T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: TONY efter 18. Juli 2007 kl: 23:16:56
-
hej
Jeg har lige hentet en donorbil fra 11/90, Sika, diesel uden turbo.
På vej hjem gik der en summer igang (2 gange) og olielampen blinkede meget kortvarigt (2-3 sekunder) begge gange skete det ved en nedbremsning, og med udkoblet motor.
Nu har jeg ikke før kørt en T3ér der var så "ny" at der har været en summer i den, så er der nogen der kan bekræfte mig i at det nok er fordi den skal have en ny oliepumpe..... :?: eller kan det være et andet problem med den motor. (der sidder et helt nyt topstykke på og vandet pisser ud ved vandpumpen, men jeg havde en 25 liters "ekspantionsbeholder" på ladet, så den blev ikke varm) :roll:
På forhånd tak.
Tony
-
Olielampen blinker hvis der mangler olietryk. Hvis der mangler olietryk OG motoren går over et vist antal omdrejninger tænder summeren også. Før du skiller alt ad bør du nok lige sætte et manometer på maskinen for at sikre dig at den rent faktisk mangler olietryk, og det ikke i stedet bare er noget elpis der sætter baladen i gang.
-
summeren betyder intet/ikke tilstrækkeligt olietryk, hvad skal du bruge fra sikaen ? ikke motoren forhåbentligt :wink:
-
Tjaae, jeg havde jo håbet på det, men nu skal den vist tjekkes igennem,
og så nøjes jeg nok med at bruge topstykket.... :?
Jeg fandt også lige en tråd med Doka-jønne´s lignende problem, og den fortæller jo en del....... :roll:
Tak for responsen
Tony
-
Du kan også bare hælde 1l olie på og se om det ikke hjælper... det gjorde det for mig. Samme oplevelse, ved nedbremsning...
-
Jeg er sikker på at du også har summer i din anden T3, men vær bare glad for, at du ikke har hørt den.
Men som skrevet ovenfor, så er det ikke nødvendigvis et reelt problem. Erfaringsmæssigt bliver følerne lidt paranoide med alderne, så som Dokajønne skriver, så tag lige og mål olietrykket. Det behøver ikke at være med fint og fornemt værkstedsudstyr. Find den nærmeste VVS-mand og køb et manometer med en spændvidde fra 0- 2/4 bar med et gevind på M10x1 (Sådan et kan fåes til småpenge < 100 kr). Skru det ind i enden af topstykket og start maskineriet (varm motor!). Så kan du aflæse det reelle tryk - evt. med hjælp af fruens villigt udlånte :wink: make-up-spejl.
Mangler den olietryk, så skift oliefilteret og få en ordentlig olie i (en reservedelsbil har sikkert noget oldgammelt pistyndt slim i). Hjælper det stadig ikke, så af med oliepumpen og mål sliddet i tænderne. Ligger problemet heller ikke her, så hedder det renovering med nye lejer eller en anden blok.
-
...Nu er jeg da lidt mere rolig (indtil videre) :wink:
Jeg vil i morgen hurtigst muligt få afprøvet de billigste/nemmeste/hurtigste muligheder,
og glæde mig (så længe som muligt) over at der måske alligevel bliver en motor til min gamle bus.. :D :) :o :(
Takker for alle forslag, og vender tilbage med dommen over motoren.
Tony
-
Det er med garanti oliemangel. Prøv lige oliepinden... :lol: Den brokker sig altid når den er ved at være for langt nede i oliestanden. Om vinteren når det er koldt, sker det noget før. Netop fordi olien er tykkere... Brug så en god olie. Og har du turbo, skal det være anderledes..
TRANSPETER
-
Om vinteren når det er koldt, sker det noget før. Netop fordi olien er tykkere...
Øh - den vil jeg godt lige have forklaret. Jeg ser det sådan: Tyk olie > højt olietryk fordi udtrængningen på smørestederne er trægere.
Når folk oplever, at olietrykket falder, så er det typisk efter varm kørsel - eksempelvis efter et motorvejsstræk opg oftest om sommeren.
Og btw. - det kan bestemt ikke anbefales at bruge summeren som oliestandsindikator - så får man i hvert fald hurtigt erfaring i at skifte hoved- og plejllejer...
-
Ja, ok. Måske der mangler lidt. Det jeg mente var, at når du starter om vinteren når det er pissekoldt, kan den godt summe, indtil der kommer tryk nok på. Og det var det jeg mente med at olien er tykkere... :wink:
-
Så er vi enige :wink:
-
Så blev motoren endeligt dømt død :(
Monteret med en anden oliepumpe, nyt filter og 6 liter olie før det kunne ses på pinden :?: :?: :?: (pinden var også skiftet)
Den kørte egentligt fint, men det blæste voldsomt når jeg tog ånderørsslangen af topdækslet, og når jeg satte en finger for hullet, kom olien op af oliepindsrøret :!: så den er vist kun til dele :cry:
Så desværre kom min bus ikke ud at køre denne gang.
Tony
-
når jeg satte en finger for hullet, kom olien op af oliepindsrøret
Det gør den altid. Også en splinterny motor. Spørgsmålet er hvor hurtigt. Blæser den tydeligt mere op af hullet i ventildækslet end andre T3'ere du kender? Har du mulighed for en kompressionstest inden du skrotter motoren?
Nå, men ellers kender jeg da en, der har en blok til salg... :wink:
-
Det var jeg sq ikke klar over :shock: så må jeg da hellere lige sammenligne med Dokaén, og se om jeg også kan få taget en komp.test inden den ryger ud. Tak endnu en gang, for at gøre en begynder klogere!
Jeg har set blokken.... men sommerfinansen er desværre lidt for presset endnu.... men det går jo over efterhånden :( :) :D
Tony