Forfatter Emne: Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!  (Læst 7002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Dato: 15. Juni 2014 kl: 18:12:04 »
Jeg starter bussen med opladt batteri. Fint det kører, tænker jeg. Ja, ca 10 meter. Den dør og vil ikke mere.
Efter fejlsøgning finder jeg ingen gnist på tændrør. Der er gnist på tændhætten fra tændspole til strømfordeler.
På den anden side kan jeg kun måle volt på den ene positiv til tændspolen… Hvis jeg med tænding på sætter denne på tændspolen "knalder" det i strømfordeleren  :ohmy:
Tændrørerne er fra sidste år og ser egentlig fine ud. Modstanden i tændrørsledningerne ser ud til at være OK.
Tændspolen er noget lort, men ny fra sidste år – jeg har prøvet med den gamle Bosch, som jeg har målt modstand på – og som egentlig burde være OK _ der sker det samme….Man kan skifte sig fattig. Ny starter sidste år…

Det er en WBX med DG motor fra 83

JEG VIL PÅ FERIE  :silly:

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #1 Dato: 15. Juni 2014 kl: 19:44:46 »
jeg har svært ved at forstå sammenhængen i dit spørgsmål/problem

men mangler du gnist i tændrøret?

har du tjekket/skiftet strømfordelerdæksel og rotor?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #2 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:34:34 »
Tak for svar  :lol:
Ja, undskyld mit spørgsmål er lidt rodet, men jeg har også rodet meget   :sick:
Ja, jeg mangler gnist i tændrør. Strømfordelerdæksel er tjekket, men rotor?? Ved jeg nok ikke hvad er   :ohmy:
Jeg har til gengæld tjekket alle (dem jeg kan finde) stelforbindelser.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #3 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:43:12 »
rotoren er den der sidder under strømfordelerdækslet

en anden fejlkilde som jeg har set ofte på alle gamle VW'ere er bundstykket ved tændingslåsen, det tjekkes nemmest med et nyt til 50-100kr, og kan afprøves ved bare at pille stikket ud og sætte i det nye som drejes med en skrutrækker.

man kan også gå systematisk til værks og måle alle signaller igennem på kryds og tværs, der koster kun din egen tid  :blink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #4 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:46:32 »
Rotoren er den der kører rundt indeni strømfordelerdækslet. Prøv at rense rotor og strømfordelerkontakterne for gammelt ir og skidt og snavs, med en lille skruetrækker og noget sandpapir evt hvis ikke du har smergellærred som er det bedste.

Jeg tvivler nu på at det er her problemet ligger. Der burde være lidt liv i den på en eller anden måde, hvis der er gnist i tændspolen ned til strømfordeleren.

Jeg tror du har et brændstof problem.

Prøv at tage luftindtaget af karburatoren og smid en snaps benzin direkte ned i karburatoren.

Hvis den giver lyd fra sig, så undersøg dine benzinslanger. Det kan være et stoppet benzinfilter.

Alene begrundet af at den startede og kørte ti meter.

Jeg havde præcis det problem den anden aften efter GDS halløjet. Ingen benzintilførsel giver en ret så ufølsom motor.

Go ferie, jeg er sikker på du kommer afsted.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #5 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:49:02 »
Arh, tror det bliver for langhåret for lille mig.
"50 årig tror hun kan købe en gammel bus og fikse ting henad vejen"
Det kan hun ikke!  :unsure:
Meget er lykkedes, men her giver jeg op.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #6 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:54:36 »
Lad nu være med at være en chicken og give op. Det er meget let. at finde fejl på sådan en bus. Det kan bare tage lidt tid engang imellem. Det lyder da som om du har været godt igang. Du må da gerne give mig et kald, så kan jeg måske forklare lidt nærmere hvad jeg mener. 23838188
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #7 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:55:24 »
Ottokrog! Præcis troede jeg også det var et benzin problem, men mens den har stået stille har jeg skiftet benzintank, diverse slanger og benzinpumpe. Det hele kører, når jeg forsøger at starte. Der kommer benzin ud af pumpen til karburator ihverfald...

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #8 Dato: 15. Juni 2014 kl: 20:58:04 »
Chicken ;)  Er jeg sgu ikke, men der er grænser!

