T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: kejser efter 01. September 2011 kl: 17:59:09
-
Jeg har købt olie og nyt filter.
Men jeg har i tidernes morgen kommet til at tappe alt gearolie af i en "dummert".
under mit gamle 84ér T3er er der EEN stor prop ca. 20mm ( rund med slidse / kærv ) eller hvad hulan i fagfolk og kendere kalder sådan en fætter.
Og så er der en alm. møntriks-skrue ca. 12-13 mm der ligesom sidder i et fordybning/hul.
Hvilken een er olieproppen ? :)
Hilsen
Ham den Snotdumme! hehe!
-
Den store af dem sidder LIGE under oliefilteret... så den var jeg ved at skrue af,... meeeen.. jeg er mere tilbøjelig til at tro at det er den anden.. ???????
HJÆLP!
-
Brug den sekskantede. og husk en frisk skive under når du skruer den i igen.
-
Mon ikke den store er til olietryksregulatoren, lad den endelig sidde og tag den Mølle nævner
-
Hej igen...
Så har jeg puttet nye propper, nyt filter og ny olie på...
*
Når bilen holder uden motorstart er ALT fino... MEN...
Når jeg starter motoren pibler olien ud fra et lille sted ved den "store skrue".
Se billede med gule pile...
Er der nogen der kan hjælpe ??
-
BEMÆRK... det er IKKE VED skruen... men ved et lille sted VED siden af skruen.
-
er det flækket? den gjorde det ikke før du pillede, vel?
-
Den var noget våd af olie før jeg gik igang... men jeg må indrømme at jeg ikke lige så efter om det piplede ud.
I bund og grund gik jeg igang med olieskiftet fordi olietrykslampen lyste konstant = hele tiden.
Så måske har den gjort det før også...
Hvad er det der sidder der ?
Sådan noget ØV!!!
-
Da olien jo pibler ud lige ved siden af den store PROP/bolt... og lige ved det sted hvor jeg syntes at tænke fjederen og den metaldims er... kan den vel være vendt forkert eller slidt ?
Hvad sådan en så ellers hedder ???
Hvordan skal den vende ...
Se tegning..
Hjælp er MEGET ønsket og jeg vil være taknemmelig..
-
Hjælper dette billede?
-
YES... tak for det.... så sidder den rigtigt. ...
Må vist have dytten til mekaniker. da jeg ikke aner hvad/ det hedder eller er det sted hvor olien pibler ud...
DAMN!! :(
Tak for hjælpen. Mange tak endda!
-
ved du hvad den hedder ??? hvis jeg skal købe en ny ??
-
Købe en ny, hmmm, tror at www.vw-shoppen.dk er leveringsdygtig ;-)
-
Jeg kender intet til wbx, men det er ikke bare fordi der mangler en olietryksføler i det hul..? - og derfor den lyser i olielampen hele tiden..?
-
Ja... det håbede jeg da... men stadigt lidt svært at bestille een, når man ikke ved hvad den hedder :)
-
Olietryksmåler. De koster ca 35 kr hos THansen og er så vidt jeg ved standard-vare på tværs af et hav af motorer. Mener også der står i Haynes hvilket tryk den skal reagere på, og om det er en "åbner" eller en "lukker".
-
http://www.thansen.dk/products.asp?c=5746675526&n=994430767
-
Men hov, der er et adapter-led på tegningen, mellem olietryksmåler og blok, den var værre.
Prøv www.vw-shopppen.dk og en email - tror godt at de kan hjælpe dig med delene
-
Hej igen igen...
Her er et bedre billede af hvor olien kommer ud når jeg tænder motoren.
Hvad er galt ??
-
Pipler = 1 dråbe i sekundet...
-
Der mangler en olietryksmåler som skal være skruet ind i det hul, i en adapter
-
????
Jammen der sidder allerede TO olietrykskontakter/målere. ( andre steder ).
Og hullet er jo ALT for lille til at der kan sidde noget der LIGNER en olietryksmåler/kontakt.
Har lige købt to nye, til de to andre... og den størelse ( samme som du linkede til ovenover ) kan ALDRIG nogensinde sidde der.!
??????????????
Har jeg misforstået noget ?
-
Ah - ok - min fejltolkning af tegning og foto.
Lyder meget spøjst så at der pibler olie ud af det hul.
-
i min lille hjerne kan det måske være noget med den prop, fjeder og metalspuns-dims . ?? det sidder jo lige ved siden af...
Er der ikke nogen der ved noget om sagen... jeg og familien er lidt lost uden bil. :(
-
Så vidt jeg lan se på tegningen, http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-download-id-15948.html, vender hullet i "dimsen" ned af (fjederen sidder inde i hullet).
Jeg prøver at kigge i Haynes når jeg kommer hjem, hvis ikke andre kommer mig i forkøbet.
-
af hjertet tak...
-
Haynes siger at Oil Pressure Relief valve, skal skilles ad, komponenter tjekkes for slid og samles igen. First "stemplet" med hullet nedaf, så fjederen, så tætningsring og den store skrue. Den store skrue skal spændes med 20nm i moment, det er ikke meget.
Men, er der gevind inde i hullet? Kan du mærke det?
Jeg kan ikke se hullet på nogen tegninger jeg har fundet endnu :-(
-
jeg tapper lige olien af IGEN og checker den.
-
så har jeg tappet olien af IGEN ...
Vi er kommet frem til følgende :
1. olietryks ventilen ( oil pressure releave valve ) : kan være slidt.
Jeg har taget den ud, men den ser umiddelbart fin ud.... men der skal jo ikke meget til førend sådanne ting lader lidt olio komme igennem.
Derfor er jeg på udkig efter en ny.
vw-shoppen skulle efter sigende kunne finde en 2nd hand, så det håber jeg på, da dette er det eneste der holder min dejlige bil fra vejen p.t.
:)
Er der nogen der ved om der skal være et eller andet i den "krans" der er på den yderste "studs" ( den første del af den 4 opdelte oil pressure releave valve system ).
Altså den første metalspuns man sætter op ??
Kejser
-
så er der kommet nye kontakter, alt mekanisk skilt og tøret af, samlet igen, ny stelforbindelse, ny ledning til olietryks kontakt og VUPTI!!!
Alt er fixet og iorden.
TUSIND tak til alle der kom med gode råd, svar og hjælp!
vh
Kejser
see you on the road.!!