T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Alp efter 09. Juli 2012 kl: 11:17:13

Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 09. Juli 2012 kl: 11:17:13
Nå ja, kan vel lige så godt bruge tiden på noget fornuftigt, når jeg nu sidder her og venter på vejhjælp.
Det gik ellers fantastisk, 80 grader olier, vand ca normal temp på diesel maskinen.
Pludselig reager den ikke på speederen og jeg når lige at tænke speeder kabel da den stiger i omdrejninger, jeg blir med sikkerhed helt hvid i hovdet ved synet af kulsort røg i bakspejlet ...godt det er en syncro for jeg river bilen ind i den grønne vejside ( den er iøvrigt ikk grøn mere)
Ingen reaktion på nøglen, så den blir stoppet på cowboy maner i gear..
Jeg er ikke i tvivl den brænder motorolie af.
Kontrol bekræfter af olien nærmest er væk

Nu sidder jeg i driv-regn og fundere over hvad fejlen ka' være, defekt toppakning er det bedste bud jeg lige komme i tanke om

Har i andre ider ?
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: BlackChart efter 09. Juli 2012 kl: 11:26:07
Defekt turbo der pisser olie i indsugningen
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jens Flensborg efter 09. Juli 2012 kl: 11:55:48
Mit bud:

Smeltet stempeltop ... måske en tissende dysse der har overophedet stemplet ... kunne være totalskade på en JX eller måske er tanden på tappens hjul smadret og det har ødelagt det hele (justering af tandrem) ...

Den har ingen acceleration?
oser gevaldig med sort røg?

Det er en kendt årsag på sensible JXere ...

Du finder fejlen, heldt og lykke ønskes herfra.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jarl efter 09. Juli 2012 kl: 12:57:06
Motorens reaktion lyder godt nok som om den kører på motorolie, og det kommer typisk fra turboen - var det lige efter en skarp kurve eller en stejl bakke? Omvendt, så burde røgen være tydeligt blå, hvis det er motorolie.

EDIT: Hvordan er din krumtaphusudluftning lavet? Der kan 1,9'erne også være nogle banditter.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jens Flensborg efter 09. Juli 2012 kl: 14:14:49
Kaster den olie ud af målepinden?
Kaster den sort røg ud af potten?
-> Motor slidt eller defekt

Kaster den blå røg ud af potten under acceleration / kørsel
-> Turbo slidt
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: verner efter 09. Juli 2012 kl: 14:53:36
et stoppet luftfilter kan også tvinge motoren til at suge sin luft igennem bundkaret!!
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jarl efter 09. Juli 2012 kl: 14:58:43
og en sammensuget sugesnabel...
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 09. Juli 2012 kl: 15:06:36
Citat fra: "Jarl"
Motorens reaktion lyder godt nok som om den kører på motorolie, og det kommer typisk fra turboen - var det lige efter en skarp kurve eller en stejl bakke? Omvendt, så burde røgen være tydeligt blå, hvis det er motorolie.

EDIT: Hvordan er din krumtaphusudluftning lavet? Der kan 1,9'erne også være nogle banditter.


Det er fan'me uhyggeligt Jarl, spot on, du må nærmest have kørt bagved  ?:shock:

Krumtap udluftningen er det orginale plastikrør fra Passat/Golf AAZ, til topdæksel og videre til efter luftfilteret...gad vide om den slange har et knæk før den går i indsugningen, tænker jeg lige.

Turboen er slidt, så det er nok sandsynligt olien kommer den vej igennem, men det er et pludselig øget olieforbrug (15-20 km, tur)
Det skal nævnes at jeg har sat oliekøler med 2x4,5 meter slange på igår.
Den gik kun i tomgang igår, ingen test tur. Men der er termostat på oliekøleren, måske forsinker det en ændring i olietrykket. (Eg. varm, åben/lukke ud til køleren)

Umiddelbart ville jeg tro at oliekøleren sænker trykket og der med ikke øger olie forbruget ?
Måske har der været lige rigeligt olie på, men det bør vel heller ikke kunne forklare et øget olietryk
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jarl efter 09. Juli 2012 kl: 15:57:00
Kombinationen af høj oliestand og kurver og bakker kan betyde, at krumtappen bliver ramt af et ordentligt skvulp olie, der så piskes til en olietåge, som suges ind i turboen og videre ind i indsugningen, og så har vi balladen. Prøv at tappe af, så der er normal oliestand.

Hvordan er din oliepind lavet? En JX-oliepind med bøsning giver forhøjet oliestand. En oprindelig AAZ-oliepind giver vanvittigt forhøjet oliestand.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 09. Juli 2012 kl: 17:15:25
Citat fra: "Jarl"
Kombinationen af høj oliestand og kurver og bakker kan betyde, at krumtappen bliver ramt af et ordentligt skvulp olie, der så piskes til en olietåge, som suges ind i turboen og videre ind i indsugningen, og så har vi balladen. Prøv at tappe af, så der er normal oliestand.

