0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.
hej Tepes.Så vidt jeg ved er de øverste fjernlygter og de nederste ser ud som tågelygter. De øverste har jeg som regel set bare tilsluttet til fjernlyset i lygten ved siden af, men man kan da vælge at sætte en kontakt i førerkabinen. Det skulle man iøvrigt engang for at få den synet, men det ved jeg ikke om det gælder stadigvæk.Der findes en original tågelygtekontakt med to trin, for og bag til at sætte i et af de ledige huller i instrumentbordet.
Du kan se på glasset, at de øverste lygter er bygget til at sende lyset langt væk og de nederste bare skal ha' det spredt lige foran . Og sådan skal det jo være...Du tilslutter tågelysene, så de kan tænde med positionslyset. Det gør det muligt, at have dem tændt og gi' lys "under tågen" uden, at nærlyset laver hvid mur foran bilen.Hvis du er heldig, er dit ledningsnet allerede forberedt til tågelys - og så er det faktisk blot at trykke kontakten på plads i instrumentbordet (bagfra) og tilslutte multistikket. Ellers skal du trække et par ledninger og skyde et relæ imellem (hvilket du bør gøre alligevel)...
Jeg ved faktisk ikke præcist om det overhovedet er muligt med forberedt ledningsnet - men er det sådan, er der et multistik, der passer på kontakten. Hvor kablerne til lygterne ender, ved jeg heller ikke... Måske var det blot et øjebliks drømme-tænkning... ;-)Hvis du er hidsig, så trækker du en FED plus fra batteriet og frem til fronten, bruger de eksisterende ledninger til forlygterne som styrestrøm og så sætter du relæer foran alle lamper med fødestrøm fra den fede plus. Det giver et øget lysbytte, der virkeligt batter. Ydermere kan du vaske/skylle dine nuværende forlygter i sprit og skylle efter med demineraliseret vand, lade dem tørre og så på plads igen. Så er du ekstremt godt kørende med klare paraboler og reelle 12V på pærerne i lygterne. Jeg har gjort det og det er virkeligt umagen værd. Klart hvidt lys i rigelige mængder... Mumff..
I min bil som også er en White Star multivan fra 1990, går ledningerne fra lygterne ind til et virvar af ledninger, der ligger bag sikrings boksen. I dette virvar er der en sikringen der ligner en lille tyk rød en'øres kineser. Herfra går der ledninger op til instrumentbrættet. Jeg kan ikke huske farverne og nu er det mørkt. Kigger efter i morgen.Mvh Tom
Fra mine tågelygter går der sort ledninger fra lygterne ind i kabinen, bag ved sikringsboksen. Her er nogle samlinger. Jeg er ikke meget for at rode rundt der inde. Her selv noget bøvl med løse forbindelser. Men kommer jeg der ind skal jeg nok tænke på dig. Oppe ved kontakterne benyttes der to helt sorte ledninger og en brun. De to sorte er ikke dem der går ud til lygterne. Det kunne man godt forestille sig. Men der er en form for samlinger med en sikring ( kosteder kr. 1.25 hos vw), bag sikrings boksen. herfra er der ledninger til selve sikrings boksen. Grunden til at jeg har to sorte, er at mine lygter består af langt og kort tågelys. De er eksterne og ikke indbygget i gitteret. Men mon ikke ledningerne ligger der. Jeg er sikker på at mine ledninger har været der fra fødslen. mvh Tom