Forfatter Emne: Indstil ventilerne...  (Læst 4016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Dato: 20. Januar 2008 kl: 14:22:30 »
Hej,

så er den begyndt at brokke sig. Hvis jeg kører 80 og derunder har jeg inden problemer, men så snart den får lidt omdrejninger, begynder den at brokke sig, og det er som om den får for meget diesel eller for lidt...

Nu har jeg søgt her på forummet, og fundet 2 tråde som beskriver mit problem, men jeg har ikke tråden er ikke rigtigt blevet sluttet, og jeg har ikke kunnet læse mig frem til hvad der hjalp.

[size=9]http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2787&highlight=h%F8je+omdrejninger[/size]

[size=9]http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2032&postdays=0&postorder=asc&highlight=h%F8je+omdrejninger&start=0[/size]

Jeg oplevede det kort den anden dag, og så forsvandt det. Har nu været en tur til Holstebro og retur, og syntes jeg mangler trækkraft... Blev faktisk overhalet af en blå T3 TD, og kunne slet ikke følge med - prøvede lidt, men så begyndte den at skabe sig, og så var det ned i fart da jeg helst skulle helt hjem ;o)

Jeg skulle jo gerne til Aalborg på onsdag, og ned til Jan senere, men det har jeg ikke helt lyst til - med mindre I mener det er ok at trille fra Varde til Aalborg med 70 km... - men det har skidtet vel ikke helt godt af?!?

Havde købt en T4 tdi som skulle erstatte T3'eren, men så har flere jo skravet... og nu har jeg sku solgt T4'eren... typisk ;o)

Mvh Lars
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Indstil ventilerne...
« Svar #1 Dato: 20. Januar 2008 kl: 15:23:28 »
Er den helt tæt ved alle dyserør?

Hmm.. kommer der sort røg ved vollgaz som der ikke har været før?

For at starte det allernemmeste og billigeste sted ville jeg skifte luftfilter og dieselfilter først og så køre en tur og se.

Derefter få fat i en Hazet 27er dysetop fra Mercedes og forsigtigt lirke dyserne ud og få dem testet for åbningstryk. Derefter tjekke pumpetiming.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Indstil ventilerne...
« Svar #2 Dato: 20. Januar 2008 kl: 15:32:20 »
Jamen, du har da fundet nogle ganske relevante tråde, som giver nogle bud på problemet.

Inden jeg kaster mig ud i diagnosegætteriet, så lige et par forbehold:

Jeg forudsætter, at din motor er mekanisk i orden. Det vil sige, at jeg undlader at gætte i vilde retninger så som huller i stempler, løst takthjul, og andre lignende vilde forhold. Vi leger altså, at det er noget rent vedligeholdelsesmæssigt.

Hvornår skiftede du sidst dieselfilter? Er det stoppet? Så vil motoren reagere med svag ydelse ved belastning. Typisk værre om morgenen end senere, da selv kold diesel har en højere viskositet end varm.

Hvad med dit luftfilter? Er det kulsort og stoppet? Så vil motoren reagere med sort røgudvikling og manglende trækkraft - især ved høje omdr., hvor luftbehovet er størst.

Hvornår har du sidst stillet ventiler? Hvis en ventil er for stram, kan den ikke lukke, og derfor komprimerer cylindren ikke ordentligt. Typisk opleves fænomenet i starten kun når motoren presses, da især udstødningsventilerne ved hård belastning pga. varmeudvidelsen bliver "lange", og derfor ikke kan lukke. Motoren reagerer ved meget urolig og rystende gang, og det føles som om den kun går på 3 ben - hvad den jo faktisk også gør.

Der er lidt at kigge på, men som altid: Jo mere beskrivende og præcist input, du giver, jo bedre bliver diagnosesikkerheden - at en motor "brokker sig" eller "skaber sig" er et temmelig tyndt grundlag at gætte på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Indstil ventilerne...
« Svar #3 Dato: 20. Januar 2008 kl: 16:44:03 »
Citat fra: "Jarl"


Hvornår har du sidst stillet ventiler? Hvis en ventil er for stram, kan den ikke lukke, og derfor komprimerer cylindren ikke ordentligt. Typisk opleves fænomenet i starten kun når motoren presses, da især udstødningsventilerne ved hård belastning pga. varmeudvidelsen bliver "lange", og derfor ikke kan lukke. Motoren reagerer ved meget urolig og rystende gang, og det føles som om den kun går på 3 ben - hvad den jo faktisk også gør.



Jeg ville klart gå efter den her. Din beskrivelse lyder meget af min motorgang inden det første T3 træf. Behøver jeg fortælle at det også var Jarl der ramte rigtigt?

Se mere her:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1234&highlight=ventiler

Hvor ofte skal man egentlig justere ventiler??

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Svar #4 Dato: 20. Januar 2008 kl: 17:34:30 »
det anede mig at at der ville komme en masse tillægsspørgsmål  :lol:

Da jeg købte bilen var dieselfilteret netop skiftet, men det er ved at være 11.000 km siden... Tror selv på at sælger har vedligeholdt bilen, og det ser også temmelig nyt ud (filteret) - lad os bare gå ud fra at motoren har det godt - det håber jeg da...

Jeg har ikke fået kigget til luftfilteret, da jeg desværre holder i gruset uden lys, og kan se at der er viklet lidt gaffa rundt, der hvor filteret sidder på... hmm. Jeg skulle gerne på arbejde i morgen, så jeg skal ikke lige pille i for meget, uden at kunne sætte det fast igen. - men det kunne da tyde på jeg skulle prøve alligevel.