Hvordan er din oliepind lavet? En JX-oliepind med bøsning giver forhøjet oliestand. En oprindelig AAZ-oliepind giver vanvittigt forhøjet oliestand.



Betyder olietågen overtryk.. og med et evt knæk på krumtapudluftningen ingen mulighed, andet end turboen, for at komme af med overtrykket/motorolien.

Olie pinden bør passe.
Det er svært at være andet end 98% sikker på sugesnablen stadig er ren.
Luftfilter er nyt, naturligvis.

Baffelplate bundpakning er et forsøg på at imødegå olietåge, right.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 11. Juli 2012 kl: 12:15:28
Fik samlet mod til at kigge lidt nærmere på sagerne.
Der er masser af olie på, det var simpelthen slynget så meget rundt at det var umuligt at se en olie stand den pågældende dag.

Næste skridt er at kontrollere olie mængden, som skal være ca. 4 liter i køler og slanger plus 4,5 til 5 liter i motoren, deraf ca. 0,5 liter i oliefilteret.

Dvs. total med 19 rækker front monteret oliekøler (2*4,5 meterslanger)
8,5 til 9 liter

Et billed af en klemt udluftning, herunder. Ingen skade at rette det.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: buddha_uffe efter 11. Juli 2012 kl: 12:40:05
Det lyder af voldsomt meget olie. Min oliekøler + 8,4 meter slanger tager totalt ca 1 liter ekstra....
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 11. Juli 2012 kl: 13:10:16
Citat fra: "buddha_uffe"
Det lyder af voldsomt meget olie. Min oliekøler + 8,4 meter slanger tager totalt ca 1 liter ekstra....



Dvs 5,5-6 liter ?

Det lyder vel osse af meget at der skulle være 4 liter i køler+slange


JX:

Motoröl / Ölfilter wechseln: alle 7.500 km
Füllmenge: 4,5 l (inklusive Ölfilter)
Anzugsdrehmoment für Ölablaßschraube: 20 Nm
Spezifikation für mitteleuropäische Temperaturen:
Saugdiesel: SAE 15 W 40 oder 15 W 50, API CD
Turbodiesel: SAE 15 W 40 oder 15 W 50, nach VW 505 00
Mengendifferenz zwischen Min.- und Max.-Markierung am Peilstab: 1,0 l
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: kh efter 11. Juli 2012 kl: 13:49:23
@ Jarl, kan du huske noget om at vor fhv. mekanikerven har fortalt om at wacuumpumpen kan sende olien i omløb, og hvis den begynder at fodre motoren kan motoren heller ikke stoppes ?

Der er et eller andet, men jeg kan ikke huske hvordan han forklarede det, kun at hvis den pumpe laver numre kan det gå meget galt.

Mvh. KH.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jens Flensborg efter 11. Juli 2012 kl: 14:14:05
sidder olieslangen omvendt på? sådan at ventilet blokerer når den er kold eller er varmeventilet måske ikke i orden? nok noget i retning af KISS
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jarl efter 11. Juli 2012 kl: 14:21:46
Flere ting:

1) Oliekøleren og dens slanger tømmer sig vel ikke, når du skifter olie? Det har min i hvert fald aldrig gjort. Derfor er "skiftemængden" som uden oliekøler - 4,5 liter med mindre du ved hjælp af afmontering og gennemblæsning med vilje tømmer oliekølersystemet.

2) Den klemte udluftning skal selvf. rettes. Har du olieudskiller (paddehatten) på ventildækslet? Det er crusial, for AAZ har ikke samme restriktive trådnet i ventildækslet som JX, og når motoren ligger 50 grader og 30 minutter på siden, så er den langt mere tilbøjelig til at æde sin egen olie, hvis ikke det stoppes.

3) 1,9 har længere slaglængde end 1,6 - 95,5 mod 86,4 mm. Det betyder, at bunden af plejlstængerne sendes dybere ned mod bunden af bundkarret. For at sætte trumf på, så er der 15 mm høje balancevægte på nederste plejlstangsoverfald. Alt i alt arbejder "piskeriset" altså godt et par cm dybere i 1,9 end 1,6. Det betyder selvf., at 1,9 er meget mere tilbøjelig til at hvirvle sin olie op, så der kommer den "selvkørende" olietåge. Derfor kan forhøjet oliestand være fatalt for en 1,9 - særligt i sving og på bakker, for der skvulper olien jo rundt og kommer punktvist højere i bundkarret. - Jeg anbefaler skvulpeplade og moderat oliestand.

