T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Gammelpot efter 20. September 2007 kl: 18:36:28

Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 20. September 2007 kl: 18:36:28
Så har  jeg prøvet at starte op efter kontrol af dyser, timing osv. Der er oså skiftet rem, alt efter bogen, tror jeg !
Den var svær at få liv i, hvilket må skyldes at pumpen skal fyldes med dielsel efter at en del er løbet ud. Efter mange forsøg skete der noget, men mest røg og jeg syntes jeg mangelr den gode dielsellyd, den kan heller ikke gå i tomgang, den oser helt vildt.
Nå men skal jeg bare holde på indtil den går som den skal eller er der noget som skal kontrolleres inden jeg går videre?
Det er jo 1. gang jeg har foretaget sådan en overhaling så jeg ved ikke hvad der er normalt
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Mølle efter 20. September 2007 kl: 19:28:28
Har du løsnet omløberen på dysserørene ved dyssen mens du tørner motoren så rør og pumpe kan blive luftet ud. Du kan tydeligt se, hvornår der er gennemgang, idet det begynder at savle ved alle 4. Hvis du bare har forsøgt at starte den efter at den er blevet samlet er det et stort arbejde for pumpen at komme i gang. Det er ihvertilfald sådan jeg starter motoren op efter adskildelse.
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: casper efter 20. September 2007 kl: 19:43:27
Hvilke Dyser er der i ?
Hvilket tryk?
og hvad er timingen ?
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 20. September 2007 kl: 20:27:39
Først svar til Mølle.
Nej jeg har bare samlet det hele og så vredet nøglen, mom ikke problemet er her.

Til Casper.
Det er de gamle dyser der er testet til åbne tryk for 1,6d, 130bar,  og pumpen er timet efter Jarls anvisninger 0,88, så jeg prøver at løsne lidt rør for udluftning.

Er der fare for skader ved min ikke korrekte opstartsprocedure?
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Mølle efter 20. September 2007 kl: 20:32:46
skade?? nej det tror jeg ikke. Det skulle da lige være på starteren :lol:  :lol:

130 bar?? er det en sauger??
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 20. September 2007 kl: 20:35:59
Ja det er en sauger, så i princippet skulle det jo være umuligt at slå den ihjel, men amatører har som regel gode chancer
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Mølle efter 20. September 2007 kl: 21:04:20
Ellers  må Jarl ind over. Han har nok vredet liv i et par stykker. Hvis ikke remmen er monteret forkert, så burde der ikke kunne gå noget i stykker. Og når pumpen kan times, så står alt nok som det skal.
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: poot efter 20. September 2007 kl: 21:04:30
:)  Ja du har selvfølgelig husket, at koldstarter håndtaget ikke må være trukket medens du timer den. ( prøv at måle forskellen om den er trukket eller ej, næstet gang du timer) :)

Der er noget med at hvis den starter meget villigt,
Står timingen for tidligt ( eks 0.92 mm) , og motoren lyder meget dieselagtigt metallisk, dette skulle på lang sigt ødelægge lejer og stempler, da forbrændingen er for lang tid i cylinderen.    

Står timingen for sent, er motoren svær at starte, når den er kold, og ryger måske lidt, da den ikke når at antænde alt brændstoffet.

jeg ville prøve at stille timingen 0.02mm op og se om det ikke hjælper, er det stadig samme problem,  vil jeg undersøge dysserne for, om der er kommet skidt i dem.   Hvordan var sprøjetbilledet på dem. ? Det kan jo også give en dårlig antændelse af brændstoffet.

Når du har fået startet motoren, skulle der ikke være mere luft tilbage i brændstofrørerne.



 Da jeg skiftede dysser, fik jeg en hænger, lyder forfærdligt,  dyssen åbnede ikke (tror jeg) , hvis den var åben , og ikke ville lukke havde det vist ikke larmet så meget. men bare røget.   JEG HAVDE GLEMT AT BLÆSE DYSSE RØRENE IGENNEM.
Jeg måtte skille dysen af, med en tang, og polere kroppen med slipol, for at få den til at bevæge sig igen.   Dette her skal diesel entusiaster bare sprænge over :wink:
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Hawaiibussen efter 20. September 2007 kl: 21:08:09
Tag dit returløb fra dyse til pumpe af og sug til du får diesel i munden (spyt ud) Sæt slangen på dysen igen og start bilen - så hopper den igang indenfor 5 sekunder!
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Fynboen efter 20. September 2007 kl: 21:15:38
Har du husket nye flammeskiver under dysserne ?

Hilsen Fynboen.
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 21. September 2007 kl: 07:50:46
Tak for alle indput.
Jeg vil lige give svar på alle meldinger: dyser er blevet kontrolleret og fundet i orden hos Bosch i Odense, timing er kontrolleret med måleur, og fundet i orden, dvs, ingen justering. Ny flammeskiver er ligeledes monteret, så her i formiddag drejer det sig vist om udluftning.
Jeg vender tilbage når der er nyt.
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Hawaiibussen efter 21. September 2007 kl: 09:13:25
Citat fra: "Gammelpot"
Tak for alle indput.
Jeg vil lige give svar på alle meldinger: dyser er blevet kontrolleret og fundet i orden hos Bosch i Odense, timing er kontrolleret med måleur, og fundet i orden, dvs, ingen justering. Ny flammeskiver er ligeledes monteret, så her i formiddag drejer det sig vist om udluftning.
Jeg vender tilbage når der er nyt.


Det er vigtigt du laver Suge tickset ! Jeg har endnu ikke oplevet at pumpen har udluftet sig selv!
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Hawaiibussen efter 21. September 2007 kl: 09:31:11
Citat fra: "Hawaiibussen"
Tag dit returløb fra dyse til pumpe af og sug til du får diesel i munden (spyt ud) Sæt slangen på dysen igen og start bilen - så hopper den igang indenfor 5 sekunder!
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Hawaiibussen efter 21. September 2007 kl: 09:44:01
Man suger pumpen fuld af diesel når man suger i den lange gummislange som går fra den sidste dyse til pumpen! Man kan se at det kommer fra diesel fremløb og til pumpen!

Bare Gammelpot forstår det - det er vel det vigtigste - det er vel hans tråd!

Jeg har gjort det utalige gange! SØG herinde - så finder du svar!

Billed fortælling  :D

(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=503)
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Hawaiibussen efter 21. September 2007 kl: 10:30:52
All right!
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 21. September 2007 kl: 11:53:11
Har forstået hensigten, men for ikke at få dielsel i munden gik jeg ud og monterede en stor injektionssprøjte på returløbet og trak i stemplet.
Der forbliver kun vacum, så Hawaiibussen må have et godt sug! Det kan være vi skal kalde ham Nilfisk. Nå spøg til side, helbredet er ikke til at arbejde med bil i disse dage så jeg vil lade den stå i wekenden og så starte på mandag.
Jeg vender selvfølgelig tilbage, enten med flere spørgsmål eller med en lykkelig historie om hvordan den spang i gang.
ps, jeg regner med at tørne motoren medens injektionssprøjten laver sug på returslangen, så må der da komme luft ud.

god wekend og tak for mange  input.
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 30. September 2007 kl: 20:56:10
Så er det vist på tide med den lovede tilbagemelding:
Det er altså ikke muligt at s?uge noget som helst ud af returslangen, jeg ved ikke hvordan I gør? Men efter at have løsnet alle omløbere på dyserne og tørnet nogle gange lykkedes det at få lidt liv i dyret, men,men det ryger helt vildt og den går meget ujævnt. Efter at have kørt med middel gas i 3-4 minutter kørte sønnikke en tur på 5-6 km men den oser stadig og går ujævtNogen gode råd?
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Jarl efter 30. September 2007 kl: 21:06:39
Der er noget galt.
Kontrollér i nævnte rækkefølge:

1) Er hele systemet fint og lufttæt samlet? Tjek især forbindelser omkring dieselfilteret. Er filteret skruet godt og stramt fast? Er vandaftapningen i bunden af filteret tæt spændt? Er filteret rent og med fin passage? Er slangen fra filter til pumpe tæt og lufttæt fastgjort i enderne?

2) Er pumpen timet korrekt? Glemte I at skubbe koldstarterkablet ind, inden I justerede? Har I brugt det rigtige OT mærke på koblingen? Kan målinegn af timingen gentages med samme og korrekt værdi?

3) Er dyserne monteret med yderste renlighed? Kan der være kommet bare støvkorn ned i dyserne ved montering? Blev dyserørene blæst ordentligt igennem inden montering? Er dyserørene tætte og spændt korrekt?

