.
[attachment id=4 msg=131442]


Her kan i se hvor ren huset blev af en tur i varmtvands vaskeren [attachment id=5 msg=131442][attachment id=13 msg=131442]



Det næste er at få åbnet op til 1-2-3-4 gear samt kron/spids hjul, jeg fik self ikke taget nogle billeder af den process så den må i drømme jer til.. ;)

Da jeg fik åbnet op til kron/spidshjulet var er ikke de vilde overraskelser ingen tænder der manglede kun den typiske arm til spærret der var rådnet fast..

En af mine kollegaer fik bikset en top sammen til at løsne differentialet og der kunne jeg så også konstatere at der var slid på de koniske lejer, ikke meget men nok til at jeg skifter dem..
[attachment id=6 msg=131442][attachment id=7 msg=131442]

Nu er vi nået til 1-2-3-4 gear og igen fik jeg ikke taget nogle billeder, men det gik sådan set fint nok med at få kassen af.. fik dog knækket en af de der låse til gearskiftet så der må en ny på og så gik der også et tandhjul til da jeg fik ramt det med en hammer :S

kunne se at der var voldsomt meget slør i spidshjulslejet, det kunne rykke sig ca 5-6mm frem og tilbage hvilket jo ikke er meningen.[attachment id=8 msg=131442][attachment id=9 msg=131442]

jeg har lidt problemer med at få hevet de forskellige tandhjul af da de sidder fast og derfor valgte jeg at flække lejet på spidshjulet for at kunne se hvor slidt det er.. og man må sige at det var bestemt på tide at det kom af.. og det kan i se neden under.
[attachment id=11 msg=131442][attachment id=11 msg=131442][attachment id=12 msg=131442]


soekris:
Her kan man se g tandhjulene og hvor meget de er slidte.[attachment id=1 msg=131446]

Erik:
Fedt projekt.. Det koniske rulleleje har levet et hårdt liv.. mine tanker går i retning af vand i olien, men det har du vel en idé om, da du åbnede kassen. Omvendt ser de to tandhjul, som har kørt op imod hinanden, ud som om de har manglet smørring??? Den trænger i hvert fald til kærlighed..

surt at du ikke fik taget billede af, hvordan du trak husene fra hinanden.

Husk det nu.. billeder.. og hvis du har mulighed for det, så en noget lavere opløsning.. så passer de bedre her på siden ;-)

soekris:
Hej Erik

Der var faktisk ikke noget at se.. men skal ikke kunne sige hvornår der er skiftet olie sidst ;)

Min teori er at spidshjulet er blevet presset bagud da lejet jo har været slidt og så har G været bagerst og da det jo støtter op imod et nåleleje og den bagerste del af huset så må det have været presset sammen hver gang man bevægede sig frem.. men det er self kun hvad jeg tror.

Har en tegning her som måske kan illustrere det. [attachment id=1 msg=131449]

Ang billeder så har jeg mange ca 50 de er bare meget ens.. :P har også fundet en opløsning der passer nu.. skalerede dem ned på mobilen.

Når jeg samler den så får jeg taget et par stykker af hvordan man gør når huset ryger på igen.. ved ikke hvor svært det er men er optimistisk, og så ville poul(poot) give en hånd med..

Det ku være sjovt at nå fynś træf men der er meget endnu dog kun rust og den der gearkasse.

Jens Flensborg:
Mener at der kan monteres sådan et skjold, især også når man monterer TDI diesel med 230NM eller mere. Mon dette er emnet ...
Såvidt jeg husker, er dette skjold også interessant for at undgå for meget spil på gearkassens aksel eller lejer der presses ud.

Man skal også undlade at trække last ud i syncro bakgear, da dette manøver ofte presser lejer ud på det viste sted.

Dog har jeg ikke brugt sådan noget (old school jx) og jeg undgår bakgear tovtrækkeri ...havde snakket om det med T3 folk her i landet for flere år siden.

Jens

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version