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #9 Dato: 15. Juni 2014 kl: 21:03:19 »
Så kan det altså godt stadig være benzintilførslen. Skidt og snavs kan være kommet ind i karburatoren i forbindelse med udskiftning af tank, men det er selvfølgelig lidt tvivlsomt.

Hvis den giver lyd fra sig ved at give den en snaps direkte ned i karburatoren er det helt sikkert benzintilførslen den er gal med.

Det kan også sagtens være som verner siger bundstykket. Du behøver ikke et nyt bundstykke for at tjekke det. Gør som tyveknægtene gjorde.

Hiv stikket ud og kortslut hvad kortsluttes kan, indtil  tændingen er på, og så kortslut starteren. Du kan ikke gøre noget forkert der på nogen måde skader dig eller bilen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #10 Dato: 15. Juni 2014 kl: 21:08:06 »
B) ØH hvordan er man tyveknægt? Kortslut hvad :sick:

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #11 Dato: 15. Juni 2014 kl: 21:09:58 »
Den giver lyd - starteren kører, men ingen explosion! En snaps hjælper ikke. Ingen gnist intet liv :-o

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #12 Dato: 15. Juni 2014 kl: 23:25:15 »
Hvis du har gnist ved tændspolen bør den også kunne " formidles " ud til de respektive tændrør på rette tid. Der sidder to aflange clips og holder fordelerdækslet på plads. Lirk dem forsigtigt af med en skruetrækker, og du kan fjerne dækslet fra rotoren.
Så vender du det om så du kan se undersiden af dine tilslutninger til tændkablerne. Det er sådan nogle små spir der stikker frem, og burde være fint metal, - men sandsynligvis er nogle irrede klumper.
De skal renses af, som Otto allerede har været inde på. Når det er gjort trækker du blidt i den midterste ( kulstiften ) den skal have bevægelighed. Er det i orden slutter du af med rotoren: Den trækkes lodret op til den går fri af akslen.
Fra midten og ud i fingeren eller skiven, alt efter hvilken type der er tale om, løber et stykke metal. Det skal være rent ved midten og på den yderste flade, - den der vender mod kontaktpunkterne. Så bliver gnisten ikke bremset af ir og andet skidt.
Vær omhyggelig med at presse rotoren ned i sit hak og helt i bund inden du sætter dækslet på plads. Det kan kun passe et bestemt sted, så ingen panik over om det sidder korrekt.
De to metalclips føres op og presses på midten. Du kan evt. vippe dækslet en smule når den første skal på ( vælg den der sidder mest besværligt ) så er den ged barberet. Det er garanteret ikke mere besværligt end du sagtens kan finde ud af det.

NB: Jeg forstår ikke helt din indledningsvise forklaring.  Du har en pol mærket + og mellem den og stel skal du kunne måle batterispænding med tændingen på. Minus siden skal have signal fra hallgiveren, den er ikke lige målbar, men hvis du har gnist i toppen af fordeleren er det sikkert som det skal være.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #13 Dato: 16. Juni 2014 kl: 00:28:13 »
Min indsats bliver satset på snavs i svømmerhuset.

Jeg er enig med Otto - prøv at hæld en lille snaps benzin i karburatoren direkte (efter at have fjernet hætten ovenpå karburetoren) - og jeg vil vædde en fadbamse på at den starter og kører et par runder.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Efter vinter – Starter og kører – 10 meter – død!
« Svar #14 Dato: 16. Juni 2014 kl: 06:28:08 »
Jeg har renset strømfordeleren. Den så nu ikke så slem ud, men lidt ir var der på de små spir. – Og jeg har også prøvet det med snapsen, men må prøve igen i dag. Jeg ved ikke så meget om karburatoren, men ved startforsøg kommer der benzin op af et hul i bunden, men ikke en støvsky af benzin, som jeg ellers har set...

Jeg hælder nu mest til tændingen.
Jeg har læst mig til, at der skal strøm til to steder fra før bilen kan starte. Der går strøm fra batteri og ud til starter og videre til generator mm. Men så skal der også være strøm på tændspolen – og den kommer fra tændingen, ikk? Med tændingen på kan jeg kun (med held) måle volt på det ene + spadestik – og det er det der smælder i strømfordeleren, når jeg skubber det i tændspolen. – Derfor antog jeg at der kommer liv til strømfordeleren, men jeg har ikke direkte testet om der er gnist ved start.

Enten noget overgang, eller tænding? Lyder det helt "i skoven?"