Forfatter Emne: Jeg tabte et hjul på motorvejen  (Læst 12421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Dato: 13. Juli 2007 kl: 18:41:58 »

Holbækmotorvejen i vestlig retning. Myldretid. Jeg kørte med ca. 80-90 km i timen, da der kom en kraftig hakkende lyd fra højre(!) side ved forhjulet. Øjeblikket efter røg venstre forhjul af og jeg landede med en grim lyd på asfalten. Koblede ud og drejede stille og roligt ind i nødsporet mens jeg tændte havariblinket og bremsede blødt og holdt øje med venstre forhjul som trillede lystigt videre gennem den temmelig tætte trafik tværs over tre vognbaner uden at ramme nogen eller noget, for til sidst at lande blødt i midterrabbatten.

Jeg tog skumslukkeren under førersædet i hånden, stoppede motoren og kiggede i spejlet. Fri bane. Stod ud og så at der ikke umiddelbart var brud på slanger eller tank. Bremseskiven var slidt ca. 5 cm. ind der hvor den havde kørt på asfalten. Gik lidt rundt om bilen. Satte mig ind på bagsædet. Tændte en smøg. Og så ved jeg ikk...  det var lissom jeg begyndte at ryste lidt. Underligt, for det var bestemt ikke koldt i kabinen.

Fandt Falck kortet frem, og lyttede med undren til min egen rystende stemme, da jeg forsøgte at forklare Falckdamen hvor jeg var og hvad der var sket. Efter tre kvarter kom Falckmanden. Han kiggede lidt og grinte lidt, og spurgte hvor hjulet var havnet. Jeg udpegede et sted ca. 150 meter fremme, og så spurtede han over vejen og spurtede tilbage med hjulet. Så skruede han et par bolte ud af de andre hjul og satte det tabte hjul tilbage på plads. Derefter kunne han uden problemer trække Solvognen op på ladet.

"Den ska sku bare ha et par nye bremseskiver og nogen længere bolte, så fejler den sgu da ikk noget!" var hans dom.
Hvor jeg dog inderligt håber han har ret!

Jeg har lige skiftet dyser og dyserør og slanger og gløderør og forvarmerrelæ og jeg har brugt de sidste af bankens penge på at købe en ny udstødning og en dunk olie og noget rød kølervædske, og havde håbet at jeg stille og roligt skulle gå og hygge med de ting i weekenden. Tjah...  nu er jeg sgu bange for at den planlagte tur til Norge i august må opgives.

Nå, det var en længere historie. Lige nu sidder jeg med en kølig øl og glæder mig over at jeg ikke var skyld i at nogen kom til skade. Det ku være gået grueligt...  osv...      og så ikke et ord om fredag d. 13, vel?! ;0)

I morgen vil jeg tage nogen fotos, og så håber jeg at i er friske på noget vurdering og rådgivning. Hvis nogen ligefrem skulle have lyst til at komme forbi og besigtige skaden, så gir jeg ihvertfald kaffe eller øl.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2007 kl: 19:09:15 »
Fy for pokker da, og hvor er det dejligt, at der ikke skete noget med dig. Ang. bilen, så tror jeg, at Falck manden kan have ret. Det lader til at skiven har taget hugget, og måske også ankerpladen. Ingen af delene ruinerer dig - sådan et sæt inkl. nye klodser og lejer burde kunne organiseres omkring en tudse for begge sider. Hvis du er frisk på tysk handel, så har ebay rigtigt gode tilbud på de sager. Og selve udskiftningen tager ikke mange halve timer, hvis du kan hente kyndig T3-hjælp på Sjælland, så Norge er formentlig indenfor rækkevidde endnu. Men få fat i nogle gode lange bolte!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #2 Dato: 13. Juli 2007 kl: 19:10:57 »
Damn.

Fedt nok du ikke panikkede og formodentligt derfor slap helt godt fra det.

Var hjulet ikke spændt fast. ?

(jeg har set det engang før, bare baghjul. Ikke spændt)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #3 Dato: 13. Juli 2007 kl: 19:25:23 »
For ca. 3 uger siden havde jeg hjulet af. Jeg skulle jo skifte slanger på dieseltanken, og kunne ikke nå der ind uden at tage det af. Jeg syntes jo at jeg havde spændt og spændt hårdt da jeg satte hjulet på. Jeg spændte hver anden, og stille og roligt lidt af gangen hele vejen rundt. Men måske er det rigtigt at boltene simpelthen er for korte, og måske er jeg bare for klodset til mekanik(*). Men...  nej...  jeg er stadig overbevist om at jeg spændte godt hårdt til. På den anden side... hva faen ka det ellers være...

Damn...

Nå, jeg tar nogen fotos af hjul og bolte m.m. i morgen. Lige nu sidder jeg bare og får en øl...   eller to...

(*)
Jeg VIL lære det! Jeg er sgu ikke for gammel til at lære nyt!
 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mølle

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #4 Dato: 13. Juli 2007 kl: 19:27:09 »
vi kan da bare sætte brugte stumper på. Det er da lagervarer det hele. Men først om 10 dage.

Mølle

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #5 Dato: 13. Juli 2007 kl: 19:48:35 »
Citat fra: "xploader"
køre du med alu fælge, så skal boltene være 51 m/m lange. Kan købes hos euromaster for 200 for alle 10 stk

Peder



Også boltene til bagpå??? Du ved, dem fra navet og ud????

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #6 Dato: 13. Juli 2007 kl: 20:06:26 »
Lige et par hurtige pics...



Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #7 Dato: 13. Juli 2007 kl: 20:10:55 »
@lagoni: Fy for sa.... Efter at have læst dit indlæg tog jeg også lige en smøg og en pils.
Dejligt at høre at du reagerede så cool og fik bilen landet i nødsporet, men jeg kan sq godt forstå du rystede noget. Jeg er heller ikke en ørn til mekanikken, men giver gerne en hånd med, så din Norges tur kan reddes. Du pm´er bare hvis du får brug for det :)

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #8 Dato: 13. Juli 2007 kl: 20:20:01 »
PMPMPMPMPMPM

 :D  :D  :D

Tak Mølle og Bo!
Jeg vender tilbage med pm'er når jeg har købt en pistol ( :wink:  ska nok lige en tur rundt om banken) og har fundet ud af reservedelsnumre (godt man har en onkel) og tygget lidt på det tyske sprachen på ebay og dieselsend og hva vi ellers har.

Åbner øl nr. 4.
Hva' faen...   ikk?
 :wink:

Og tak til jer andre der også har svaret! Det letter at ku skrive her i vores gode forum!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #9 Dato: 13. Juli 2007 kl: 20:22:41 »
Citat fra: "lagoni"
PMPMPMPMPMPM

 :D  :D  :D

Tak Mølle og Bo!
Jeg vender tilbage med pm'er når jeg har købt en pistol ( :wink:  ska nok lige en tur rundt om banken) og har fundet ud af reservedelsnumre (godt man har en onkel) og tygget lidt på det tyske sprachen på ebay og dieselsend og hva vi ellers har.

Åbner øl nr. 4.
Hva' faen...   ikk?
 :wink:

Og tak til jer andre der også har svaret! Det letter at ku skrive her i vores gode forum!


Snup du bare nr. 5 & 6 også, du skal jo ikke ud og køre  :wink:

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #10 Dato: 13. Juli 2007 kl: 20:25:07 »
LOL
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #11 Dato: 13. Juli 2007 kl: 20:48:45 »
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "lagoni"
PMPMPMPMPMPM

 :D  :D  :D

Tak Mølle og Bo!
Jeg vender tilbage med pm'er når jeg har købt en pistol ( :wink:  ska nok lige en tur rundt om banken) og har fundet ud af reservedelsnumre (godt man har en onkel) og tygget lidt på det tyske sprachen på ebay og dieselsend og hva vi ellers har.

Åbner øl nr. 4.
Hva' faen...   ikk?
 :wink:

Og tak til jer andre der også har svaret! Det letter at ku skrive her i vores gode forum!


Snup du bare nr. 5 & 6 også, du skal jo ikke ud og køre  :wink:



Taler vi fustager eller dåser :D

Nå Nå , godt der ikke skete mere, UHA en oplevelse, hvordan så underhylerne ud..... Respekt for den kølige håndtering,, op på hesten igen.

Hinze

PARKHAVE

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #12 Dato: 13. Juli 2007 kl: 21:34:19 »
Føj da, godt der ikke skete noget.

Men som flere påpeger ser det jo ud til det kan ordnes med gængse, rimeligt billige dele.

Mads-kaa

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #13 Dato: 14. Juli 2007 kl: 09:54:21 »
Godt der ikke skete mere! Jeg er desværre ikke på sjælland i næste uge, ellers havde jeg også været på pletten!

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #14 Dato: 14. Juli 2007 kl: 10:05:11 »
Huha sikke en historie, godt det kom i dig "to perform with grace under fire" som Hemmingways skrev, så det ikke skete mere. Det er en god gave at kunne være kølig i situationen og så først bagefter få "the shakes".  Nu er  en T3 jo en robust bil så jeg er helt med på resten af drengenes udsagn.. Det er bare et par nye (eller brugte afdrejede hvis du er nærig) bremseskiver, måske et par nye lejer det er nemt at skifte når man er derinde. Og så ER det jo fristende at tjekke sine kalipre om de lige skal have en renovering med rustfjerning og nyt gummi og luftskruer. Så sku der ikke være nogen is på koen. Det stød der er kommet op gennem fortøjet skulle det kunne klare.

 Man skal ALTID huske at tjekke sine hjulbolte også selvom hjulet ikke har været taget af. .. Hvad siger du DokaJønne ?? (snart busjønne) :wink:  :wink:  :wink:  Det gør vi ALTID.. vi har ALDRIG tabt et hjul..  * fløjte *  :roll:  :roll:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012