Forfatter Emne: Bærearm øverst  (Læst 2382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bærearm øverst
« Dato: 23. Marts 2007 kl: 21:01:03 »
Da jeg købte bussen, kørte den noget mærkeligt hjem. Nu har jeg afmonteret øverste bærearm, da den sad og dinglede. Jeg blev nød til at stryge (save) spindelbolten for og bag, og står nu med en rusten bærearm og to stumper temmelig fastsiddende spindelrester. Køber jeg en ny bærearm og spindelbolt med møbasse eller har I nogle gode råd?

Er der en hugger for den slags eller gemmer I dem i kælderen  8)

Hinze

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Bærearm øverst
« Svar #1 Dato: 23. Marts 2007 kl: 23:50:59 »
:?  :?  :?

Har ikke den fjerneste ide om hva du har lavet ud over det indvolverer en nedstryger.......

jeg har sakset lidt fra ETOS systemet, kan du ikke kigge på billedet og så skrive de numre hvor du har gjort noget, og hvad ?

Mvh. Casper

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Bærearm øverst
« Svar #2 Dato: 24. Marts 2007 kl: 08:02:37 »
Jeg har da sådan en bærearm
ring for mere info.
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bærearm øverst
« Svar #3 Dato: 24. Marts 2007 kl: 08:29:38 »
Hej

@Casper: Jeg har såmænd bare skåret spindel (#2) over ved begge bøsninger (#4) for at få bærearmen (#1) af, det den sad løs (rykkede sig 10-12mm i køreretningen). En slingrende køreegenskab  :)

@DT63, ok takker. Forsøger lige om jeg kan presse "stumperne" ud uden at trække bøsninger "lange".

Hinze

Mølle

  • Gæst
Bærearm øverst
« Svar #4 Dato: 24. Marts 2007 kl: 10:34:34 »
har du en presse??? ellers kan jeg måske hjælpe.

men først efter uge 13. skal lige udenbys og arbejde.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bærearm øverst
« Svar #5 Dato: 24. Marts 2007 kl: 10:47:02 »
Citér
rykkede sig 10-12mm i køreretningen


Ja, der er jo sådan det føles, når bærearmsbøsningerne er gået. Normalt skruer man bare bærearmsbolten (spindlen er den hjullejet ruller på) og skifter bøsningerne. Det implicerer en vinkelsliber og en svejser. Nå, whatever - der er jo mange mådet at gøre det på, men prøv at finde bærearmsbolten brugt - du vil ikke vide, hvad den koster hos VW og husk at justere dine hjulvinkler til sidst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bærearm øverst
« Svar #6 Dato: 24. Marts 2007 kl: 21:42:08 »
@Mølle: Ja, jeg har adgang til en presse på job. Takker

@Jarl: Fik afmonteret møtrikken, men bærearmsbolten sad fast.
Bærearmsbolten er nævnt som en spindel i den svenske Haynes; man kunne måske snige sig til, at bærearmen spinder om bolten, så deraf (på svensk)  :?

Tilføjet et billede

Hinze

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bærearm øverst
« Svar #7 Dato: 27. Marts 2007 kl: 16:41:28 »
@DT63: Takker for handlen :D

Det er sgu fedt med sådan et sted her.

Hinze

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bærearm øverst
« Svar #8 Dato: 07. April 2007 kl: 21:51:53 »
Citat fra: "a_o"
er der måske et trick til at få tværbolten af, uden at skære?
For den sidder godt nok på plads!!


Havde selv betænkeligheder, ved bare at skære den over. Den kan jo kun komme den ene vej, altså mod unbracohovedet. Jeg havde tanker om hjælp fra hydraulikken; stempel mellem gevindstykke og karossen, men ville undgå buler, så frem med nedstryger. Måske lidt varme kan hjælpe. Da jeg ville presse stumperne ud af bøsningerne (mest for at se hvor fast de sad) måtte jeg opgive. Ved 15-20 ton maste den hele bøsningen. Jo, de kan sidde fast :(

Bolten er udgået hos VW, men der er heldigvis nogle tilbage "herinde".  :D

Hinze