Rigtigt, og det er det der gør det lidt tricky mht. køb af benzin/diesel T4, for benzin udgaven er billigere i grøn afgift end dieslen, men til gengæld går den kun ca. 8 km/l mod dieseludgavens ca 11 km/l og havner dermed i en dyrere afgiftsklasse. Desuden koster benzin mere end diesel, så alt i alt mener jeg ikke at der er nogen særlig gevinst ved at købe en benzin T4.
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.
Min T4, er en lavt gearet diesel syncro, og er sat til at gå 9,8 km/l dvs. den havner i kategorien 9,4- 10,1 km/l og koster dermed 2x 7390 kr. + partikelafgift 1000 kr. = 15.780 kr. årligt.
En almindelig diesel T4 ligger formodentlig i en smule bedre kategori.
Jeg havde overvejelser om at købe en T5 4motion, men anskaffelsessummen på sådan en, ville ligge et par kilo højere, mod en kun lidt lavere grøn afgift. Desuden siger mange, at der er meget vrøvl med T5'erne. Sååå
Ja, der er mange overvejelser men undersøg sagen til bunds og træf det bedste valg for dig. :-)