4) Er der ved samme lejlighed lavet andet på bilen, som vi ikke har hørt om?
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 30. September 2007 kl: 21:11:58
Hej Jarl
Igen tak for hurtig respons, Der er ikke justeret ved timingen da den stod korrekt 0,88 efter din anvisning. Så det eneste der reelt er sket er at dyserne er blevet tester og der er monteret nye flammeskiver samt ny tandrem.
Tilbage til det med at suge luften ud. Når jeg monterer en stor engangssprøjte  på returslangen og suger sker der ikke noget som helst før jeg fjerner musekodomet, så der er altså hul igennem. Når det er fjernet kommer der kun luft
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 30. September 2007 kl: 21:13:50
Hold da kæft hvor staver jeg godt i disse indlæg, nå jeg håber at I forstår
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 02. Oktober 2007 kl: 15:21:10
Så har der igen været lidt overskud til at kigge på bilen. Alle forbindelser fra filter til pumpe er tætte og der er gennemgang i filteret.Jeg antager at alle rør fra pumpe til dyser er tætte når de ikke lækker! Jeg blev ved med at undre mig over at Hawaiibussen havde mulighed for at suge dielsel på slangen som var taget af sidste dyse, indtil jeg skilte banjobolten ad, hvor den går ned i pumpen og videre til tanken (returløb)det lille hul var stoppet. Så nu frygter jeg vel med god grund at der også er skidt i en eller flere dyser. Derfor må næste skridt vel være at tage dyserne ud og så skille dem ad. Men er det en opgave for en amatør, hvad er der inden i dem, jeg tænker på mærkelige fjedre ol.
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: poot efter 02. Oktober 2007 kl: 17:06:39
Hej gammelpot.  

der er egentlig ikke så meget i dem.
tjek dette link.
http://www.dieselsend.de/dhk.shtml

dysen sættes på hovedet i en skruestik. og så skiller du den af. når du rengør, skal du være helt sikker på at dysespidsen kan køre frit i dysen. alt renses i diesel. og blæses rent.    Det skulle være en god ide, at have en skål med diesel.  som du samler det hele neddykket i.    Dysekroppen skal spændes med 70 NM . og tape, eller propper på indtil de skal i.   der kan forøvrigt være meget snavs i den  27 top du bruger, rens den også .

held og lykke. Poul
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: poot efter 02. Oktober 2007 kl: 19:08:20
Nej.   jeg har ikke haft problemer med gevind,  endnu :!: Det er nok jarl.  han er eksperten :wink: og har det værktøj der skal til. :)
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: casper efter 03. Oktober 2007 kl: 01:03:49
Det var Mølle der lavede gevindtricket, det er beskreveti den post hans signatur linker til
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 04. Oktober 2007 kl: 19:33:26
Så håber jeg at tråden kan slutte.
Inspireret af svarene og de gode skitser blev alle dyser skilt ad og renset, det er lidt svært at se om de små partikler kommer indvendigt fra eller fra gevindet når de skilles ad. Never mind, det hjalp ikke så nu måtte alt kontrolleres endnu engang, og fejlen blev fundet (røde ører) jeg havde brugt det forkerte mærke på krumtappen , som det også er beskrevet i et andet indlæg, flovt,flovt, flovt.
Efter korrektion startede den fint og kører som den skal, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om der er sket skader på stempler/ventiler.
Til alle andre amatører læs nu hvad Jarl og alle de andre glade T3 gutter skriver til svar og så gør hvad de siger og ikke hvad du tror de siger.
Tak for hjælpen.

Ps. den ledning der sidder på pumpen, hvad bruges den til ?
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: poot efter 04. Oktober 2007 kl: 19:54:32
Citat fra: "Gammelpot"

Ps. den ledning der sidder på pumpen, hvad bruges den til ?


Magnetventil til brændstof.   Prøv at hive den af medens motoren kører.   8) En mulighed til skjult tyveri sikring :lol:  bare kontakten virker når den skal. :lol:

Mærket på krumtappen.  havde du taget en af de 2 tappe, der sidder 2-3 cm på hverside af hakket :?:

Tillykke med dianosen. hilsen Poul
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Gammelpot efter 04. Oktober 2007 kl: 20:15:23
Ja, jeg havde brugt tappen som sidder før det rigtige mærke, altså ca. kl. 11,55. Tror du det har gjort skade ?
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: poot efter 04. Oktober 2007 kl: 20:57:15
Nej det tror jeg ikke, så havde motoren ikke kunnet køre nu.   Var der ingen metaliske lyde :? .  Mener ikke du havde skrevet noget om, at du havde skiftet tandrem :)    

Hvis man ser logisk på det, så er det et lille tandremshjul der sidder på krumtappen. så det kan ikke engang være mm tandremmen har været forskudt.  det havde været meget værre hvis det var en tand på knasten, den var hoppet.

Men det er, tanke vækkende, at det har så meget at betyde :)

Hilsen Poul
Titel: Opstart efter nye rum og dyseservice
Indlæg af: Jarl efter 04. Oktober 2007 kl: 21:31:05
Tak for de pæne ord og fremfor alt tillykke med at du er godt kørende igen!

Der er ikke sket noget som helst - ikke andet end det besvær, du har haft. Selvom den havde stået en hel tand forkert ville der ikke ske noget, så længe man ikke kører flere km med det.

Nu er det så bare at sætte sig godt tilbage i førersædet og nyde den gode trækkraft og brændstoføkonomi, de nye dyser bringer med sig. God tur :wink: