T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Rene\' efter 23. Januar 2006 kl: 20:45:30

Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Rene\' efter 23. Januar 2006 kl: 20:45:30
jeg har en golf gti i min og  så vidt jeg ka se er det kun  udstødningsmanifolden  og bundkarret der er fra en transporter,men der er jo nok lavet lidt om ved ophænget uden dog at jeg er sikker på det eftersom motoren ligger på skrå.Ang lovligheden kommer det vel lidt an på hvad du putter i altså  20%reglen. min er født med en 1,9 dg tror jeg det hed med 78 hk og golfmotoren har 112 så der er jo nok betalt afgift engang mvh.Rene'
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Jarl efter 23. Januar 2006 kl: 21:39:08
Og hvis vi snakker diesel, så kan det også sagtens fungere.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: dokajønne efter 24. Januar 2006 kl: 09:14:25
Mht diesel

Betyder det noget om motoren er med mekaniske, eller hydrauliske ventilløftere? Originalt er det jo mekaniske og jeg har hørt en lille fugl synge om at der kan blive et problem med olietryk da motoren ligger på skrå?
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Jarl efter 24. Januar 2006 kl: 10:54:17
Nej det går fint. Huskl bare, at "det hele skal passe sammen" - altså er blokken til hydr.-lløftere, så skal toppen også være det.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 17. Maj 2008 kl: 17:10:45
Citat fra: "Jarl"
Og hvis vi snakker diesel, så kan det også sagtens fungere.

Hvordan med en hurtig liste over Nødvendige ændringer.
Måske en liste over "proceduren" for motorskiftet. Er der noget man skal huske at gøre før noget andet.

Motoren er en 1,6D måske fra Passat eller Golf. (billede kommer snart)
(Det er Mr. Dickhead der er kommet med en Golf motor som skal smides i istedet for kogekedlen.)
Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: casper efter 17. Maj 2008 kl: 17:42:06
I bunden:
Bundkar og oliepumpesnabel

På bagside:
Indsugningsmanifold, udstødningmanifold, turbo og oliefrem+retur til turboen. (selvfølgelig noget nemmere hvis det er en sauger)

Bagpå:
svinghjulblik, svinghjul, kobling og pilotlejet(der ikke sidder i golferne)

På forsiden:
Vandslanger
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 17. Maj 2008 kl: 17:58:23
Immer Sauger. Immer Bilden.

Listen er skrevet ud og bliver straks forelagt mister Dickhead. Jeg er kun sidemand. Skælder ud og kommer med gode råd. :lol:

Det er første gang jeg er med til et motorskift, så fyld blot på, så skal jeg nok stå ved siden af og gøre mig klog  :lol:

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Brutus efter 17. Maj 2008 kl: 20:15:32
Min kører rundt med en Golf 3 1,8i det giver ingen problemer, altså ud over de selvskabte og brædstofforbruget  :D
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. Maj 2008 kl: 20:31:21
@ Brutus:

Hvordan er dine oplevelser med 1,8´eren nu?

Er den af passende størrelse til en bus?
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 17. Maj 2008 kl: 22:26:06
Nu er det en Diesel 1,6 vi er ved at bytte. Meget underholdende. Men jeg fornemmer der er en masse gode råd der ikke lige er at finde.

EX-Hvor skruer i motoren løs fra ophængene, jeg kan se tre steder det er muligt.
EX-Skal man skifte pilotlejet, nu når motoren er ude.

@Brutus.: Du skal skamme dig over der ikke findes en 5 sider lang tråd med erfaringer og viden om din motor.!

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: casper efter 18. Maj 2008 kl: 00:18:25
Citat fra: "casper"
I bunden:
Bundkar og oliepumpesnabel

På bagside:
Indsugningsmanifold, udstødningmanifold, turbo og oliefrem+retur til turboen. (selvfølgelig noget nemmere hvis det er en sauger)

Bagpå:
svinghjulblik, svinghjul, kobling og pilotlejet(der ikke sidder i golferne)

På forsiden:
Vandslanger


Jeg tilføjer lige til listen:

pilotlejet findes ikke ved tværmoterede motorer, så der skal derfor i, den gøres nemmes med motoren på pallen

Skift motorophængene, med dem fra T3´en, er jeg ikke helt gal på den så siddder de vist med 3 10mm bolte på den sider der vender op i T3 eren, og 4 8mm bolte på den anden side.

Dyser, rør og indsprøjtningspumpe skal du lade sidde, de kan _sagtens_ være der og gør operationen meget nemmere. Husk det er jo en sauger, den har derfor ikke LDA tårnet på golf pumperne.

Så skal du også have generatorbeslaget med over fra T3 motoren, så du kan montere generatoren oven på vandpumpen.

Det er lidt svært at se hvordan vakuumpumpen ser ud på billederne, men er du i tvivl så snup den fra T3 motoren, den sidder med en enkelt 8mm bolt.

Så kan de se ud til at golfmotoren kører med to-rems setuppet på vandpumpen, tag remhjulet fra T3 motoren og flyt over, så er du tilbage til 1-rems setuppet.

Så ser det også ud til at det nederste tandremsdæksel mangler på golf motoren, tag det fra T3´en og flyt over.

Det er alt jeg lige kan komme i tanke om, måske er der en småt ting eller to, men ovenstående kan få dig mindst 95% af vejen, dvs. langt på den anden side af en motorer der hænger i bilen og snurrer. de småting der kunne var er fx. olietrykskontakter og den slags.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: DT63 efter 18. Maj 2008 kl: 06:57:22
Kurt den motor du har på pallen er fra en passat
og den har lagt på langs
det kan jeg se på det motorop hæng i snuden
af motoren
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 18. Maj 2008 kl: 11:30:24
Søger og søger. Men jeg kan ikke finde opskriften på at få motor ud og motor ind.
(Mens Dickhead leger med vinkelsliber og mukkert på ophænget :roll: )

Listen er udskrevet og ser helt fin ud men dækker ombygningen Golf>T3 Ikke selve udtagning og ilægning.

(Skønt af få al erfaringen fra Jer og så se Dickhead udføre det.
 Det må sku blive nemt, når en dag jeg selv går igang. :wink: )

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Brutus efter 18. Maj 2008 kl: 11:46:03
@Krogsgaard
Min erfaring med 1,8 motoren er ud over beynder vanskligheder, kun positive. Der er god trækkraft og så sent som sidet weekend præsterede den,  at trække en fuld læsset campingvogn og kom ikke under 90km/t.

Var meget opmærksom på temperatur, da vi rendte en i en kø af ca. 1 times varighed - men der skete intet.

Jeg har haft en del problemer med udstødningsophæng, som ikke kan holde og kvartalsvis må ha´ en svejsning. Her arbejder jeg på, at få lavet noget mere holdbart og måske en ny og mindre potte.

@KHS
Vi har afskaffet skam og skyld her i familien, syntes det hører fortiden til. Men vi er bevidste om, at det stadig anvendes ude på landet :)
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: casper efter 18. Maj 2008 kl: 12:32:42
Ja det var vist egentligt hvad der blev spurgt til, men udtagningsprocedure kommer da her:

Start med at løsne boltene mellem gearkasse og motor, samt de to store bolte der sidder mellem gummiklodserne på motorophængene og motorbøjlerne der er boltet fast i rammen. De skal bare løsnes, bare så du ved at de ikke er groet sammen.

Tag stelkablet af og kablerne på generatoren.

Træk elforbindelserne af til olietryk, tempfølere og niveaumåler i ekspantionstanken.

Demonter dielsel frem og retur, sørg for at lukke forsvarligt i begge ender så der ikke kommer urenheder ind i systemet.

Skru de to stjerneskruer ud af holderen til ekspantionsbeholderen, så den er fri og ligger oven på motoren. Træk slange til efterfyldningsbeholderen af topdækslet.

Demonter kølevandslangen bag på toppen, og de to store slanger der løber op til køleren.

Fikser motoren (motorkran, reb+bjælke eller lign.)

Skru boltene ud mellem motor og gearkasse

Løft motoren lidt så i kan se kranen holder vægten

lav et reb til at holde gearkasseklokken, det skal "holde" klokken lidt under motorens niveau, så i kan sænke det hele lidt før rebet begynder at holde klokken.

tag de to store bolte ud der går gennem gummiklodserne på motorophængene

sænk motoren ned på en palle eller lign, og træk den ud under vognen.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: POLLE955 efter 18. Maj 2008 kl: 14:05:51
Til Brutus og andre !
Jeg har 1,9 tdi afn motor i med den gl vbx potte ,
jeg havde også problemer med svejsningerne ,
det er nu klaret med et flexstykke og overgange fra Biltema,
det optager de værste vibrationer.
Poul
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Brutus efter 18. Maj 2008 kl: 15:37:59
Her er et billede af golfen :)
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Brutus efter 18. Maj 2008 kl: 17:29:51
Et par billeder   :)
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 18. Maj 2008 kl: 21:06:28
Jeg vil nu give Kurt ret, det er lidt en skam der ikke er en guide til at installere en række4 benziner, udført af Brutus.

Jeg kunne godt se det sjove i at have en GTI 16V i røven af Syncroen. :-D
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. Maj 2008 kl: 17:48:24
Er udstødningsmanifolden ikke godtnok ens på Passat og T3 1,6D

Vi sammenlignet og sammenlignet, de ser ens ud. Og den nye ser meget pænest ud.

Kurt

PS.: Er Casper ikke snart så indviet, så han kan få indlægget om motorskift i FAQ/Howto  :wink:
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. Maj 2008 kl: 19:58:41
Lige en stak spørgsmål. Læs dem ved billedet.!

Mangler DeFacto viden om navne på dele og skifteintervallet.

Kom nu ind i kampen, Dickhead skal have Dampgryden færdig, så den kan komme ud af værkstedet.

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Rollenlager efter 19. Maj 2008 kl: 20:27:33
God nok lidt af en klemmelus.. den der på tommelen....
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: poot efter 19. Maj 2008 kl: 20:45:16
Det sidste billede kan jeg svare på :lol: det er udrykkerlejet

Normalt skaftes det sammen med koblingsskift. den krave det sidde på kan også være slidt, så skal den også skiftes,  :roll: på tysk er det noget med fürungs hülse --Tror jeg nok.

Poul
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Jarl efter 19. Maj 2008 kl: 21:10:00
Billede 1:

Ja - fint Passatsvinghjul. Det gør nu ikke så meget - det skal jo alligevel af for at få afskærmningspladen på.

Billede 2:

Det er det helt gamle set-up, hvor krumtappen går igennem takthjulet. Det dur! Ikke pille.

Billede 3:

Jo - det svinghjul har en fremtid som drivanker.

Billede 4:

Jo.

Billede 5:

Lyt til Poot.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: PARKHAVE efter 19. Maj 2008 kl: 21:10:27
Tandkransen = svinghjul - jo det skal skiftes til den der passer på starteren, der igen passer på T3 gearkassen, som jeg formoder den stadig skal køre med.

10.8 bolt = søg og du skal finde  = jeg kan sg.. da ikke huske om det var 12.8 der skulle på istedet :lol:  :lol:

Næste tandkrans/svinghjul = totalt færdig = ud med det lo....

Starter = ser umiddelbart ok ud - lad nu være med at smøre på akslen fordi i regner med at det bliver bedre - det gør det ikke, det suger mere skidt istedet

Udrykkerleje skal skiftes = og det skal koblingen naturligvis også hvis den er ligeså slidt som det leje der. (Jeg har en løs højgearsaksel til at ligge, så man kan centrere kobling og det hele inden den kommer i, men i kan vel finde en dorn at jave i så den passer.) Hele baduljen skal jo af alligevel for at skifte svinghjul.

Husk lige at skifte leje/bøsning til højgearsakslen ( hvis der er en - ka ik huske det ) når i alligevel er derinde.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: PARKHAVE efter 19. Maj 2008 kl: 21:11:42
Damn, der skulle være en lampe der lyser, når andre er ved at svare på et indlæg :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. Maj 2008 kl: 22:07:34
Dickhead er så småt ved at være overbevist om T3N's fortræffeligheder. :idea:  
Jeg begynder at få samling på en del af alt det jeg har læst om den ende af bilen igennem tiden.  :P

Indkøb Hovwdiaudi.
Pilotleje = Nåleleje til svinghjul = 056105313C
Udrykkerleje = (ingen Hovwdi ?)
Krave til udrykerleje = 16141181
Pakdåse gearkasse side = (Der er filme mange forskellige ?)
Pakdåse Krumtap side = (Der er filme mange forskellige ?)

2 ud af 5  :cry:

Og så lige et Bi spørgsmål. Det håndbremsekabel Hovwdi har, skal man købe to af dem.? 251609701C

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: PARKHAVE efter 19. Maj 2008 kl: 22:24:18
Citat fra: "KHSalvesen"
Pilotleje = Nåleleje til svinghjul = 056105313C

Det er vist 2 sider af samme sag her Kurt

leje/bøsning til højgearsakslen = (Hvad er det, kraven?)

