Præcis. Når tandremmen knækker, så stopper knastakslen, men krumtappen roterer videre. Derfor kommer stemplerne op og banker ind i ventilerne. Typisk går det ud over to-tre ventiler, og der kommer nogle slagmærker i stempeltoppene. Typisk bliver ventilerne bøjede og fortykkede i ventilstammen, så de også ødelægger ventilstyret. Ofte kan det fikses med nye ventiler og ventilstyr, men det indebærer en masse timer og dele, der skal skiftes ved afmontering af topstykket. Derfor skal man altid sikre sig, at tandrem og strammerhjul er i mint condition. Desuden kan VW en ekstra trick: Takthjulet på krumtappen kan nemlig løsne sig, og så sker præcis det sammen - at motoren mister synkroniseringen. Det bedste, man kan gøre for at undgå det, er at have en god bolt i krumtappens takthjul - en 12.9'er og så sikre sig, at krumtappens sternflade er totalt clean og lige. Bolten skal selvsagt spændes i ret moment - 90 nm + 90 grader, og lidt locktite giver rolig nattesøvn.