4) Når man laver en AAZ/1Y til en T3, så har man bøvl med oliepinden. Bruger man den oprindelige JX-oliepind, så laver man en bøsning for at tætne. Denne bøsning høver røret og bevirker, at oliepindens max og min mærker lyver, så man får for meget olie i motoren. Bruger man den oprindelige AAZ-oliepind, så skal man også lave nye mærker, for skrålejet gør, at den heller ikke passer.

5) Det er rigtigt, at vacuumpumpen kan lave ballade, hvis den kan suge masser af falsk luft. Normalt er dens sugemulighed jo begrænset til at suge i en tæt vacuumforstærker til bremsen. Får den adgang til at suge fra det fri (utæt vacuumsystem), så vil den pumpe rå mængder af luft ind i motoren, og det vil virke, som om motoren har enorm underkompression, og denne store luftmængde kan kun forsvinde via krumtaphusudluftningen. Er denne luftstrøm oliemættet, så har vi balladen.

Når du alligevel er nede og rette udluftningen, så tjek lige turboen også.
Det sandsynligste scenarie er, at din motor ikke fejler noget alvorligt - den kan fint køre på motorolie, og det brænder så langsomt, at den normalt ikke overdrejer sig selv. Worst case scenario er "wasser-fresser-syndromet", hvor der kommer så meget væske ind over stemplerne, at der ikke er plads nok, og derfor bøjer den plejlstængerne, men det er der ingen grund til at tro - en turbomotor er god til at lave væske til tåge i indsugningen. Når vi skal gætte på, hvad der er sket, så er mit gæt, at der et sted i systemet har stået en "sø" af olie, og den sø er blevet hevet ind i turboen pga. bakker og sving. Turboen har sendt den oliemættede tåge ind i maskinen, og dieselpumpen er derfor blevet overflødig. Mere interessant er det at undersøge, hvorfor der stod en sø, og der er derfor jeg kredser om forhøjet oliestand. - Hvis det er tilfældet, så kommer der masser af olietåge ind i indsugningen - noget bliver liggende i nederste del af "S-stykket" på turboens indsugningsside, og så er det kun et spørgsmål om, hvornår du næste gang rammer en vinkel, der passer, så det skvulper ind i turboen.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 11. Juli 2012 kl: 14:41:46
Citat fra: "Jens Flensborg"
sidder olieslangen omvendt på? sådan at ventilet blokerer når den er kold eller er varmeventilet måske ikke i orden? nok noget i retning af KISS


Det bør være lige meget hvordan slangerne sidder, termo. lukker op ud til oliekøleren når den er varm.

Kender kun dem her :?:
(http://2.bp.blogspot.com/-SbldZL96UuY/T0B-XysM1VI/AAAAAAAAIAg/ceWR01N5erY/s1600/KISS%2BFIRST%2BALBUM.jpg)
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 11. Juli 2012 kl: 15:50:10
Det er guld-info Jarl
jeg takker og er stadig overrasket over at du, sågar kan "se" terrænet her omkring :shock:


1) Enig
2) Paddehatten er monteret, tjek
3) Skvulpeplade/baffelplate er monteret, tjek
4) Ham der har monteret JX pinden i AAZ blokken som åbenbart ikke passer står til "dummebøder"... Eg. mig selv  :?
5) Godt at vide,

Der står sikkert olie i plastik røret før turboen. Jeg har lagt mærke til blå røg ved opstart, før uheldet.
"wasser-fresser" = "græde-sig-i-søvn"  :cry:
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jens Flensborg efter 11. Juli 2012 kl: 16:31:52
KISS:

Keep it simple, stupid.   („Halte es einfach, Dummkopf!“; sinngemäß: Mach's so einfach wie möglich)
Keep it small and simple   („Gestalte es klein und einfach“)
Keep it sweet and simple   („Gestalte es gefällig und einfach“)
Keep it simple and straightforward    („Gestalte es einfach und überschaubar“)
Keep it short and simple   („Gestalte es kurz und einfach“, aus dem Bereich des Marketing)
Keep it simple and smart   („Mach es einfach und schlau“)
Keep it strictly simple   („Mach es konsequent einfach“)
Keep it speckless and sane   („Mach es sauber und gesund“)
Keep it sober and significant   („Mach es schlicht und wesentlich“)
Keep it simple and stupid   („Halte es einfach und [dumm=] idiotensicher“; sinngemäß: „In der Kürze liegt die Würze“)
Keep it safe and sound   („Halte es sicher und stimmig“)
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 11. Juli 2012 kl: 16:55:05
Citat fra: "Jens Flensborg"
KISS:

