T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: fungus111 efter 17. Juli 2014 kl: 11:31:28
-
Hej T3net
Sker der noget med motoren hvis tandremmen går på en t3 1.6 D ? :)
-
Så meget ved jeg dog om diesel. Uden tandrem vil den ikke kunne køre. Og lad være med at forsøge. Få det fixed i en fart.
-
i de fleste tilfælde når tandrem knækker eller det nederste tandrems driv hjul på krumtappen løsner sig så vil ventiler og stempler ramme sammen og ventilerne vil bukke og i værste tilfælde slå huller i stemplerne ,prøv at dreje moter manuelt forsigtigt for at mærke om der er modstand,du kunne måske være heldig at have stoppet motoren inden der skete noget, ellers er det af med topstykke og se hvad der evt er sket,har selv prøvet det på en 1,6 d,4 nye ventiller og ventil lejer og ny not i krumtaps drevet så kørte den igen
Hilsen Flemming
-
Altså hvis tandremmen er sprunget, hoppet af eller hjulet på krumtappen er løbet af skal du ikke foretage dig
andet end at sætte en ny rem på. Før det er gjort kan du ikke dreje på noget overhovedet !!!
Mvh Jønne Ukendt
-
Okay det vil jeg da prøve , mange tak for jeres svar alle sammen :)
-
Du er velkommen til at spørge på 20114427.
Mvh Jønne Ukendt
-
OT - pumpetiming...??
-
Så vidt jeg husker, så er diesel motorene IKKE friløbere - dvs. er remmen gået med motoren igang, så er der nok god chance for en flok bøjede ventiler - som minimum..
-
Præcis. Når tandremmen knækker, så stopper knastakslen, men krumtappen roterer videre. Derfor kommer stemplerne op og banker ind i ventilerne. Typisk går det ud over to-tre ventiler, og der kommer nogle slagmærker i stempeltoppene. Typisk bliver ventilerne bøjede og fortykkede i ventilstammen, så de også ødelægger ventilstyret. Ofte kan det fikses med nye ventiler og ventilstyr, men det indebærer en masse timer og dele, der skal skiftes ved afmontering af topstykket. Derfor skal man altid sikre sig, at tandrem og strammerhjul er i mint condition. Desuden kan VW en ekstra trick: Takthjulet på krumtappen kan nemlig løsne sig, og så sker præcis det sammen - at motoren mister synkroniseringen. Det bedste, man kan gøre for at undgå det, er at have en god bolt i krumtappens takthjul - en 12.9'er og så sikre sig, at krumtappens sternflade er totalt clean og lige. Bolten skal selvsagt spændes i ret moment - 90 nm + 90 grader, og lidt locktite giver rolig nattesøvn.
-
Det er rigtig Jarl , og vi har en krumtapfræser her i T3 kluben som kan lejes hvis man har brug for den . Den bestyres af Jbjerrum .
hilsen Poul