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: verner efter 19. Maj 2008 kl: 22:39:48
Citat fra: "KHSalvesen"
leje/bøsning til højgearsakslen = (Hvad er det, kraven?)
Kurt


kraven til udrykker lejet bliver også kaldt et pølsehorn :wink:
så ved alle autofolk hva du snakker om :wink:  det er ik gaz :)
det ligner det horn man sætter på kødhakkeren når man laver medister :wink:

kaefer har den :)

http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.250.&size=large&id=1083

udrykkerlejet er her, men mon ik hovwdi kan skaffe det :roll:

http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.250.&size=large&id=3171
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Jarl efter 19. Maj 2008 kl: 22:56:20
Hovwdiaudi plejer at have das alles.

Men for at finde det, skal man slå op på deres hjemmeside og søge efter tingene.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: verner efter 19. Maj 2008 kl: 23:02:29
Citat fra: "Jarl"
Hovwdiaudi plejer at have das alles.

Men for at finde det, skal man slå op på deres hjemmeside og søge efter tingene.


gad vide om de ved hvad et pølsehorn er til?  :wink:  :lol:
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Mølle efter 19. Maj 2008 kl: 23:10:20
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Jarl"
Hovwdiaudi plejer at have das alles.

Men for at finde det, skal man slå op på deres hjemmeside og søge efter tingene.


gad vide om de ved hvad et pølsehorn er til?  :wink:  :lol:


Men det bliver da ikke slidt??? altså pølsehornet????
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. Maj 2008 kl: 23:14:22
Citat fra: "KHSalvesen"
Dickhead er så småt ved at være overbevist om T3N's fortræffeligheder. :idea:  
Jeg begynder at få samling på en del af alt det jeg har læst om den ende af bilen igennem tiden.  :P

Indkøb Hovwdiaudi.
Pilotleje = Nåleleje til svinghjul = 056105313C
Udrykkerleje = (ingen Hovwdi ?)
Krave til udrykerleje = 16141181
Pakdåse gearkasse side = (Der er filme mange forskellige ?)
Pakdåse Krumtap side = (Der er filme mange forskellige ?)

2 ud af 5  :cry:

Og så lige et Bi spørgsmål. Det håndbremsekabel Hovwdi har, skal man købe to af dem.? 251609701C

Kurt

Det er så Hovwdiaudis varenumre der står for hvert emne.

Det er bare ikke nemt når halvdelen af Hovwdis billeder ikke er der, og de kalder tingene noget andet end på T3N.

Ex.:
001301227 = Oliepakning, uden billede. ??
068103171G = Oliepakning for krumtap, men hvilken side. (en dyr en)
026103051B = Pakdåse krumtap, er det så modsatte side.
Kan ikke finde udrykker lejet, og er rimelig blank på pakningernes navne.

Vi er vel enige om det er inde under T2, hvor den så kan vise 10 sider med stumper.

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: verner efter 19. Maj 2008 kl: 23:18:08
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Jarl"
Hovwdiaudi plejer at have das alles.

Men for at finde det, skal man slå op på deres hjemmeside og søge efter tingene.


gad vide om de ved hvad et pølsehorn er til?  :wink:  :lol:


Men det bliver da ikke slidt??? altså pølsehornet????


i løbet af de sidste 10 år har jeg vel skiftet en 3-4 stykker ialt på alle biler jeg har lavet, så nej det er ikke noget jeg normalt skifter sammen med en kobling, de gange jeg har skiftet det har koblingen været knækket i fingrene eller andet som har været i kambolage, men jeg skal da være ærlig jeg har aldrig skiftet kobling på en T3  :wink:
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: verner efter 19. Maj 2008 kl: 23:26:24
pølsehorn

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=238578
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: verner efter 19. Maj 2008 kl: 23:29:54
kan det være den her eller er det kun til benziner?  :roll:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=240997
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Jarl efter 19. Maj 2008 kl: 23:30:03
Indkøb Hovwdiaudi.
Pilotleje = Nåleleje til svinghjul = 056105313C

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=240038

Udrykkerleje = (ingen Hovwdi ?)

Har de ikke på hjemmesiden, men spørg. Det hedder 091 141 165 D

Krave til udrykerleje = 16141181

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=238578

Pakdåse gearkasse side = (Der er filme mange forskellige ?)

Har de ikke på hjemmesiden, men spørg. Den hedder 113 311 113 A

Pakdåse Krumtap side = (Der er filme mange forskellige ?)

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=238723

Og så lige et Bi spørgsmål. Det håndbremsekabel Hovwdi har, skal man købe to af dem.? 251609701C

Det kommer jo i nogen grad an på, hvor mange du skal bruge, men hvis du planlægger at skifte til begge baghjul, så ja.

