T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 13. April 2005 kl: 20:06:10
-
Den driller stadig...
Startede perfekt i morges og perfekt på vej hjem fra arbejde.
På vej hjem stoppede jeg i ca. 10 min og da jeg kom ud til den ville den overhovedet ikke starte. Fik starthjælp og så startede den, men 'hjælpebilen' skulle gasse lidt op først.
"WBX manden" har haft et lignende problem, der blev kogt ned til en defekt tændingslås, men så kan jeg ikke forstå at den starter med starthjælp...
Jeg kan høre et relæ i/ved starteren der klikker, men mere sker der ikke. Det er som om den skal have lidt højere spænding for at gå i gang...
What dælen do I do?
-
Glemte lige:
- Det tager ca. 45 sekunder før indikatoren for gløderør slukker
-
Så nu er problemet sgu løst tror jeg.
Fand en masse gode råd på:
http://type2.com/bartnik/tech1.htm
under "Electrical and Ignition" og endte med at sætte et startrelæ i ved siden af starteren. Starteren fik kun ca 9V fra tændingslåsen - det er åbenbart ikke nok til at trække spolen. Se:
http://type2.com/bartnik/relay.htm
Nu starter den perfekt, så hvis andre får lignende problemer er det værd at prøve ovenstående - koster ca 120 kr for det hele.
Jesper
-
Hmm hvor købte du det relæ til 120 kr?
Min Syncro er begyndt at få "klik" ingenting sker problemet.
-
Hej Jan
Jeg ser tingene sådan her:
Du skal ikke sætte et særligt startrelæ ved siden af. Det er noget fusk, og på sigt en upålidelig løsning.
Grundlæggende er starteren på en T3 nøjagtig som på din gamle Lada. den fungerer således:
På toppen af et stort lokum af en jævnstrøms-elmotor sidder der et startrelæ. Til dette relæ går der 2 ledninger. En kraftig med permanent + fra batteriet og en tyndere, der giver +, når du drejer nøglen til start. Minus trækkes over den metalliske kontakt til koblingsklokken.
Når du drejer nøglen giver du strøm til en relæets spole, der bliver stærkt magnetisk. Herved "skubber" magnetismen til en jernkerne inden i relæet, som udfører 2 jobs: Først trækker den startmotorens tandhjul ind i svinghjulets startkrans og umiddelbart efter laver den bro over 2 kontaktpunkter, der skaber forbindelse mellem det kraftige kabel fra batteriet og startmotorens kul (bagpå relæet sidder 2 stk. 8 mm bolte og stikker ud. På den ene sidder kablet fra batteriet og på den anden sidder en kort ledning til startmotorens kul - forstil dig, at du lægger en skruetrækker over de 2 punkter = strøm til startmotoren)
Som bekendt trækker startmotoren en enorm masse strøm 1700 w/12 v/ 140 A. Det vil sige, at alle kontaktpunkter bliver maximalt belastet. Lidt rust, urenheder eller en løs forbindelse afslører sig straks.
Fejlsøgning:
1) Check at batteripolerne er rene og polskoene godt spændte.
2) Check spændingen på batteriet - voltmeter? hvis ikke, så bedøm om viskerne og blæseren er hurtige nok ved slukket motor
3) Check, at der kommer strøm i det tynde kabel til starteren, når en hjælper drejer nøglen til start. ( Det gør der på din - den "klikkede" til træffet
4) Check, at det alle kabler bagpå startrelæet er spændt og, at der ikke er betydelig rust på kontaktfladerne
Er alle ovennævnte forhold OK, så må starteren af. To 12 mm bolte (19 mm nøgle), de to kabler på relæet og skub lidt til koblingsslavecylinderen - så har du starteren i hånden.
Der findes to modeller. En med en gearreduktion (tynd model) og en uden (tyk model). De kan byttes indbyrdes.
Nu skal det undersøges om problemet er relæet eller motor. Tag et batteri og anbring startkabler på det. Minus sættes på startmotorens hus (et sted med god kontakt) og plus sættes til den nederste 8 mm bolt på relæet (altså den med den lille ledning, der forsvinder ind i motoren.) Pas på - motoren går i gang med et ryk, hvis den duer. Sker der intet, er det sikkert kullene i motoren der skal skiftes. Det er ikke svært, hvis man er lidt vant til jævnstrømsmotorer. De to lange 5 mm pindbolte i enden af motoren skal ud - så er der fri adgang.
Virkede motoren? Hvis ja, så er det relæet. Det er fastgjort med 3 skruer i enden, som typisk er røvirriterende svære at løsne. - Bor dem ud, hvis de er genstridige - relæet skal alligevel skiftes. Tag relæet forsigtigt af - kig på, hvordan det sidder og hvordan det har fat i tandhjulets indgrebsmekanisme.
Det er ikke svært. Køb et nyt relæ hos Bosch, og vupti så starter dokaen igen, som da den jomfruelig forlod Hanover i 1988 :wink:
Du kan selvfølgelig også bare tage starteren fra en anden - men det er nu lidt fedt at lave sin starter selv i stedet for at give en plovmand for noget der holder i 3 mdr.
-
hej med jer..
lige mine ord jarl...
Du kan selvfølgelig også bare tage starteren fra en anden - men det er nu lidt fedt at lave sin starter selv i stedet for at give en plovmand for noget der holder i 3 mdr.
Mvh Flemming :lol:
-
Tusind tak endnu en gang.
Jeg ser lige hvor meget jeg når i eftermiddag.
En ting der måske er relateret? Når jeg forgløder lyser forglødelampen lææænge (40 sekunder eller mere) Er det gløderørene der skal skiftes eller har det noget med kabelnettet at gøre ligeså? (jordforbindelse eller dårlige kabler)
Den er desuden møgsvær at få igang.. Man skal lave lidt voodoo med pump med gaspedalen og prøve to-tre gange af 20 sekunder.. (måske derfor min startmotor er stået af)
-
Nå.. så er der målt igennem til relæet.
Stelforbindelserne til batteriet er renset ned.. kobberfedtet og spændt sammen.
Der er 12,4x hele vejen fra batteriet til relæet. Der er 12V ca. når nøglen drejes i den ledning med to kabler i som sidder på det stik der er øverst på startrelæet. Jeg går ud fra det er fra startnøgletændingsdimsen.
Der er en tom plads på relæet og ikke nogen ledning at se i miles omkreds. Den eneste løse jeg kan se starter kølevandscirkulationspumpen når jeg giver den stel (eller sætter den på polen på relæet) (og hvorfor faen sidder DEN løst.. det er skudda skidt ikke? hvor ska den sidde?)
Jeg har mailet lidt frem og tilbage med den tidligere ejer og han fortæller nbu lidt presset at han selv smd motoren i sidste sommer... smed er vist det rette ord i denne sammenhæng. * suk *
Relæet er skruet fast med torx?? og sidder #?*!! fast. Damn.. næste trin er et skrue relæet af og prøve at rense det / smøre det .. eller noget i den stil.
Hvis det ikke virker.. : Hvor faen køber man et nyt Bosch kvalivare relæ?
-
Hvor faen køber man et nyt Bosch kvalivare relæ?
Og nu det chokerende svar: Hos Bosch! :wink: Nej, undskyld, - den lå lige til højre fod... Faktisk er der ofte en god klat penge at spare ved at handle direkte med Bosch, - de originale stumper er jo tit lavet af Bosch alligevel. Jeg er også sikker på, at enhver autoelektro kan levere det. Det "tomme" spadestik er originalt - no worries!
40 sekunder eller mere)
Gløderelæet er styret af en lille temperatursensor, der sidder i den vandstuds, der sidder på topstykkets endegavl. I denne studs sidder 2 identiske sensorer. Den ene giver signal til termometeret, og den anden altså til gløderelæet. Det fungerer sådan, at når bilen er iskold, gløder den længe, når den er lunken gløder den kortere og når den er varm gløder den slet ikke. Er sensoren defekt eller er kablet faldet af eller har dårlig forbindelse - så "tror" gløderelæet, at det er isvinter og derfor gløder den løs. På sigt koster denne defekt, at gløderørene går i stykker - og det lyder som om det kunne hænge sammen med dine startproblemer.
Startproblemer på en JX kan skyldes mange ting. Hyppige årsager er:
Dårlige gløderør
Dårlig timing
Dårlige dyser
Luft i dieselkredsen
Kompression som en cykelpumpe...
-
Hej Jan
Jeg ser tingene sådan her:
Du skal ikke sætte et særligt startrelæ ved siden af. Det er noget fusk, og på sigt en upålidelig løsning.
...
Genopliver lige denne gamle tråd. Igen 1-0 til Jarl.
Mit startrelæ kan ikke mere :oops: så nu er det den rigtige løsning, som også findes her i tråden! Jeg får 11.3V fra tændingslåsen ned til starteren, men det er altså ikke nok til at sparke den igang. Med 12.5V direkte fra batteriet springer den igang med det samme, så lige nu starter jeg bilen ved at dreje nøglen til forglødning - derefter går jeg om til motoren og kortslutter 2 ledninger på bedste biltyve maner. Jeg SKAL bruge bilen i morgen, så derfor denne løsning indtil på mandag hvor jeg har tid til at lave det ordenligt....
tsk tsk man skulle have lavet det rigtigt for to år siden...
Jesper
-
Den slags elektriske stumper kan næsten GARANTERET fås hos den lokale autoelektriker. Hos vores lokale pusher kan de fremtrylle det mest utrolige.
-
Hejsa,
Ny starter hos Hovwdi = 945 kroner så spm er om jeg gider skifte startrelæet? Nogen der evt har en pris på sådan et? Og måske endda et reservedelsnummer.
Bilen starter som en mis når bare starteren får tilstrækkelig spænding, så det er nok ikke kullene? Har kun problemet når der kommer lav spænding til starteren... Måske det ikke er pga den lavere spænding fra tændingskablet - måske der bare ikke kan trækkes nok strøm til at slutte relæet gennem de gamle trætte samlinger?
Gider bare ikke pille starteren af for at finde ud af at relæet koster 400 kr eks. Så hellere lade den sidde og vente til den nye starter kommer med posten ;o)
Mvh Jesper
-
Få fat i Mølle. Han har kontakt til renoverede startere til fornuftige priser.
-
jeg har 1 nyrenoveret liggene til diesel. 600,- (den gamle retur). Med garanti.
-
Har du prøvet et nyt og stort batteri.
Jeg skiftede skam også starteren på Backmobilen, så jeg kunne finde ud af mit OK batteri ikke var godt nok.
Kurt
-
Hejsa,
Når jeg bruger fusker start-relæ springer den igang, når jeg giver spænding direkte fra batteri til starteren (sammme som at kortslutte de to punkter på starteren) springer den igang.
Problemet er reelt mit dårlige ledningsnet samt et lidt træt startrelæ i starteren.
Hvad er egentlig den nødvendige spænding for at starterens relæ trækkes??
Mølle, sender dig lige en PM
Jesper
-
Hmm, fejlsøgning her til aften.
Spænding på tændingsledningen: 11.3V
Spænding på samme belastet: 7.5V
Jeg ser tre muligheder:
1) Starteren er ok, ledningsnettet er råddent
2) Relæet i starteren er næsten færdigt og sluger mere strøm end der kan leveres fra tændingsledningen
3) Kombination af ovenstående
Satte et nyt "slave" relæ på og det hele spiller max igen... Alle forbindelser renset og smurt med lidt kobberfedt. Relæ og stik forsejlet...
Så må vi se hvad en ny starter kan gøre, men jeg tvivler sgu på det ændrer meget på situationen...
J
-
Spænding på samme belastet: 7.5V
Det er alt for lavt! Vi snakker om den strøm, der tricker relæet, right? Prøv at lave en spændingsfaldsmåling fra + på batteriet til kabelskoen ved relæet under belastning. Hvis der er et spændingsfald på over 10% er det uacceptabelt.
1) Starteren er ok, ledningsnettet er råddent
Sådan ser jeg det.
Satte et nyt "slave" relæ på og det hele spiller max igen... Alle forbindelser renset og smurt med lidt kobberfedt. Relæ og stik forsejlet...
Bekræfter ovenstående tese.
-
Jeg tror der kan være et delvist kabelbrud et sted, feks. et kabel som er næsten gennem skåret efter at gnave på en karosserigennemføring, evt. en ledning som ikke har ordentlig fat i en kabelsko.
Det er sådan med kabler at der er en mængde strøm/spænding (effekt) det kan klare:
I et kabel løber der eksempelvis 12V kablet bliver så belastet af eksempelvis en varmeblæser, den skal bruge 2A for at snurrerundt og lave varme. Hvis kablet er for tyndt til at kunne klare denne effekt, så sker der det, måske lidt ulogiske) at spændingen falder, i stedet for strømmen. Dvs. at der nu måske kun er 9V til rådighed, men der bliver stadig brugt 2A. Løsningen her er så et tykkere kabel, som kan klare den højere effekt. I dit tilfælde kunne kablet være delvist skåret over, og derved ikke længere kunne klare effekten.
/Mads
-
Yes, tror også det er problemet. Jeg må bare til at fejlsøge fra tændingslåsen og retur...
Henter dog en ombytter starter hos Mølle idag, men er 99,9% sikker på det ikke er problemet.
Jeg giver besked her i tråden når den endelige fejl er fundet - skal have skiftet blæseren (har haft den i et år snart) - så der er god mulighed for at renovere ledningsnettet og få rettet op i alt det fusk der sikkert er lavet...
Jesper
-
det kunne godt lyde som om det er dit bundstykke der er dårligt, det er relativt nemt at skifte (15-30min alt efter erfaring) og koster en slik hos hovwdiaudi (30-40kr :wink: )
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=252167