Forfatter Emne: Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund  (Læst 2965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund
« Dato: 23. Februar 2010 kl: 11:54:32 »
Jeg kan kun koble ud / skifte gear når koblingspedalen er helt i bund?
Har luftet systemet ud ved at holde på en plan flade og så lukke op for udlufter skruen og bare lade bremsevæsken løbe ud ( har husket at fylde beholderen i kabinnen løbende ). Men stadig ingen ordentlig tryk på pedalen.
Hvis jeg skal i første eller bak skal jeg pumpe pedalen en 3-4 gange så går det  :(
Er det en af cylinderende, eller skal jeg lufte ud på en anden måde.Er det evt en kobling der er færdig.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Færingen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund
« Svar #1 Dato: 23. Februar 2010 kl: 13:05:12 »
Den skal have tryk på når den luftes ud, det vil sige at det er best hvis du får en til at hjælpe dig ved at sidde inde i bilen og pumpe pedalen til der føles modstand så åbnes udluftningsskruen og spændes før pedallen slippes igen, det beste er at sætte en klar slange på luftskruen og ned i en flaske, så kan man se når der ikke er mere luft tilbage.
Venligst Hedin.
Men husk at man må ikke ryste bremsevæsken før den hældes på, fordi det giver luft i bremserne og koblingen.
Venligst. Heðin og Thyra Skarðhamar

1,6 JX Westfalia Jubilæum Joker. 1985

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund
« Svar #2 Dato: 23. Februar 2010 kl: 13:47:24 »
Hvis du ikke har en medhjælper kan en pind eller lignende sættes i klemme mellem sædet og pedalen (når den er trykket ned) Det tager noget ekstra tid, men kan lade sig gøre, hvis der ikke er nogen i nærheden ;o)
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund
« Svar #3 Dato: 23. Februar 2010 kl: 18:31:09 »
Alternativt får du fat i en trykluft bremseudlufter og sætter på (du er velkommen til at komme og låne min)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund
« Svar #4 Dato: 24. Februar 2010 kl: 01:09:21 »
Har du kigget efter, om der er tørt omkring hovedcylinderen ? Se også efter i bunden af bilen. Er der "flow" af bremsevæske her, skal det skylles a.s.a.p og hvis lakken skaller af, slibes og grundes. Det kan godt tænkes, at din hovedcylinder har "tabt pusten" dvs. revet gummistemplet, så den suger luft ind.

Mølle

  • Gæst
Kan kun koble ud når koblingspedalen er HELT i bund
« Svar #5 Dato: 24. Februar 2010 kl: 11:53:33 »
Man kan godt lufte ud alene. Bare sørg for at der er væske på beholderen og så åbn udluftningsskruen på slavecylinderen. Niveauforskellen gør arbejdet for dig. Men hold øje med væskebeholderen. Normalt kommer der kun luft i systemet, når der er en utæthed, som dræner bremsevæskebeholderen for bremsevæske.

Den røde kontrollampe for bremse bør lyse inden niveauet kommer under udgangen til koblingen.


Jeg har desuden været ude for at udrykkerlejet var knust, så kuglerne lå og rullede rundt i koblingshuset. Så virker koblingen i sagens natur heller ikke. Det kunne til gengæld høres, når en kugle blev smidt med rundt imellem svinghjul og koblingsklokke.