Forfatter Emne: Koblingsproblem 1.9 wbx  (Læst 2975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peller

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: Baltzer Camper
  • By: 6000 Kolding
Koblingsproblem 1.9 wbx
« Dato: 08. Juli 2018 kl: 13:07:04 »
Hej derude.
Jeg skal køre på ferie i min T3 camper på fredag, og som alle andre ting der går galt med biler, så er timingen virkelig dårlig.
Jeg kan periodisk ikke komme i gear. Det er som alle gearene er væk. Bakgearet kan til nøds findes, hvis den blive smidt derop med vold. Efter jeg finder bakgearet virker alle gear flydende igen i ca. 50 til-koblinger, og så er det galt igen. Er det koblingen der hængr eller måske et udrykkerleje? Bilen er 1.9 WBX 78 hk, fra 1987.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #1 Dato: 09. Juli 2018 kl: 20:40:33 »
Ned underbilen og se hvad der sker med gearstangen på selve gearkassen. Måske er det der den er alt for sløv i betrækket. Hvis det er koblingen vil den lyde forfærdelig når du prøver at sætte den i gear. Men vi skal have lidt flere input for at fejlfinde her, tror jeg. Når den kørerfejlfrit, er det så i fart? Man kan jo godt skifte gear i farten, uden at bruge kobling overhovedet. Hvis det er tilfældet, så kunne det måske være koblingen. Kravl også ned og se om koblingen faktisk bevæger sig tilstrækkeligt.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Peller

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: Baltzer Camper
  • By: 6000 Kolding
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #2 Dato: 10. Juli 2018 kl: 06:45:57 »
Når gearene flyder fint, er det både ved kørsel og i stilstand. Man kan godt mærke den kobler til. Jeg har glemt at skrive at gammel ejer har fået skiftet kobling lige inden jeg købte den. Slavecylinderen er også blevet skiftet i denne ombæring. jeg har haft reservehjulet ude, og kigget i kassen, under huset, og kontrolleret forbindelserne derned af. Det ser fint ud. Hovedcylinderen under instrumentbordet er lidt våd af olie, så ved ikke om det er her fejlen skal findes?

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #3 Dato: 10. Juli 2018 kl: 08:59:24 »
Har lige fået skiftet koblings hovedcylinder fordi den blødte voldsomt, men der var ingen problemer med gearskiftet, hverken før eller efter udskiftning.
Så jeg tænker ikke at det er her problemet skal findes.
Har mere mistanke til skålen der går op ved gearkassen som nylon kuglen går ned i; hvis den er revnet kan det i perioder være vanskeligt at skubbe gearstangen frem eller tilbage.
Men det er jo det gode ved periodiske fejl; man kan gætte i månedsvis.
ME

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #4 Dato: 10. Juli 2018 kl: 09:29:19 »
Det kunne godt være hovedcylinderen. Hvis den drypper olie skal du have den skiftet under alle omstændigheder, så jeg ville starte der.

Men, know before you go.

Når alting fungerer, så kravl ind under bilen og mål med en tommestok hvor langt slavecylinderen bevæger sig.

Når den driller, så gør det samme.

Hvis slavecylinderen bevæger sig mindre ved drilleri, så er det sandsynligvis hovedcylinderen, der periodisk sætter ud.

Hvis der ingen forskel er på afstanden slaven bevæger sig, så er det IKKE hovedcylinderen, men sandsynligvis skålen som beskrevet af me.

Ellers er det nok desværre en fejl i gearkassen, og så må du ud og lede efter en ny.



Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #5 Dato: 10. Juli 2018 kl: 20:48:27 »
prøv at tage kappen over instrumentbrættet af, og se om bremsevæske beholders niveau er under studsen for koblings-tilgangen. (på siden af beholderen) hvis der er lav væskestand, kan koblings-systemet være begyndt at sutte luft, og det er noget naller..
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Peller

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: Baltzer Camper
  • By: 6000 Kolding
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #6 Dato: 11. Juli 2018 kl: 10:46:44 »
Hej igen.
Tak for alle jeres svar.

Jeg har skiftet hovedcylinderen, og det gav en mere kontant kobling, frem en blød bolledej. Jeg har haft knoppen og manchetten af,og kigget på nylonskålen. Jeg synes den ser fin ud, både nedefra og oppe. Væskestanden ser fin ud.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #7 Dato: 11. Juli 2018 kl: 11:23:42 »
Virker det så nu?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Peller

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: Baltzer Camper
  • By: 6000 Kolding
Sv: Koblingsproblem 1.9 wbx
« Svar #8 Dato: 11. Juli 2018 kl: 13:47:43 »
Jeg har ikke fået det testet endnu, da jeg er ved at skifte kabineblæser i samme ombæring, så hele instrumenteringen er ude. Jeg kører forhåbentligt et testtur i morgen :-)