Forfatter Emne: Temperatur uret er gået amok  (Læst 1759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Dato: 15. December 2006 kl: 21:26:21 »
Termometernålen får sin impuls fra en af de små følere, der sidder i kølevandsstudsen på topstykkets endegavl. De to følere er identiske. Den ene giver signal til forgløderelæet, som styrer hvor længe og om der skal glødes, og den anden styrer som sagt termometeret. Hvis ledningen er gnavet over eller af anden årsag kan få stelkontakt, giver termometeret max. udslag.

Viser den manglende kølervæske, selv om der faktisk er nok? Det kan hænge sammen med den omtalte føler - dioden blinker nemlig også, når den bliver for varm. Ellers er gaffelføleren i ekspansionsbeholderen måske død.

Den har ingen registrering af trykket i kølesystemet.

Bruger den vand? Er der olie på vandet i ekspansionsbeholderen?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Svar #1 Dato: 15. December 2006 kl: 22:08:51 »
Termometeret har selv + og får så - i større eller mindre udstrækning gennem føleren. Du måle modstanden på dem - jeg kan ikke huske referenceværdien, men det kan jeg slå op, hvis det bliver aktuelt. - start med at se, om de begge to har samme værdi.

Hovwdiaudi har dem til ingen penge, men tjek allerførst om ledningen er ok.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Svar #2 Dato: 16. December 2006 kl: 14:36:45 »
http://www.howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=149658

Jeg købte sådan en til min da den der styre forvarmning døde på min Syncro...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Svar #3 Dato: 16. December 2006 kl: 14:43:20 »
Motorkendingsbogstaverne finder du indhugget i blokken lige under den kølevandsstuds, der stikker ud af topstykket mellem cyl. 3 og 4. Du skal sikkert have et stykke sandpapir på, for at finde det mellem rust og snask.

Tilspændingsmomentet ligger i en lille folder, der følger med toppakningen - ellers spørg, når du kommer så langt.

Vær opmærksom på, at en Passat-motor efter 8/85 har hydrauliske ventilløftere og i givet fald skal du bruge en toppakning beregnet til det. Alle andre pakninger er ens mellem JX og Passaten (med mindre det er en 1,9'er du har fået i)

(PS.: hvis din motor er en 90'er eller nyere, skal du muligvis bruge en anden temp.-føler, end den der er linket til ovenfor. Det afhænger af, om du har alu.-studser eller plast-studser - ovennævnte passer til alu.-studser)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Svar #4 Dato: 17. December 2006 kl: 19:53:03 »
Hmm det nummer du angiver er et reservedelsnr. på et enkelt komponent og ikke motorkendingsbogstaverne. Nu skal jeg lige være lidt fræk: Du skal kigge, hvor manden sagde, at det sad - nemlig på motorblokken under topstykkets kølevandsstuds mellem cyl. 3 og 4. Rundt om på motoren er der flere hundrede reservedelsnumre præget ind i de respektive stumper, men motorkendingsbogstaverne står kun på det omtalte sted. Det er formentlig to bogstaver efterfulgt af motorens serienummer (skidt med serienummeret). Det nummer du har fundet kan dække over mange forskellige motorer - de bliver nemlig sprøjtet ud af samme støbeform, og så får de deres identitet i den efterfølgende bearbejdningsproces.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Temperatur uret er gået amok
« Svar #5 Dato: 18. December 2006 kl: 09:58:17 »
Det lyder til at være den hidsige Golf 2 motor. Er der intercooler på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Svar #6 Dato: 18. December 2006 kl: 11:44:17 »
Ja, det er det nemlig. Det er oprindeligt en 80 hk 1,6 TD med intercooler, og den lå typisk i Golf GTD. Den har hydrauliske løftere, og det skal du nævne, når du køber toppakning. Antallet af hakker(tykkelsen) på toppakningen kopierer du bare fra den eksisterende medmindre du begynder at pille ved stampler, plejlstænger eller plejllejer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Temperatur uret er gået amok
« Svar #7 Dato: 18. December 2006 kl: 18:00:40 »
Svarene står der adskillige gange i andre posts, men jeg ridser dem lige op her.

temperatur problemet er kendt og løses med en oliekøler, en intercooler vil også her give en koldere motor, men de fleste monterer nu en for at kunne skrue op for dieselpumpen og ladetrykket=mere motorkraft

min smed en del olie fra ventildækselpakning, så hvis det ikke er vilde mængder olie er det sikkert derfra, køb den salgs pakning i metal/gummi i et stykke.

plaststudsen på manifolden til "intetheden" er bare en overtryksventil, der skulle træde i kraft hvis wastegaten ikke virker i turboen.
Mvh. Casper