T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 28. September 2007 kl: 19:41:37
-
Her idag da jeg skulle starte (efter at den har stået stille et par dage) var det som om den kun huggede igang på 3 cylindre, og den røg samtidigt rimeligt kraftigt sort...
Pillede lidt ved mængde skruen på pumpen (skruede den lidt op) og startede så igen og vupti, så spandt den som en mis igen...
Fint tænkte jeg så og kørte på McD (ja, man bliver doven når kone og børn alle er taget til Hobro ;)) men hvad var nu det?! Nu røg den jo sort mens jeg kørte istedet, og egentligt rimeligt meget...
Jan snakker om gløderør, men det kan jeg ikke helt få til at passe da den jo startede fint med lidt federe blanding...
Er det et tegn på en skidt dyse??
Den har periodisk lavet det før, men der har det været nok at slukke og tænde motoren igen, evt. give den en smule gas når der var olietryk...
Det virkede bare ikke lige denne gang...
-
Her idag da jeg skulle starte (efter at den har stået stille et par dage) var det som om den kun huggede igang på 3 cylindre, og den røg samtidigt rimeligt kraftigt sort...
Pillede lidt ved mængde skruen på pumpen (skruede den lidt op) og startede så igen og vupti, så spandt den som en mis igen...
Ja, for der var den jo ikke iskold længere.- Den havde jo spundet de første 100 omdr.
Fint tænkte jeg så og kørte på McD (ja, man bliver doven når kone og børn alle er taget til Hobro ;)) men hvad var nu det?! Nu røg den jo sort mens jeg kørte istedet, og egentligt rimeligt meget...
Ja - du skruede jo op for mængden - derfor fodrer den nu for meget.
Jan snakker om gløderør, men det kan jeg ikke helt få til at passe da den jo startede fint med lidt federe blanding...
Er det et tegn på en skidt dyse??
Gløderør vil også være min første indskydelse, men dyser kan da ikke udelukkes. Start med at tjekke gløderør.
Btw: Det er lidt svært at snakke om fed eller mager blanding i en diesel. De ord forudsætter ligesom at blandingsforholdet er noget konstant - altså en "normal" blanding. Sådan er det på en benziner, hvor man typisk går efter "det støkiometriske forhold - lambda 1 altså et blandingsforhold på 14,7 kg luft til 1 kg benzin. På en diesel varierer vi blandingsforholdet hver gang vi vipper med speederen. Derfor er det for ordfluekneppere som mig mere sigende at snakke om at man øger eller sænker indsprøjtningsmængden.
Den har periodisk lavet det før, men der har det været nok at slukke og tænde motoren igen, evt. give den en smule gas når der var olietryk...
Det virkede bare ikke lige denne gang...
-
Har søgt lidt på forum om at tjekke gløderør for om de virker...
Eneste jeg umiddelbart fandt som brugbart var at man kunne måle strømforbruget over broen, som burde være omkring 80 amps hvis alle 4 gløderør virker...
Jeg har bare ikke lige noget amperemeter til min disposition som kan klare over 10 amps, er der en anden måde at tjekke dem på, uden at skulle hive dem ud og se om de gløder??
-
Du kan "nøjes" med at pille broen af og tjekke dem.
Kan gøres på 2 måder:
1: tag en tyk ledning - den ene ende på bat. + og den anden meget kort på der hvor broen er sat på. Gnistrer det , virker den ( men du ved atdig ikke hvor godt :lol: )
2: amperemeteret igen ( som du stadig ikke har :lol: ) og mål forbruget på hvert enkelt gløderør
Det smarteste ( hvis ikke det var fordi de sidder så sat... dumt) er naturligvis at tage dem af og sæt ( KORTVARIGT )strøm til hver enkelt, så kan du foruden at konstatere om de overhovedet virker, også se i hvor god stand de er, og om de gløder jævnt.
Hvaaa, alle VW T3 skal de bare have 12 V i startfasen eller findes der flere modeller med forskellig spænding.???
En del toyota lærlinge i min tid har brændt nye rør af ved at give 7V gløderør 12V for lige at se om de kunne :lol: :lol:
-
Er der ikke noget med at man kan måle modstanden i dem mens de sidder i? Og at det skal holde sig inden for et vist spektrum for at de er "gode".
Jeg mener det var noget jeg gjorde da de var dårlige på min syncro.. men kan ikke huske det længere.. Det må næsten stå her på forum et sted.
-
Hej har lige målt på to gløderør, som jeg ved virker.
0.9 ohm er de på. til sammenligning er der 0.4 ohm når man kortslutte de to søgere. Så jeg ved ikke om det er noget der kan bruges :?:
:arrow: På den anden side hvis røret er brændt af som en pære, er der slet ingen gennemgang.
Hilsen poul
-
Det var sådan det var poul :idea:
Jeg kunne ski' ikke huske det
Gløderør virker - målbar modstand ( ohm)
Gløderør virker ikke - Uendelig modstand
( jeg prøvede at kopiere tegnet for uendelig - det liggende 8-tal - og ohm ind fra word, men på forum her laver den det om til alm. bogstaver.
Nogen der ved hvordan man skriver de tegn??)
-
hvis man nu har en h4 pære sku den så ikk lyse hvis man sætter den til stel og gøderør?
-
det er da nemt, af med kobber broen, og må med et mulimeter mellem stel og enden af hvert gløderør