Forfatter Emne: Expert viden, kuglelejer  (Læst 5892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Dato: 07. Maj 2014 kl: 23:34:51 »
Jeg pusler lidt med lejer i tubo'en.
20 år gamle turbo'er generelt er temmelig slidte, vel ikke overraskende. Sagen er at turboens glide lejer slides men også huset og selvfølige akslen (+diverse) På en del nye benzin motor turbo findes der kuglelejer i stedet for glidelejer, så hvofor ikke prøve om der kan findes kuglelejer i en størrelse der passer og forsøge sig ?

Det er dog en gåde hvilke kugleleje typer der bruges, så vidt jeg ved rotere en turbo med 100.000 RPM og bliver rimelig varm, uden jeg dog ved hvad 'varm' er. Det maksimale jeg har kunne finde er 45.000 RPM

Er der nogen der kan byde ind med  teoretisk / praktisk viden om kugleleje matrialer og tolerancer til formålet ?

[attachment=17549]h708b3b2.jpg[/attachment]

[attachment=17550]hf0de2f9.JPG[/attachment]


[attachment=17551]h6bf401e.jpg[/attachment]

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #1 Dato: 08. Maj 2014 kl: 07:01:30 »
http://medias.schaeffler.com/medias/da!hp/

Dette program bruges af verdens største producent af kuglelejer.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #2 Dato: 08. Maj 2014 kl: 23:29:31 »
Citat fra: "Mary" post=110999
http://medias.schaeffler.com/medias/da!hp/

Dette program bruges af verdens største producent af kuglelejer.


De har kun nålelejer i de mål med max 20.000 rpm men det var da et godt bud  :)
[attachment=17561]he13b157.jpg[/attachment]

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #3 Dato: 09. Maj 2014 kl: 06:45:08 »
Der er flere problemstillinger:

Indbygningsmålene: Kan du finde et kugleleje eller nåleleje som har samme indbygningsmål som glidelejet?
RPM: Jo hurtigere lejet rotere, jo større bliver centrifugalkraften, som slynger nålene eller kuglerne udad. Denne kraft stiger langt mere en hastighedsforøgelsen. Det giver et enormt slid ved højere RPM. Bedste løsning er keramiske kugler, som vejer mindre end stål. 100.000RPM er rigtig rigtig meget.
Varmen: Når lejet bliver varmt under brug, så udvider metallerne sig. Derfor indbygger man lejer med slør, således at der er plads til denne udvidelse når lejet når driftstemperatur. Hvis sløret er for lille i forhold til varmeudvidelsen, så er der ikke plads til lejets bevægelige dele og varmen stiger yderligere og så får vi lynhurtigt balladen og havari af lejet.

Der findes lejer til formålet. Problemet er at de er sjældent tilgængelige i fri handel. Bl.a. spindemaskiner i tekstilbranchen, luftfart og rumfart bruger dem og selvfølgelig autobranchen. De store aktører på markedet er Schaeffler (INA og FAG), SKF, Timken, NSK og Koyo.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #4 Dato: 09. Maj 2014 kl: 13:41:53 »
Super Dennis

Mål findes, leje kvaliteten er en udfordring ..og så er der ikke tænkt nærmere over olie kvalitet, koks aflejringer osv...

Der er ikke andet at gøre end kigge i fabrikkernes sortiment, om der kan findes noget over 45K rpm

[attachment=17565]h26b4578.jpg[/attachment]




[attachment=17563]h30c4c82.JPG[/attachment]

[attachment=17564]hd7eef5b.jpg[/attachment]

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #5 Dato: 21. Maj 2014 kl: 16:23:47 »
Lidt læsning af almen interesse.


[attachment=17638]h9419554.jpg[/attachment]

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2014 kl: 23:42:57 »
:sick:

[video width=425 height=344 type=youtube]ZA6qFS1UU08[/video]

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #7 Dato: 11. Juni 2014 kl: 23:56:26 »
Når det nu ikke er til at finde kuglelejer, kan jeg da osse bare gå 'amok' i glide lejer, send en PM hvis i mangler  :P


[attachment=17736]h4b6a6dc.jpg[/attachment]

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #8 Dato: 12. Juni 2014 kl: 08:40:59 »
Wow, sikke en masse glidelejer du har liggende, kunne godt bruge 2 til 3 sæt til 2 KKX 014  JX turboer.

Havde for 2 uger siden en spontan snak med TONY om at lave en "turbo repair eftermiddag", sådan at folk kan prøve på at fikse deres gamle utætte JX turboer til en ekstra omgang på måske 40.000 km ?! En hyggeeftermiddag i en garage eller et værksted i forbindelse med lidt klubsnak, kaffe, øl mm. ... så mangler vi bare et par o-ringe ... og lidt krybeolie ...

Jeg har 5 utætte turboer liggende, efter hørende er det især de der messinglejre der skrumper og bliver utæt ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #9 Dato: 12. Juni 2014 kl: 08:52:33 »
Det var et godt billede som ilustrere størrelsen på glideleje i forhold til tætningsringen. et kugle/rulleleje vil helt sikkert være større i yderdiameter
som så vil gøre det lidt svært at få ind i huset uden udboring og så kommer spørgsmålet om tætningsringens evne til at forhindre olie i at migrere ud til tyrbohjulet ;-) ;)
MVH
Søren

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #10 Dato: 12. Juni 2014 kl: 12:28:10 »
Mangler størrelse på o-ringe  i det her sæt?
ALP har fundet den rigtige størrelse på de der lejer i messing?
Jens

[attachment=17737]h3ba9d1f.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #11 Dato: 12. Juni 2014 kl: 15:37:43 »
Jeg har lejerne til K14 og Garrett T2
CW713R i størst mulige 'overstørrelse'




[attachment=17739]h7bfbe09.jpg[/attachment]



@Jens Flensborg

Ja jeg ved ikke rigtigt med hensyn til gummi Jens, gummi har vi jo haft oppe og vende under emnet 'Drivaksel manchetter' ... jeg er ikke så sikker på at det er strengt nødvendigt.
Jeg vil nok være mere opmærksom på aksialt spil, som nævnt lidt tidligere, dvs nye låse ringe.


[attachment=17738]hc1b35ec.jpg[/attachment]

@soerencarlsen
Man skulle umiddelbart tro størrelsen er et problem, det er ikke det største. Størrelserne finder du i kollone 1 & 3 tidligere i tråden, men før vi kan komme tættere på størelserne skal der styr over RPM, Dennis/@Mary er inde på det og det er nok den største udfordring, ikke destomindre bør der jo findes noget til gas turbiner osv, om prisen så gør det uintressant til vores diesel maskiner er vel også et vigtigt issue.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #12 Dato: 12. Juni 2014 kl: 15:42:04 »
Alp@ når du nu taler om største mulige overstørrelse i de messinglejer, så arbejder vi med måleur? skal vi slibe turbineakslen ned med det fineste sandpapir? Jeg prøver på at fange bolden rigtigt ...

Hva koster det ca. pr. turbo i materiale, når vi kun taler om 2 messinglejer og 2 sikringsringe? lidt af et low budget projekt? med masser af arbejde?

O-ringe skal der nok også til, lad os se ...

Jeg vil gerne købe delene til 2 turboer JX KKK014, må jeg høre noget om priserne?

tak, Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Expert viden, kuglelejer
« Svar #13 Dato: 13. Juni 2014 kl: 01:08:22 »
Af gode grunde ved jeg ikke om lejerne passer i en ny turbo, men de passer fint i den T2 du ser i tråden, uden andet end fin polering af akslen. Det afhænger naturligvis af hvor slidt pågælende turbo er..
Den aksel der er et billed af i tråden er kun til at kassere, men det udlukker ikke at resten turboen kan bruges.
Jeg har fundet flere forskellige fejl på de turbo'er jeg har haft skildt ad.
Mener ikke det er andet end indlysnende fejl man vil opdage når man skiller den ad. Største udfordring er efter min opfattelse at få den 'varme' del af center delen (Rust) ..ingenting nyt på den front ;-) men tjek her
Jeg skal bruge låse ringe osse, men det kan næppe være vanskeligt at finde nogen der passer :-)
Umiddelbart mener jeg nævnte dele er nok, men komplet sæt findes jo. Jeg syntes bare ikke resultatet var tilfredstillende.
Iøvrigt kan jeg nok skaffe komplet K14 sæt men det vil formodenligt kræve at aftage flere en vi kan bruge her på T3nettet..
Men lad os nu se hvor'n der ligger med gå-på-modet & turbo rep... i disse R4I tider  :P

Finder lige pris med de låse ringe jeg mener mangler. (Se aksialt slør max og slid mærker på billedet)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Expert viden, kuglelejer
« Svar #14 Dato: 13. Juni 2014 kl: 12:32:14 »
Lidt teori:
Er, at det er de slidte låseringe der måske bare skal skiftes for at løse problemet ... ellers er der mangel på messinglejer, fordi de "skrumper" og de omtalte gummi o-ringe skal da bare skiftes, såfremt man åbner huset ... man kan ej bruge de gamle igen synes jeg.

Den der gummisnak gælder de der kinesiske varer (aksmanschetter) der sælges, det er den rene kinesisk l..rt ... lige noget til spanden, kun LOEBRÖ manschetter fra Tyskland er ok ... Jeg har lige sendt en bobbel starter retur til Tafel-Tuning, noget jeg købte på ebay. Jeg talte med Tafel senior igår i mobilen, han kunne godt indse, der var forskel på JOPEX (nu også som kinesisk l..rt) og original BOSCH ... og så er der diverse andre busdele - og mange andre bilstumper - der sælges med Kina som kilde ... det bliver værre og værre ... JOPEX kommer jo fra DK, men de går også over til kinavare iflg. tyske kilder, nej tak ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963