T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: timlund efter 02. Februar 2013 kl: 23:15:42
-
Et koldt nødråb tidligt på natten (22.50). Pludselig døde motoren helt. Kunne ikke starte igen efterfølgende. Registrerede at
den karakteristiske lyd fra benzinpumpen ikke var til stede lige inden nøglen drejes helt til start. Har nu tjekket ledningerne til
pumpen og ikke fundet noget usædvanligt. Er der nogen der kan sige mig hvor pumpe-relæet er placeret og evt hvilken
sikring den går på.
mvh tænderklaprende Timlund
-
kik i den sorte boks, der sidder 2 relæer, det ene giver + til brændstofpumpen, det andet giver + til styreboksen. De er ens
-
jeg mener ikke der er sikring på de to relæer.
-
Tak Hinze - for den hurtige tilbagemelding. Jeg fik derfor tjekket om relæerne "klikkede" - men kunne ikke registrerer noget, ejheller ved ombytning og iøvrigt ryste diverse andre ledninger for evt at få bedre kontakt. Jeg konkluderede, at jeg ikke kunne løse problemet i de kølige nattetimer og tog derfor hjem efter lidt teoretisk balast og et multimeter og lidt tidlig morgenmad.
-
Der sidder normalvis en samlingsstik ved pilen. det er + og stel til benzinpumpen. Du kan eventuelt luse relæet og måle om der er spænding i stikket.
-
jeg for ikke så længe siden oplevet det samme; næste dag startede den som ingenting var hændt :huh: mystisk.
-
Det lyder lovende Hinze, men er jo ikke altid nok, selvom jeg har været ude for noget af det samme, fortalt i en anden tråd
om pludselig motorstop efter kort tids kørsel. Jeg har kun haft problemet ganske få gange efter jeg rensede kontakterne på det relæ der sidder
inden bag venstre baglygte (noget med tomgangsstyringen). Problemet denne gang oplevedes som det jeg ofte havde for lang tid siden - bortset fra at jeg dengang altid kunne starte igen efter 30 - 45 min. Men denne gang kunne den ikke starte efter en 1 time og så kunne jeg ikke høre pumpen - så reg regner ikke med at problemet er det samme som dengang - for der kørte pumpen - selv om den ikke kunne starte.
Hinze ved du om pumpen kører kontinuert eller der der en styring af pumpeaktiviteten ud over stop og start??????. Hvis det kun er stop og start kan jeg jo trække en ledning ned til pumpen som jeg aktiverer ved start - blot for at få vognen hjem.
-
jeg er ret "sikker" på at pumpen køre kontinuert. Styreboksen får signal fra hall giveren i strømfordeleren når den kører. Hvis motoren går ud, mistes signalet og pumpen stopper (relæet falder).
Du kan sagtens luse pumpen så den køre hele tiden, regulatoren sørger for at holde det rigtige tryk i dysebroerne.
-
Hej...
Timlund har du tjekket om der kommer strøm i stikket ved benzinpumpen lige når du sætter tænding på?
Hvis der er strøm er det sikkert selve pumpen der er gået fast, det oplever vi tit på værkstedet når biler kommer med def pumper. Også derfor kan man opleve at den kan den ene dag og så ik dagen efter evt. Det er simpelthen når pumpen blir slidt den kan finde på at gå fast.
Du kan også med held forsøge at slå på tanken i nærheden af hvor pumpen sidder, det kan godt få den til at løsne sig og kan lidt igen.
-
Jeg følger interesseret med fra sidelinien.
Hvilken motor snakker I om? Er det en MV?
-
Du skal ikke slå på tanken. Pumpen sidder udenfor på siden af vangen.
Mvh Jønne Ukendt
-
Jønne du har ret.. det gør den selvfølgelig..
Tænkte vist kun i nyere biler :cheer:
-
Jag hade problem med att min buss dog när jag körde, men den startade igen med det samma. Det var dålig jord till hallgivaren. Jag bytte kabelsko och sedan dess har den gått som den skall. Den har MV-insprut.
-
Jeg takker for problemløsningsforslagene. Nu har jeg fået vognen med et flyttelæs på traileren hjem - ved at sætte 12V direkte til pumpen, så det virkede Hinze.
Relæerne til benzinpumpen og i boxen virker når jeg tager dem ud/bytter om mv. Konklusionen må være, at det er et sted mellem relæet og pumpen idet strømmen til styreboksen er ok, da motoren kan starte, Jeg kan ikke se af Haynes' el-diagrammer om der er flere kontaktpunkter på ledningen ned til pumpen. Jeg har selvfølgelig tjekket for ir, alt ser ok ud. Lige nu er det for vådt til at rode under vognen, få pakket flyttelæsset ud - så derfor en mindre pause i efterforskningen.
Til porteren: Det er en DJ.
Til rka: Jeg valgte ikke at følge dit råd om at slå på tanken ;). Men har du været ude for at at pumpen sætter ud periodisk - af kortere varighed mellem 30 - 45 min for derefter at kører normalt igen???
-
ja det har jeg tit oplevet....