Keep it simple, stupid.   („Halte es einfach, Dummkopf!“; sinngemäß: Mach's so einfach wie möglich)
Keep it small and simple   („Gestalte es klein und einfach“)
Keep it sweet and simple   („Gestalte es gefällig und einfach“)
Keep it simple and straightforward    („Gestalte es einfach und überschaubar“)
Keep it short and simple   („Gestalte es kurz und einfach“, aus dem Bereich des Marketing)
Keep it simple and smart   („Mach es einfach und schlau“)
Keep it strictly simple   („Mach es konsequent einfach“)
Keep it speckless and sane   („Mach es sauber und gesund“)
Keep it sober and significant   („Mach es schlicht und wesentlich“)
Keep it simple and stupid   („Halte es einfach und [dumm=] idiotensicher“; sinngemäß: „In der Kürze liegt die Würze“)
Keep it safe and sound   („Halte es sicher und stimmig“)



http://en.wikipedia.org/wiki/Kiss_%28band%29

Vi er på vej i OT, Jens
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: gunnar6690 efter 12. Juli 2012 kl: 00:32:52
OT = Olie Tåge ??? ;)
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 12. Juli 2012 kl: 11:53:17
Citat fra: "gunnar6690"
OT = Olie Tåge ??? ;)


Ha ha, nu er det generelt ved at blive "tåget".

"Olietåge er betegnelsen for forekomst af olie på partikelform (aerosoler). I reguleringsmæssig sammenhæng skelnes mellem mineralsk olie og vegetabilsk olie, for hvilke der er forskellig klassificering og forskellige B-værdier. Endelig findes animalsk olie, for hvilken der ikke er fastsat en B-værdi i B-værdivejledningen, men som bedst kan sidestilles med vegetabilsk olie.

Mineralsk olie er en multikomponent, der typisk består af flere hundrede alifatiske og aromatiske kulbrinter. Ved atmosfæretryk og stuetemperatur vil den - grundet sit lave damptryk - fortrinsvis forekomme i partikelform (aerosoler). Bestemmelse af mængden af olietåge til dokumentation af overholdelse af emissionsgrænse og B-værdi sker ved addition af alle kulbrinter med kogepunkter imellem 250 °C (svarende til n-C14) og 525 °C (svarende til n-C40)."
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Jens Flensborg efter 12. Juli 2012 kl: 11:57:05
Har den en AAZ med original JX bundkar og JX turbo eller AAZ turbo?
Oliepinden er fra en AAZ?
ESP fra en AAZ eller fra en JX?
Og hvor er slangerne til oliekøleren monteret? (nok først under filteret?)
---
er det den klassiske ombygning med JX bundkar, jx turbo, jx pind og jx esp?
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 12. Juli 2012 kl: 12:05:37
Tjekkede oliepinden igår, den er nu ikke helt ved siden af.
4,5 liter "ovenpå" et fuldt oliefilter og olie køler, passer med nederste mærke.
(Mengendifferenz zwischen Min.- und Max.-Markierung am Peilstab: 1,0 l)

Men der var uden tvivl for meget olie på, det skal der hermed advares imod :!:

Hel død ved et start forsøg, det lure jeg lige på, før jeg begynder at tænke kompressions test.
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: verner efter 12. Juli 2012 kl: 12:11:35
Citat fra: "Alp"
Citat fra: "gunnar6690"
OT = Olie Tåge ??? ;)


Ha ha, nu er det generelt ved at blive "tåget".

"Olietåge er betegnelsen for forekomst af olie på partikelform (aerosoler). I reguleringsmæssig sammenhæng skelnes mellem mineralsk olie og vegetabilsk olie, for hvilke der er forskellig klassificering og forskellige B-værdier. Endelig findes animalsk olie, for hvilken der ikke er fastsat en B-værdi i B-værdivejledningen, men som bedst kan sidestilles med vegetabilsk olie.

Mineralsk olie er en multikomponent, der typisk består af flere hundrede alifatiske og aromatiske kulbrinter. Ved atmosfæretryk og stuetemperatur vil den - grundet sit lave damptryk - fortrinsvis forekomme i partikelform (aerosoler). Bestemmelse af mængden af olietåge til dokumentation af overholdelse af emissionsgrænse og B-værdi sker ved addition af alle kulbrinter med kogepunkter imellem 250 °C (svarende til n-C14) og 525 °C (svarende til n-C40)."


går ud fra at der med B-værdi menes brændværdi!? ellers lyder det rigtigt nok :)
Titel: Selv kørende Havari
Indlæg af: Alp efter 12. Juli 2012 kl: 12:21:30
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Alp"
Citat fra: "gunnar6690"
OT = Olie Tåge ??? ;)



går ud fra at der med B-værdi menes brændværdi!? ellers lyder det rigtigt nok :)


Jeg er spejl blank  :?:
Mit kompetence område er nærmere den anden type OT :roll: