Hej,
Jeg har fået en ide, jeg gerne vil vende med de kyndige: et hjemmelavet LiFePo4 (Lithium) forbrugsbatteri.
Baggrund:
I camperen har jeg et 65Ah startbatteri som forbrugsbatteri. Det er en rigtig dårlig ide, da det er den forkerte anvendelse af batteriet, og sammen med en kompressor køleboks er batteriet nu kollapset, så det kun har kapacitet til at drive boksen i ca. 3 timer...
Jeg skal derfor have nyt batteri. Hvis jeg vil beholde det i batterikassen, er det et nyt startbatteri (maks. 72Ah), hvilket stadig er en rigtig dårlig ide...
Alternative løsninger:
1. Jeg kan finde et 50Ah deep-cycle batteri, der kan passe. Hvis jeg vil overholde tommelfingerreglen om kun at anvende 50% af kapaciteten for at få 500 cykler ud af det, er det lige nok til et døgns tid. Pris ca. 2000kr. Det kræver en ny lader istedet for den gamle boks under sædet. Det kommer næsten til at kræve investering i solceller også.
2. Et 50Ah Lithium batteri, eksempelvis fra Viva Energi. Det kan aflades 100%, så der er til 2 dage. Det koster 2750kr med Bluetooth, garanti og hele molevitten. Det kræver også en ny lader, men lidt mindre behov for solceller.
3. Et hjemmelavet Lithium batteri, lavet af 4 prismatiske 3,2 volt celler fra Kina (samme generelle type som i batteriet fra Viva), men præcis 175mm høje. Dermed kan jeg få en kapacitet på hele 123Ah til at passe i batteriboksen. Så er der lige pludselig strøm til mere end 4 dage, så jeg ikke behøver tænke på solceller. Prisen er ikke helt fastlagt endnu, men ender nok omkring de 4600kr.
Det skal sammenlignes med 5300kr for 100Ah hos Viva, som er for stort til batterikassen og dermed kommer til at tage plads op et andet sted.
Nørden i mig har virkelig lyst til at prøve at lave det perfekte T3 forbrugsbatteri. Er det åndssvagt, eller er der måske endda nogen, der kunne tænke sig at være med? En lille teaser: vægten vil være ca. 17kg, eller det samme som 60Ah blybatteri...
En anden fordel er, at et Lithium batteri efter 2000 fulde afladninger stadig har 80% af kapaciteten tilbage (eller 5000 gange til 50%), hvor et startbatteri er dødt efter 10-12 afladninger uden øjeblikkelig genopladning. Eneste ulempe er, at batteriet ikke må oplades, hvis det er under 0˚C, så det kræver lidt disciplin eller ekstraudstyr om vinteren.
Hvad siger camping-folket med forbrugsbatterier? Det er jo heller ikke gratis at anskaffe solceller.
Mvh Lars