Ventilerne ved jeg ikke ingenting om! Det kan tyde på det er det der skal kigge på. Er det til at finde ud af, for ener der hverken ved hvad der er op eller ned på sådan en maskine!!!

Jeg har kigget efter sort røg, men har ikke kunnet konstatere noget.

Jeg har helt klart mistet trækkraft - især når motoren er varm, fra 60 og opefter går det meget langsom, og nu prøvede jeg lige at holde klampen i bund, og jeg kom ikke over 90, og så begyndte den at gå meget ujævnt...

Måske skal jeg køre forbi svigerfar i morgen, og få lidt hjælp med ventilerne... Er det forsvarligt at køre rundt i kassen så længe den har det sådan? Det får vel ende...? lurede på om den kunne klare turen til Aalborg, og så der var nogle T3 hajer oppe hos Jan der evt. kunne vejlede i et eller andet.

OG hvis der er en anden der har tid og lyst til at trimme, så kører jeg nord på tirsdag eftermiddag, og kører gerne en afstikker, hvis der er en der vil hjælpe til. - såfremt det er forsvarligt at køre så langt i den i den tilstand. - ellers bliver det vist en lånebil.

Jeg vil gerne selv fikse det, men at rode med ventiler på egen hånd, det må jeg acceptere at jeg ikke skal begynde med :) - hellere betale mig fra.

Hvis der er en der har en idé eller forslag, kan I evt. smide en sms, så ringer jeg gerne op. (tlf 20632567)

Elmo
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Svar #5 Dato: 20. Januar 2008 kl: 18:18:47 »
Så har jeg lige kigget til luftfilteret... mener det ser fint ud.

[/img]
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Svar #6 Dato: 20. Januar 2008 kl: 18:35:52 »
Nå, jeg satser på at det er ventilerne der skal stilles - har lige haft fat i svigerfar (gammel opelmekker), og vi prøver at skrue på skidtet i morgen.

Jeg har sakset dette fra en anden tråd...
Jarl: Stil ventilerne hellere lidt for løst end for stramt. 0,25 indsugning og 0,40 udstødning er gode værdier.
Kender du tricket med trykluft? Når du skal tage de gamle shims op, vil de gerne "klistre" fast og kan være svære at få op. Hvis du drejer ventilfølgeren så du kan puste trykluft ind under shimsen, så popper den op som en trold af en æske.
Vær omhyggelig med at sætte ventildækselpakningen på igen. Brug en ny og vær sikker på, at den sidder rigtigt.


Er der andet vi skal være opmærksomme på? Noget specialværktøj der skal bruges - undskyld de mærkelige spørgsmål, men her er jeg helt på bar bund. Bilen skal helst ud og køre i morgen aften igen, så jeg suger lige til mig her ;o)

Evt. noget der kan svare sig at fikse, når vi er igang med ventilerne?

Takker
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Mølle

  • Gæst
Indstil ventilerne...
« Svar #7 Dato: 20. Januar 2008 kl: 19:08:03 »
en ny topdækselpakning. Hvis du samtidig skifter t-rem er shimmerringen ved knasten, samt gøjs under det yderste knast-overfald en god ting.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Svar #8 Dato: 20. Januar 2008 kl: 19:18:25 »
Efter at have læst Jarls tråd om ventiljustering skal jeg altså bruge følgende:

Shims i alle mulige afskygninger... og en toppakning.
- og det skal jeg sevfølgelig bruge i morgen aften...  :shock:

Tandremmen er skiftet for 11.000km siden, så den lader jeg være hvor den er  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Indstil ventilerne...
« Svar #9 Dato: 20. Januar 2008 kl: 19:22:24 »
Ikke toppakning, ventildæksel pakning...Der er en lille forskel ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Svar #10 Dato: 20. Januar 2008 kl: 19:24:50 »
Citat fra: "BlackChart"
Ikke toppakning, ventildæksel pakning...Der er en lille forskel ;)


ahhh, der var jeg lige hurtig nok på knapperne. tak tak  :D
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Indstil ventilerne...
« Svar #11 Dato: 20. Januar 2008 kl: 19:58:36 »
hvis den blå t3'er du mødte havde tonede ruder og audi fælge på -................................ ja så skal der desv mere motor kraft til end både din og min har , den kører med en 1,8 tdi'er og gearkasse med ekstra lavt 5 gear
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Indstil ventilerne...
« Svar #12 Dato: 20. Januar 2008 kl: 20:09:08 »
en 1,8 TDI og et ekstra lavt 5.gear ? kunne man lokke dig til at uddybe lidt mere omkring den bil(hvis det da ikke er tastefejl på tastefejl)
Mvh. Casper

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Indstil ventilerne...
« Svar #13 Dato: 20. Januar 2008 kl: 20:55:05 »
Citat fra: "basseogco"
hvis den blå t3'er du mødte havde tonede ruder og audi fælge på -................................ ja så skal der desv mere motor kraft til end både din og min har , den kører med en 1,8 tdi'er og gearkasse med ekstra lavt 5 gear


Det var det ikke - ingen tonede ruder og ingen store fælge... men konen vinkede venligt da de trillede forbi! Hentede dem dog senere, da de kom til at køre bag en traktor  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Indstil ventilerne...
« Svar #14 Dato: 20. Januar 2008 kl: 21:04:08 »
Citat fra: "casper"
en 1,8 TDI og et ekstra lavt 5.gear ? kunne man lokke dig til at uddybe lidt mere omkring den bil(hvis det da ikke er tastefejl på tastefejl)


jo motoren er fra en Passat og gearkassen special købt.................. okay en fejl info det er en 1,9 'er
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX