T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 02. September 2007 kl: 12:42:04

Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 02. September 2007 kl: 12:42:04
Hejsa,

Som nogle måske husker har jeg skiftet mit rør/slange system ud med et langt kobberrør med en aflastningsspiral lige inden slavecylinderen.

Havde oprindeligt bestilt et med slange hos Bosch, men da jeg hentede det sagde de at spiralen var ligeså god.

Det er den ikke  :evil:  :evil:  :evil:

I dag miste jeg igen koblingspedalen under foden, og heldigvis lige inden jeg kom hjem, så bussen holder og drypper i indkørslen.

Kraven var simpelthen revnet (træthedsbrud) så Jan og i andre der kører med spiral (!) må være forberedt på et brud før eller siden...

Nu skal jeg have lavet en løsning med slange og lige have fat i en bremserørstang mv.

Forslag til konstruktionen modtages meget gerne da jeg skal på weekendtur til Fyn om 5 dage...


Mvh Jesper
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: PARKHAVE efter 02. September 2007 kl: 12:48:25
Hvad var det der afsted kom den konstruktion med spiralen?
Var det fordi den plastdims der sidder originalt ikke kunne skaffes, var den simpelthen for dyr, eller var det for at kunne lave en anden løsning??
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 02. September 2007 kl: 12:56:35
Det var fordi de ikke kunne lave slangen sagde de. Nu tager jeg derover mandag morgen og beklager mig (og prøver at få bare lidt af mine 1100 kroner tilbage)

Hvordan vil i foreslå at lave det (rigtigt)

Jeg har set flg løsninger:

- Kober hele vejen (nej vel)
- Kobber + PEX rør det sidste stykke
- Kobber + Slange det sidste stykke

Ved bare ikke hvordan/hvor jeg skal købe stumperne

J
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: jankjerbye efter 02. September 2007 kl: 13:07:41
Det var ikke bare kraven der var lavet uden dobbeltkrave? Det var defor mit gamle kobberrør knækkede.. HELT oppe ved cylinderen ikke sandt?

Jeg har heldigvis fået noget af detder plastrør på de par gearkasser jeg har købt, så jeg kan skifte til det nye system hvis jeg finder ud af hvordan man sætter nipler på sånoget plast.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: casper efter 02. September 2007 kl: 13:40:12
@Jesper
Tog Bosch 1100 for et kobberrør fra pedalen til gearkassen ?

@Jan
Man sætter vel skæreklemmer på, ligesom ved samling af PEX rør ?
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 02. September 2007 kl: 13:58:31
Skæreklemmer?

Pex plejer jeg at snitte med en hobbykniv?!! Er det skidt?
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jarl efter 02. September 2007 kl: 14:10:16
Lav det ordentligt. Sådan:

Kobberrør (et bremserør - købes i Biltema 10 meter til et par hundrede), der render fra koblingshovedcylinder til lige før gearkassen. Her hæftes op til karosseriet med alm. bremsefittings. Igen med alm. bremsefittings skiftes over i bremseslange (f.eks. den til forhjulene på en T3. Slangen føres til hæftningen på gearkassen og derfra og op til slavecylinderen køres igen i bremserør. Køb et dobbeltkoningskit i Biltema, køb nogle bremsefittings i Meca - der er stadig MEGET langt til 1100.

Btw.: Selvfølgelig kan det ikke holde uden et slangestykke. Bremserør er beregnet til at kunne bøjes ved montering og derefter aldrig mere. En dieselmotor ryster. Den ryster rigtig meget og den gør det hele tiden. Den hænger sammen med gearkassen i bløde store gummiophæng og svinger i forhold til karosseriet hele tiden. Det kan intet metallisk rør klare i længden - om så der er lavet halvtreds spiraler på det. Når man tænker over det, så er der måske også en lignende grund til at der er ført bremseslanger ud til hjulene fremfor rør :roll:
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 02. September 2007 kl: 14:30:44
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Skæreklemmer?

Pex plejer jeg at snitte med en hobbykniv?!! Er det skidt?


Bremserør må ALDRIG!!!!! samles med skæreringsfittings. Det er ULOVLIGT, og pisse farligt!! Lav det ordentligt i stedet.

Såfremt der er interesse herfor, skal jeg gerne lave en pris på bobberrørene i en given længde. Kan osse lade sig gøre til resten af bilen. Bare opgiv rørdiameter, omløberstørrelse, og længde.

TRANSPETER
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 02. September 2007 kl: 20:43:43
Tak for svar!

Jeg må se at få fat i en bremseslange (håber de har den på Gør Det Selv værkstedet) og så få samlet røret igen. De satans røvere hos Bosch - når man ikke aner en dyt om bremserør troede jeg at det var fint med den spiral, men ak  :evil:

Her er et par billeder af kraven, er det dobbelt eller enkelt? (ligner mest en dobbelt ville jeg tro) men kender ikke forskellen på dem...

Er heller ikke helt på hjemmebane med værktøjer og fittings til bremserør (endnu)

(http://lh6.google.com/Andersen09/RtsDT_JzWFI/AAAAAAAABWE/4_eNjlpA12Q/s400/krave01.jpg)

(http://lh5.google.com/Andersen09/RtsDVvJzWGI/AAAAAAAABWM/U_sjRbhXbHM/s400/krave02.jpg)

Mvh Jesper
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 02. September 2007 kl: 20:46:08
Det er en dobbeltkrave.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Hawaiibussen efter 02. September 2007 kl: 20:46:23
Citat fra: "Jesper"
Tak for svar!

Jeg må se at få fat i en bremseslange (håber de har den på Gør Det Selv værkstedet) og så få samlet røret igen. De satans røvere hos Bosch - når man ikke aner en dyt om bremserør troede jeg at det var fint med den spiral, men ak  :evil:

Her er et par billeder af kraven, er det dobbelt eller enkelt? (ligner mest en dobbelt ville jeg tro) men kender ikke forskellen på dem...

Er heller ikke helt på hjemmebane med værktøjer og fittings til bremserør (endnu)

(http://lh6.google.com/Andersen09/RtsDT_JzWFI/AAAAAAAABWE/4_eNjlpA12Q/s400/krave01.jpg)

(http://lh5.google.com/Andersen09/RtsDVvJzWGI/AAAAAAAABWM/U_sjRbhXbHM/s400/krave02.jpg)

Mvh Jesper


det lugter lidt af at de ikke aner en dyt om noget som helst.....: )

Jeg ville kræve hele mit betalte beløb tilbage og give dem en kæmpe skideballe :evil:
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 02. September 2007 kl: 20:47:31
Tror ikke det hjælper...
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: FarT3 efter 02. September 2007 kl: 21:34:59
Husk at kobberøret til koblingen har større diameter end bremserørene. Det hedder vist 6 mm. Det må jo betyde lidt for hvor hurtigt slavecylinderen kan koble ud, men jeg ved det ikke.

Jeg fik lavet en hydraulikslange til 250 kr. i stedet for plexslangen som vw ikke kendte.  :?:  Deres løsning var slange og rør til 7 - 800 kr.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 02. September 2007 kl: 21:54:46
Hedder ikke plex, men PEX.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 02. September 2007 kl: 22:10:06
UPDATE:

Nu har jeg fået fat i omløbere og slanger (to forskellige længder og til forskellige clips)

Nu mangler jeg bare kraveværktøjet, en bremsenøgle og at finde ud af præcis hvordan det hele skal sættes fast...

Mvh Jesper
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: lille drage efter 03. September 2007 kl: 17:23:23
hej , jeg vil bare lige sige at en alm. original koblingsslange mellem motor og karos altså ikke koster en herregård. så hvorfor spilde en masse tid på halve løsninger?. og det eneste der ellers skal til er jo 4 omløber der passer til 6mm. kobberrør plus kobberrøret, og så kunne du jo måle røret op og lige få det lokale værksted til at krave det for dig.
mvh. troels
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 03. September 2007 kl: 19:03:30
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jesper"
UPDATE:

Nu har jeg fået fat i omløbere og slanger (to forskellige længder og til forskellige clips)

Nu mangler jeg bare kraveværktøjet, en bremsenøgle og at finde ud af præcis hvordan det hele skal sættes fast...

Mvh Jesper

Er det en hemmelighed hvor du har fået fat i omløbere
og slanger henne?
Jeg tror nemlig det har interesse for flere.


Omløbere kan du få alle steder. Mekonomen, o lign...
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: FarT3 efter 03. September 2007 kl: 20:02:55
Mekonomen har både kobberrør og omløbere til 6 mm.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 03. September 2007 kl: 20:44:32
He he ja de omløbere jeg havde fanget var selvfølgelig til 5 mm, så de passer jo ikke på det eksisterende rør - så det er en ommer og jeg må cykle til arbejde igen i morgen.

I Biltema fik jeg ellers både koningssæt og et 5 mm rør med 12 mm nippel i den ene ende (til slavecylinderen) og 10 mm nippel i den anden ende (til bremse slangen).

I morgen kommer min kammerat forbi med sin kølebil som er fuld af nipler, rør mv og så håber jeg at få det samlet...

Der er dog bare et lille problem:

Der er ingen beslag eller huller der rigtig dur til noget på gearkassen synes jeg. Når jeg kigger i bøgerne ser min opsætning anderledes ud end på billederne - jeg har en stiver siddende fra slavecylinderens holder ned til gearkassen - prøver lige at bikse en tegning sammen.

Jeg har aldrig arbejdet med bremserør før, så jeg er helt grøn mht bremseclips, fittings og alt det der, og jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg får sat det hele ordentlig fast. Findes der beslag der passer til slangerne eller skal jeg lave det selv??

Kobberrøret løber igennem bagbroen og sidder foret med en tyk gummislange omkring sig. Jeg tænkte om det kan bruges at køre slangen derfra (uden ekstra opspænding til karrossen) og så sætte den anden ende af slange godt fast på stiveren til slavecylinderen (eks med nogle kraftige strips eller med et hjemmebikset beslag)

Det vil under alle omstændigheder give færre svingninger end den forrige løsning...

Jesper
(som er lidt træt af VW årgang 85 lige nu)
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 03. September 2007 kl: 22:49:22
Der er vel ikke en venlig sjæl, der kører med den originale slangeløsning, der gider smide et par fotos af hvordan slangen sidder?

Prøver at lave et beslag selv, men ved ikke hvordan slangen skal fæstnes ved karossen...

Takker  :D
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. September 2007 kl: 23:17:02
Måske Biltema kan være din ven.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: TONY efter 03. September 2007 kl: 23:29:43
Citat fra: "Jesper"
Der er vel ikke en venlig sjæl, der kører med den originale slangeløsning, der gider smide et par fotos af hvordan slangen sidder?

Prøver at lave et beslag selv, men ved ikke hvordan slangen skal fæstnes ved karossen...

Takker  :D


Jeg var lige nede og tage et par billeder af Sikaén som jeg skrotter, måske billederne kan hjælpe,  :roll:
(ellers har jeg helt misforstået hvad det er du leder efter)
Her sidder kobberrøret tværs gennem vangen, kun støttet af en gummibøsning.
Plastrøret er ikke støttet nogen steder.

( sidste billede viser bare hvor mit nye barskab kommer fra  :D  )

Tony.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 04. September 2007 kl: 10:25:03
1000 tak! Vil lave et beslag i dag, tror ikke man kan købe noget der passer. Lader røret gå gennem vangen og sætter slangen på 10 cm efter vangen. Derefter til det nye beslag (hvis gevindet i gearkassen vil) og så videre i rør. Håber det holder.

Mvh Jesper
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: lille drage efter 04. September 2007 kl: 16:22:03
jeg har købt den originale slange ved vw i vejen, og kobberrøret ved en grosist virksomhed, men kobberrør kan man købe alle steder ligsom omløbere, ellers har de fleste større værksteder det da liggende, tag det gamle med og få lager manden til at finde nogen, tror omløberne koster ca en tier stk. og 5 meter kobberrør er da heller ikke så dyrt.. tror ca jeg brugte en 5- 600 kr i det hele.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: Jesper efter 07. September 2007 kl: 12:22:33
Tid til en lille update:

Fik købt stumper ind, men fandt hurtigt ud af at man ikke kan få omløbere til 6mm rør med 10mm gevind. Da jeg ikke gad trække et helt nyt 5mm rør blev løsningen at bore omløbere forsigtigt op til 6mm så den lige kunne kommme ind over røret.

Kraveværktøjet fra Biltema (det billige) er svært at have med at gøre. Røret skal skæres HELT lige og så skal man øve sig nogle gange. Det gik fint til sidst.

Beslaget på gearkassen er lavet og det gamle ødelagte gevind blev forsigtigt opfrisket med en tap. Dernæst samlet (igen forsigtigt) og med Locktite på gevindet.

Til sidst blev det hele samlet, med bremserørsnøgler (12mm er hjemmelavet) og så udluftet.

Slangen på karosserisiden er stripset fast - håber det fungerer.

