Vores biler. > Dine Projekter...

Operation AVS syncro Gearkasse renovering

<< < (2/2)

soekris:
Hej jens

det ser interessant ud.. har set flere videoer/tråde om at det der leje har spundet rundt og så ødelagt huset.. dog er det ikke tilfældet her.. det sad egentlig fint fast og halvmånen sad som den skulle.. men hvor får man fat i den der plade ?

Der er også en lille update på spidshjulslejet der kom af idag uden problemer.. pressen gav næsten ikke udslag på manometret og dvs tandhjul og lejer gled nemt af [attachment id=1 msg=131488][attachment id=2 msg=131488]

Inden jeg fik lejet af tog jeg rullerne af for at kunne komme lidt bedre til og der kom der endnu en overraskelse.. den kan i se her.
[attachment id=3 msg=131488]

sådan fik jeg så lejet af.. og husk det er så spændt fast.. ;)

[attachment id=4 msg=131488][attachment id=5 msg=131488]

Og så et billede af tandhjulene samlet.. skal dog have det lille 4 gearś tandhjul da jeg fik slået på det, det heder  091311351 F og har en udveksling på 0,78. [attachment id=6 msg=131488]


Har også bestilt dvs dele idag, lidt blandet fra bernd jäger og vw bricks.. så nu står den på yderligere rens af de resterende dele..

Mvh Rasmus.

soekris:
Så er det tid til en opdatering og den har været længe undervejs..

der gik ca 1 1/2 uge så kom der dele fra Tyskland, Holland og England og så en fra nykøbing f :)

da alle lejerne var pillet af så gik jeg igang med spidshjulslejet, det er samlet i 3 dele og I-I og ifølge manualen skulle den yderste del varmes op til 100c ved montering og den inderste op på 60.. og derefter skulle lejet til 1 gear på.. det skal også varmes op og spændes med 225 Nm .. da det jo har en sær udformning så brugte jeg en vandpumpetang.. man kan lige få fat på de der kraver.. og så skal der ellers spændes til.[attachment id=1 msg=131597][attachment id=3 msg=131597]

til at varme med brugte jeg en alm kogeplade og så et termometer fra SKF. det er mega gammelt men det virker sørme.
[attachment id=2 msg=131597]
efter de fik lov til at køle lidt af satte jeg så nålelejet og 1 gear på, der efter pressede jeg det næste tandhjul på i pressen, det gik meget nemt.
[attachment id=4 msg=131597][attachment id=5 msg=131597]
og så 2gear.. på med nållejet og tandhjulet.. skiftede også låsene til busserne da den ene var bukket
[attachment id=6 msg=131597]

det lille hjul til 3 blev også monteret med pressen med stort set ingen modstand.. havde startet med at varme det op men det hjalp ikke :S Den gyldne låsering kan fås i to tykkelser,, jeg valgte den tykke ved ikke om det har nogen betydning for den passer fint
[attachment id=7 msg=131597][attachment id=8 msg=131597]

og nu er det så 4 gear.. Det er så slut for den aksel lige pt..
[attachment id=9 msg=131597]

Nu til den anden.. og der snød jeg lidt og fik kun taget få billeder men de presses af i pressen og så ellers samme vej på igen det skal siges at der blev smurt med motor olie på nålelejerne for at de skulle gå nemt i.
[attachment id=11 msg=131597]

sådan ser akslerne ud samlet og det næste er så montering i selve gearkassen..
[attachment id=11 msg=131597]

Her ser man spidshjulsakslen monteret.. jeg smurte lejet og fik forsigtigt presset lejet i sammen med den shims der sad i før.. og her der husker man lige skiftegaflen.. for den er svær at montere når det hele er kommet på plads..
[attachment id=12 msg=131597]

her ser i den top som en af mine kollegaer fik bakset sammen og den passer helt fint.. men kan godt forstå at man ifølge vw manualen skal holde nøglen nede med en plade, for den skal virkelig spændes og vil gerne give slip men det lykkedes da :)
[attachment id=13 msg=131597]

efter lejet blev spændt satte jeg højgearsakslen i, det gik faktisk ret nemt..
[attachment id=14 msg=131597]

man skal huske at montere stangen til GogR da den skal fanges af skifte akslen.. men nu knækker filmen for det gik så hurtigt at jeg glemte at tage en stak billeder af den process. men kan forsøge at forklare det.

man tager akslen og stikker den ind fra siden hvor man tog den ud.. dette er nemmest med kun delen hvor diff mm sidder i da man kan styre akslen ind.. og få den til at fange de 3 skifte stænger.. jeg fandt ud af at det var nødvendigt at sætte kassen i bak da den hele tiden hoppede ud af skifte stængerne når jeg satte låget på..  hvilket så resulterede i at man ikke kunne få den i bak og lav

men nu er låget self på og så er det tid til at montere lejet på højgearsakslen.. der varmede jeg det op til de 60-70 grader og ku så slå det på med en hammer og en messing dorn.. man skal nok bruge en presse normalt men det sprang jeg over.. når lejet glider ned skal man self huske at dreje den yderste del så den passer med halvmånen i huset.
[attachment id=15 msg=131597]

jeg havde så fået smidt den originale låsering væk til lejet så måtte bruge en alm.. foreskellen er at den originale har en anden tykkelse og diameter men de er stort set ens.

det næste er så at montere R og G.. imellem huset og R sidder der et leje og en holder.. det sæt skiftede jeg inden låget blev monteret.  Tog en aksel og drejede den af så den passede til at presse det gamle ud og en anden til at montere det nye. 
[attachment id=16 msg=131597][attachment id=17 msg=131597]

når man har sat nålelejet på så skal der en spacer på og der fås 4 forskellige, de er inddelt i farver, jeg brugte den der sad i fra før den var øvrigt sort.. og så der efter røg nålelejet på til r.. dernæst låseringen og så tandhjulet.. gør man det i en anden rækkefølge så kan man ikke få låseringen på der skal holde styr på lejet og mellemhjulet.. og når jeg nu nævner hjulet så var det så enkelt at det bare skulle varmes og så gled det fint på og så der efter en låsering til..

på G gearet var der jo en del slid og ja det var sgu lige dyrt nok at skifte pt.. så måtte nøjes med at dreje en smule af den beskadige kant.. inden i g hjulet sidder der to nålelejer og det tættest på den inderste kant kunne ikke glide på.. og kunne konstatere at det var pga at det har været slidt i kanten så måtte dreje en del af indersiden af så nålelejet igen kunne køre frit..
[attachment id=18 msg=131597]

Dette er opdateringen for idag.. imorgen følger en opdatering med montering af reduktions gearene, justering af diff, montering af spær.. og så............. prøvekørslen :O 

håber i kan bruge det til noget og spørgsmål er self velkommende.

Fortsat god søndag aften..

Mvh Rasmus





ottokrog:
Imponerende.

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version