Allervigtigst er formen på cylindren. Sliddet i sig selv er større end jeg ville lade passere, men for en nænsom mand, der passer på ved kold motor og ikke går i panik over at den kan komme til at bruge lidt olie, der er det vel acceptabelt. Men formen på cylindren er meget afgørende. Hvis cylindren er udpræget omvendt-kegleformet, så risikerer man et stempelringsbrud, da den uafbrudt skal ekspandere og trække sig sammen. Er cylindren oval, så risikerer man en dårligere tætning med nye ringe, da de jo er skabt til at tætne en rund cylinder.
No matter what, så skal du sørge for at deglassere cylinderen, så den kan tage imod de nye ringe, så skal det såmænd nok gå med at få den hæderlig tæt. 100.000 km vil jeg ikke love dig. Det vil jeg heller ikke på en ny JX... Og på spørgsmålet om, hvor mange JX'ere, der kører rundt med klirrende stempler ... tja vel lige i omegnen af 99%...
Kommer du i tanke om, at du vil have en anden blok med mindre slid, så har jeg en på hylden, men du har sikkert motoren siddende i bilen og planlægger at trække stempelringe der drevet af dovenskab... ;-)