Det er bare ikke nemt når halvdelen af Hovwdis billeder ikke er der, og de kalder tingene noget andet end på T3N.

Tudefjæs.


Kurt[/quote]
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. Maj 2008 kl: 23:56:30
Citat fra: "Jarl"
Tudefjæs.

Også i den grad, men det er lige blevet bedre.  :lol:
Takker ærbødigst. Fredag går turen til Viborg.

Der er nu en eller morskab over at have ægte Bastler på værkstedet. Jeg har brugt en time på at overbevise ham om han skal købe nye stumper og pakninger samt skifte tandrem og rulle på en motor der har stået stille i et par år. :roll: Kilremmen fik han lov at genbruge, den havde han jo ikke slidt  :roll: Iøvrigt godt gået af motoren at køre først 7 Km og senere på dagen 6½ Km uden kilrem før den døde.

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. Maj 2008 kl: 19:43:34
Citat fra: "Jarl"

Billede 2:

Det er det helt gamle set-up, hvor krumtappen går igennem takthjulet. Det dur! Ikke pille.
Dickhead der selv har set Jarls svar, gav bolten WD40 og pillede den af. "Remskiven skulle jo byttes"  :evil:  :roll:  :?

Ka i så forstå hvorfor man somme tider bliver tudefjæs.!  :wink:


Skal han rense den og give den Locktite.?
Hvor mange Nm skal den ha.?

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 11. Juni 2008 kl: 22:29:26
UPdate.!
DH bor stadig ude på værkstedet, men den nye motor er da hevet op nu.  :roll:

Der bliver et lille problem med gaskablet og klappen, men det kan nok løses.

Oliemålepinden skal vist også modificeres.

Ventildækselspakningen fra Hovwdi kunne ikke sættes på, den bule der går nedad i den ene ende sad forkert sted, uanset hvor meget jeg hev i den. Er det en kendt fejl.

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 15. Juni 2008 kl: 00:27:32
Så var jeg inviteret til en prøvestart af motoren. :roll:

Efter at have overbevist DH Van Bastler om at man ligeså godt kunne fylde vand på INDEN prøvestarten fik han tørnet nøglen og heldivis kørte han fremad da jeg stod bagved og kunne konstatere.

Der kommer kun få sparsomme dråber af diesel frem.
Stelkablet er dobbelt bastler model.
DET EN OMMER.
Og undlad venligst at fylde graven med vand :x . Tak.

Kurt.
PS.: Nu kom så brevet at bilen han byttede væk, ikke længere er forsikret. Ingen salgspapirer. Ingen omregistrereing. (Proceduren fik han forklaret fem gange, alligevel gik det galt.)
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Mølle efter 15. Juni 2008 kl: 20:50:41
rooolig nu Kurt. Det skal nok komme til at virke. Måske ik såden helt 100 %. Men det skal nok komme til at virke.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 15. Juni 2008 kl: 20:59:11
Skal jeg give ham en slutdato. Ellers kommer Slagter Mølle. :twisted:

Kurt
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: Mølle efter 15. Juni 2008 kl: 21:04:08
Citat fra: "KHSalvesen"
Skal jeg give ham en slutdato. Ellers kommer Slagter Mølle. :twisted:

Kurt


Jeg sender nok en representant fra en af Vest-afdelingerne. De kan fx. komme fra Påskes Autoophug. Paulsens Centrallager eller Den Ukendtes  Samling.
Titel: Golfmotor i T3
Indlæg af: KHSalvesen efter 24. Juni 2008 kl: 22:56:44
Så fik jeg lige prøvet DH Van bastlers orange med passat motor i.
Umiddelbart går og trækker motoren fint, men der er et par detaljer.

DH genbruger jo en del, så der pisser olie ud alle de steder der kunne have siddet en fin ny pakning :roll:.

Når motoren lige startes op suger den luftbobler gennem dieselslangen (Han havde dog varmet kobberskiven på banjoen, for så genvinder kobberet sine egenskaber  :roll: )

Værst er det med en lyd. Først tænkte jeg på et spændebånd der raslede med. Lyden kan ikke rigtig fremtvinges og er der vist ikke når først den får lidt snoninger. Har overvejet en X-del inde ved svinghjulet eller smadret pilotleje (jeg var ikke med da han satte motoren i, men han har indrømmet det gik lidt hårdt for sig) måske en fisende ventil. Nu har jeg opgivet at lokalisere fejlen. Jeg har optaget to film med lyden, men dem kan man jo ikke smide herind umiddelbart.
Kan det mon være noget hængende dyse.??

Kurt