Tak til alle der har hjulpet  :D

Mvh Jesper

(http://lh4.google.com/Andersen09/RuEjd_JzWJI/AAAAAAAABW8/h6H9t-wJxpE/s800/kobling.JPG)

PS.
Bosch hævdede i øvrigt at de havde sagt til mig det ikke måtte samles uden slange, men det er en værre gang b*******! Kan godt se nu at der skal være en slange, men de fortalte mig dengang at spiralen var ligeså god.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 07. September 2007 kl: 16:42:02
Citat fra: "Jesper"
Tid til en lille update:

Fik købt stumper ind, men fandt hurtigt ud af at man ikke kan få omløbere til 6mm rør med 10mm gevind. Da jeg ikke gad trække et helt nyt 5mm rør blev løsningen at bore omløbere forsigtigt op til 6mm så den lige kunne kommme ind over røret.

Kraveværktøjet fra Biltema (det billige) er svært at have med at gøre. Røret skal skæres HELT lige og så skal man øve sig nogle gange. Det gik fint til sidst.

Beslaget på gearkassen er lavet og det gamle ødelagte gevind blev forsigtigt opfrisket med en tap. Dernæst samlet (igen forsigtigt) og med Locktite på gevindet.

Det med at man ikke kan få omløbere....... Man kan få omløbere i 12mm til 6mm rør. Er lagervare her. Dertil kan man købe en reduktion, (spidsmuffe) fra 12mm til 10mm. Reduktioner fås osse i andre versioner. Har selv haft samme problem til en Hanomag. Der lavede jeg slangerne om til nogle til en bobbel, men omløberne på de 6mm kobberrør, var jo 12mm. Jeg rekvirerede disse overgange. Og vupti, så var det hele bare dejlig...

Til sidst blev det hele samlet, med bremserørsnøgler (12mm er hjemmelavet) og så udluftet.

Slangen på karosserisiden er stripset fast - håber det fungerer.

Tak til alle der har hjulpet  :D

Mvh Jesper

(http://lh4.google.com/Andersen09/RuEjd_JzWJI/AAAAAAAABW8/h6H9t-wJxpE/s800/kobling.JPG)

PS.
Bosch hævdede i øvrigt at de havde sagt til mig det ikke måtte samles uden slange, men det er en værre gang b*******! Kan godt se nu at der skal være en slange, men de fortalte mig dengang at spiralen var ligeså god.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: PARKHAVE efter 07. September 2007 kl: 16:44:17
hva' skete der lige der transpeter??
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: KHSalvesen efter 07. September 2007 kl: 16:44:56
Han gentager bare.
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 07. September 2007 kl: 16:46:47
Fandme et godt spørgsmål. Har aldrig set noget lignende...
Men altså :
Det med at man ikke kan få omløbere....... Man kan få omløbere i 12mm til 6mm rør. Er lagervare her. Dertil kan man købe en reduktion, (spidsmuffe) fra 12mm til 10mm. Reduktioner fås osse i andre versioner. Har selv haft samme problem til en Hanomag. Der lavede jeg slangerne om til nogle til en bobbel, men omløberne på de 6mm kobberrør, var jo 12mm. Jeg rekvirerede disse overgange. Og vupti, så var det hele bare dejlig...

TRANSPETER
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 07. September 2007 kl: 16:49:34
Citat fra: "KHSalvesen"
Han gentager bare.


Gentager ikke.... Hvad mener du....

hmm................
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: PARKHAVE efter 07. September 2007 kl: 16:52:50
dit indlæg nederst på side 2 med et "quote" har ingen tekst fra din hånd, men kun en gentagelse af forrige indlæg :lol:  :lol:
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 07. September 2007 kl: 16:57:45
Citat fra: "PARKHAVE"
dit indlæg nederst på side 2 med et "quote" har ingen tekst fra din hånd, men kun en gentagelse af forrige indlæg :lol:  :lol:


Passer ikke. Men ved sq ikke hvad der gik galt. Jeg gjorde som jeg plejer, og skrev en kommentar, men den blev flettet ind i det oprindelige indlæg. Ved ikke hvordan... Men det ser du, hvis du ser lidt op...
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: PARKHAVE efter 07. September 2007 kl: 17:18:23
pokkers transpeter, du har ret :oops:  :oops:
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: transpeter efter 07. September 2007 kl: 17:26:10
ja nemlig ja...
Titel: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
Indlæg af: KHSalvesen efter 07. September 2007 kl: 17:37:13
Ja det ser sort ud.
Ja det ser sort ud.
Ja det ser sort ud.