0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.
Ja, Kim har desværre nok ret.Har lige været der med Mary og hendes forbrugsbatteri, som ellers var et godt gel batteri (anbefalet af Kim).Hendes var også nede omkring de 8V og den lokale (og gode) batteripusher prøvede at lade det op natten over med sin superlader.Dommen var klar, batteriet var stendødt, for det tog ikke strøm når det blev ladet på, blev blot rigtig rigtig varmt. Desuden var polerne ved at blive "løftet op" hvilket skulle være et sikkert tegn på at der sker ting og sager nede i batteriet, som bestemt ikke er godt.Nå, men vi fik da et nyt batteri i, samme som det foregående så nu er alle glade og Mary kan trække både køleskab, lamper, radio, vandhaner og fyret samt lade diverse kommunikatorer op, medens hun holder stille.
Hvordan virker opladning af forbrugsbatteriet?Oplades det når mit startbatteri er fyldt, så kan det være det der er problemet - startbatteri er nyt..?Er det noget skillerelæ der ikke virker?Er det generatoren der ikke kan følges med - 60 vs 90 ampere?Det kan selvfølgelig også være køleskabet aflades lidt hurtigere end det kan lades?Vh Kjeld
Det var et fantastisk batteri at du anbefalede Kim og vi har kun været fuldt tilfredse med det.Fejlen ligger nok desværre ved os selv og vores glæde og fascination af hvor godt det batteri kunne holde strøm.Så pludselig var det jo ikke nødvendigt at slukke køleskabet selvom vi ikke brugte Mary i flere uger, ligesom det heller ikke var nødvendigt at afmontere alle strømtyve og strømbrugere når hun blev opstallet for vinteren.Så nu har vi købt et batteri magen til og har også tillært os lidt bedre vaner.
Se evt. mere på http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/naar-du-sammenkobler-batterier/ direkte koblede batterier skal være af samme type og samme størrelse...Udover Septor er der også C-Tek Dual som jeg selv bruger, den er også født med indgang fra solcelle. Det virker ret godt, altid juice på startbatteriet og automatisk prioritering :-).
Mens vi havde Gogge kørte vi med et alm. arbejdsrelæ til at skille batterierne ad ved stilstand.Styrestrømmen var koblet til således at der først blev ladet på forbrugsbatteriet efter ladelampen var slukket.Et andet sted har Kim skrevet, at et batteri ikke kan lades med mere end 10% af sin kapacitet i timen, for mig vil det sige, at hvis vi på vort Exide på 120 AMP. har brugt det halve vil det tage 6 t. at få det fuldt opladet uden forbrug.Hvis de to startbatterier vi havde monteret(fordi sådan nogle havde jeg lige) på hver 50 AMP. så mangler f. eks 20 % skal der lades et par timer, uden forbrug.Kim, nu må du korrigere mig hvis jeg er helt på afveje, i praksis er der jo altid et forbrug, og Gogge var udstyret med en 90 AMP. generator, og det dækkede jo fint forbrug og ladning. Vi har ikke haft andet end et problem, og det var en uge med det gamle køleskab tændt.Det kostede forbrugsbatteriet.Mvh. Kurt.